نسخه چاپی

میانگین بروز عفونت در ایران

رئیس علمی كنگره استانداردهای تجهیزات پزشكی با اشاره به اینكه میانگین بروز عفونت در كشورهای توسعه یافته 5 درصد است، این میانگین را در ایران 10 تا 15 درصد عنوان كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، شاه‌قدمی رئیس علمی کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون در خصوص میزان اهمیت بیماری‌های عفونی بیمارستانی، گفت: کنترل عفونت‌ها دغدغه مسئولان وزارت بهداشت است و آمار ارائه شده حاکی از آن است که حدود 8 میلیون بیمار در بخش بستری و 20 میلیون در بخش سرپایی داریم که از این 8 میلیون نفر 800 هزار نفر بیماری عفونی داشتند. شاید این اعداد به ظاهر کوچک باشند ولی هزینه‌های سنگینی را برای نظام سلامت به همراه داشتند، اگر این کنگره بتواند درصد کمی هم در کاهش این تعداد موثر باشد با توجه به کمبود کادر پرستاری و موارد دیگر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی در خصوص محورهای همایش عنوان کرد: محورهای این همایش بسیار گسترده است و تیمی بزرگ مقالات ارائه شده را مورد بررسی قرار می‌دهد، تلاش‌های زیادی شده تا فعالان این حوزه را گردهم آیند. باید ارتباط بیشتری بین آنها برقرار باشد. شعار کنگره عزم ملی برای ثبت ارزیابی جامع عفونت‌های بیمارستانی و ارتقا کیفیت تجهیزات و مواد پزشکی است.

وی افزود: محورهای این کنگره شامل استانداردها و راهبردهای اجرایی مشارکت و هماهنگی بین نهادها، پسماند بیمارستانی، ارائه مقالات و دستاوردهای جدید در این حوزه، و آموزش‌هایی است که از سرایت عفونت‌های بیمارستانی جلوگیری می‌کند که این مجموعه در قالب چند پانل با عنوان هماهنگی فعالیت‌های ارگان‌ها و نهادها، تقدیر از پیشگامان حوزه تجهیزات و کنترل عفونت، نظام مراقبت‌های عفونت‌های بیمارستانی و مقاومت‌های میکروبی ارائه می‌گردد.

وی در خصوص کارگاه‌هایی که در کنار این همایش برگزار می‌شود، بیان کرد: کارگاه‌هایی در کنار این همایش برای هماهنگی میان نهادها و حمایت از ایده‌های نوآورانه برگزار می‌شود که از جمله برنامه آن ایجاد بانک اطلاعاتی متخصصان تجهیزات پزشکی حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون است که از ایده‌های جدید استقبال می‌کند. این بانک اطلاعاتی مرجع خوبی برای ارائه مشاوره به متخصصان است.

حاجی‌میر اسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کنگره در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل بیماری‌های عفونی بیمارستانی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه کنترل عفونت‌های بیمارستانی کمیته‌ای را تشکیل داد، نقش تجهیزات پزشکی در بروز عفونت‌ها بسیار حائز اهمیت است، استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی یک بار مصرف، از شایع‌ترین عوامل بروز عفونت‌های بیمارستانی محسوب می‌شود.

وی افزود: کنترل عفونت‌های بیمارستانی از لحاظ افزایش مرگ و میر طول مدت بستری و افزایش هزینه‌های ایجاد شده برای بیمار حائز اهمیت است که عفونت‌های ادراری 42 درصد، دستگاه تنفسی 15 تا 20 درصد، زخم‌های جراحی 24 درصد، از بیماری‌های عفونی را شامل می‌شود ولی در این میان عفونت‌دستگاه تنفسی از کشنده‌ترین عفونت‌ها محسوب می‌شود.

وی در خصوص راه‌های انتقال عفونت‌های بیمارستانی، بیان کرد: راه‌های انتقال عفونت‌های بیمارستانی از طریق تماس، هوا، وسیله مشترک آلوده می‌باشد و عوامل عفونت بیمارستانی باکتری‌ها 70 درصد، ویروس‌ها 20 درصد، قارچ 5 درصد، انگل‌ها 3 درصد و موارد ناشناخته 2 درصد می‌باشد.

شاه‌قدمی گفت: میانگین بروز عفونت در ایران 15 درصد می‌باشد.

وی همچنین افزود: میانگین بروز عفونت در کشورهای توسعه یافته 5 درصد، در حال توسعه 25 درصد و در ایران 10 تا 15 درصد تخمین زده شده است. در 5 مرکز تابع دانشگاهی میانگین بروز عفونت 2.38 درصد بوده است. شایع‌ترین عفونت بیمارستانی در بخش سوختگی‌ها است و پس از آن مربوط به بخش‌های خون، مراقبت‌های ویژه و سرطان می‌باشد.

رئیس علمی کنگره استانداردهای تجهیزات پزشکی در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل عفونت‌های بیمارستانی راهکارهای مستند سازی و کاهش عفونت‌ها، گفت: بیماری‌های عفونی از جمله تهدید کننده‌ترین عامل جان بشر است و به یک معضل اصلی در حوزه بیمارستانی تبدیل شده است که مورد تحلیل صاحب‌نظران قرار گرفته است. دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه ارتقا سلامت جامعه و ارتباط سیاست‌های نظارت بر کنترل عفونت‌های بیمارستانی اقدام نموده است که عفونت‌های بیمارستانی عفونتی است که تا 48 ساعت بعد از پذیرش بیمارستان و یا پس از 10 روز بعد از ترخیص بیمار از بیمارستان برای وی ایجاد می‌شود گفته می‌شود. اگر عفونت در اثر جراحی و تعبیه جسم خارجی در بدن ایجاد شده باشد تا یک سال بعد از جراحی بیمارستان مسئول خواهد بود.

۱۳۹۴/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...