نسخه چاپی

نگرانی هنرمندان از بحران آب

در نشست خبری «گزارش یك نگرانی» جواد رضویان و جمشید مشایخی و محمد حسین لطیفی از بحران آب در كشور اظهار نگرانی كردند.

به گزارش نما به نقل از میزان، نشست خبری «گزارش یک نگرانی» فیلم و عکس موبایلی آب صبح امروز با حضور اصحاب رسانه و همچنین دبیر جشنواره سیدجواد رضویان، محمدحسین لطیفی، جمشید مشایخی و سایر برگزارکنندگان آن در شرکت آب و فاضلاب تهران برگزار شد.در ابتدای این نشست دبیر جشنواره سیدجواد رضویان اظهار داشت: از کمک و یاری مردم عزیز می‌خواهیم در این جشنواره استفاده کنیم امیدواریم با دغدغه‌های نگران کننده‌ای که از سمت سازمان آب وجود دارد ما را یاری کند و با کمک مردم یک نتیجه خوب حاصل شود.سرفصل هایی نیز در این رابطه آماده شده که به دغدغه‌های این جشنواره و فرهنگ‌سازی مصرف آب می‌پردازد. در شرایط آبی کشور علیرغم بارش‌های خوب همچنان نگرانی در این زمینه وجود دارد و به استناد بارش‌های آنچنانی نباید این تصویر به وجود بیاید که آب را هدر بدهیم.

وی در ادامه افزود: قطعا هیچ چیز به اندازه مشارکت مردمی نمی‌تواند به این دغدغه کمک کند. سفره‌های زیرزمینی ما در حوزه‌‌ کشاورزی در حال نابودی است نباید محدوده سنی برای این مقوله در نظر بگیریم و باید از آثار مردم استفاده کنیم .

او همچنین گفت: قرار است که تلاش کنیم تا بتوانیم به لحاظ آثار ارسالی به یک رکورد برسیم که بتوانیم هم از نظر کیفی و کمی نه تنها در سطح ایران بلکه در سطح جهان بشکنیم.شخصا مشغول ساخت پروژه‌ای به نام «سه شو» که یک برنامه ترکیبی است هستم و قرار است پنجشنبه و جمعه نیز از رسانه ملی پخش شود و در آن برنامه سعی می‌کنم به این مسئله و اطلاع‌رسانی این جشنواره اشاره داشته باشیم و قرار است برای بهترین آثار و برترین اثرات جوایز ارزشمندی به مبلغ بیش از 50 میلیون تومان در نظر گرفته شود. این هنرمند باسابقه که به عنوان رییس افتخاری دومین جشنواره «گزارش یک نگرانی» (نگاه مردمی به بحران کمبود آب در قالب فیلم و عکس موبایل) با این رویداد همکاری دارد، نسبت به وضعیت بحرانی آب در کشور هشدار داد.

سپس مشایخی در آغاز سخنانش آماری درباره وضعیت بحرانی آب و چاه‌ها و حفاری‌های غیرمجاز بیان کرد و گفت: براساس آنچه در مطبوعات منتشر شده، سال 89 حدود هفت هزار و 700 حلقه چاه شناسایی شده که بیش از 300 تای آن غیرمجاز است. از سوی دیگر نشست زمین در برخی استان‌ها اصلاح شدنی نیست.

این بازیگر پیشکسوت اظهار تأسف کرد که چاه‌های غیرمجاز باعث کاهش منابع زیرزمینی آب و فرو نشستن دشت‌ها شده است.

مشایخی همچنین با اظهار تأسف از آلودگی هوا خاطرنشان کرد: وقتی بچه بودیم آب مایه حیات بود اما حالا هوا هم به آن اضافه شده است. بچگی‌های ما هوا خوب بود زیرا مردم با درشکه رفت وآمد می‌کردند اما حالا هر کس اتومبیل جداگانه‌ای دارد.

بازیگر «کمال‌الملک» و «هزار دستان» از مردم خواست تا از استفاده بی‌رویه آب بپرهیزند و از آب‌هایی که قبلا مصرف شده برای مصارفی مانند آبیاری درختان و گل‌ها استفاده کنند.

او با اشاره به افزایش جمعیت در سال‌ها اخیر متذکر شد: جمعیت ما دو برابر شده و همین افزایش باعث مشکلات و کمبودهایی شده است.

مشایخی همچنین پیشنهاد کرد: محمدحسین لطیفی (کارگردان سینما و تلویزیون) که به عنوان رئیس هیأت داوران با این جشنواره همکاری دارد، سریالی درباره آب بسازد تا این سریال به جای سریال‌های آشغالی ترکیه مورد توجه مردم قرار بگیرد.

در ادامه این نشست محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که شورای داوری جشنواره زیر نظر او تشکیل می‌شود، گفت: این جشنواره می‌تواند رویدادی بسیار پویا باشد، چرا که بیشتر مردم تلفن همراه دارند و می‌توانند آثار خود را با استفاده از همین تلفن همراه بفرستند.

وی ادامه داد:‌ چندی پیش به یکی از مسئولان سیما گفتم از شبکه‌های اجتماعی جا ماندیم و حالا از برگزاری این جشنواره بسیار خوشحالم چون به کمک شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کاری کند تا تک تک افراد جامعه با این موضوع درگیر شوند.

این فیلمساز وضعیت آب را وحشتناک توصیف کرد و از همه مردم دعوت کرد در این زنگ هشدار دخیل شوند.

لطیفی همچنین با اشاره به وضعیت غم‌انگیز زاینده‌رود و دریاچه ارومیه افزود: شرایط این دو مکان دردناک است که بخشی از آن به مدیریت برمی‌گردد تا مجازاتی را برای حفاری و چاه‌های غیرقانونی در نظر بگیرد و بخشی هم به مردم برمی‌گردد تا فرهنگ‌سازی درستی داشته باشند.

گفتنی است، سال گذشته اولین جشنواره فیلم و عکس «گزارش یک نگرانی» (نگاه مردمی به بحران کمبود آب در قالب فیلم و عکس موبایل) با دبیری رامبد جوان برگزار شد و امسال دومین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال آثار 15 دی‌ماه اعلام شده و آثار راه یافته به جشنواره 20 دی‌ماه اعلام می‌شوند.

۱۳۹۴/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...