نسخه چاپی

صالحی: قطعا پرونده PMD بسته خواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: گزارش آمانو ملغمه‌ای از گزارش‌های گذشته و وصله پینه كردن بسیاری از مسائل گذشته و حال بود تا به هر حال گزارش را پر كنند. براساس گزارش آمانو، دیگر راهی برای بازنگهداشتن پروندPMD وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صالحی در گفتگویی با تحلیل گزارش دیروز آمانو گفت: با توجه به تجربه ای که از فعالیت 5 ساله به عنوان نماینده ایران در آژانس دارم این گزارش ملغمه ای از گزارش های گذشته و وصله پینه کردن بسیاری از مسائل گذشته و حال بود تا به هر حال گزارش را پر کنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: براساس گزارش دیروز آمانو ، دیگر راهی برای بازنگهداشتن پرونده فعالیت های گذشته و حال هسته ای صلح آمیز کشورمان (PMD) وجود ندارد.

وی افزود: مهم این است که در بخش مربوط به ارزیابی که حدود 9 بند را شامل می شود اگر به دقت بخوانیم می بینیم چیزی در آن نیست یعنی اذعان کردند که فعالیت های هسته ای کشورمان صلح آمیز بوده و هیچ انحرافی در آن دیده نشده است.

صالحی اضافه کرد: به ویژه اذعان کرده اند که چرخه سوخت اعلام نشده ای نداریم یعنی همان چیزی که قبلا مدام اشاره می کردند که نمی توانند با قطعیت راجع به چرخه سوخت اعلام نشده اظهارنظر کنند.

وی گفت: با این حال اکنون در این باره اظهارنظر کرده اند که هیچ سندی در ارتباط با چرخه سوخت اعلام نشده ندارند که این بسیار مهم است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: مطلب مهم دیگر این است که آنان از اطراف مکان هایی که حدس می زدند ممکن است ما اقداماتی غیرصلح آمیز کرده باشیم نمونه گیری کرده اند و آثاری از مواد شکافته شده هسته ای، نیافتند.

صالحی گفت: این مطلبی است که بسیار سعی کردند درباره آن مانور دهند و اکنون اگر اعلام می کردند که چیزی ندیده اند و همه چیز درست بوده است ، برای آنان مشکل آفرین بود به همین علت گفتند ایران در زمینه ترابرد نوترونی، برخی مدل سازی ها کرده است.

وی افزود:‌ این در حالی است که اینگونه مدل سازی ها در همه دانشگاه های دنیا انجام می شود و اصلا ترابرد نوترونی اقدامی علمی است که همه جا انجام می دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در نهایت گفته اند که تا قبل از سال 2003 برخی فعالیت های علمی و مدل سازی کرده ایم و این فعالیت ها هیچ یک منجر به اقدام عملی نشده و اقداماتی پراکنده بوده است.

صالحی افزود: آنان به نحوی خواسته اند خودشان را هم تبرئه کنند به این مفهوم که اگر ادعایی کرده اند بر این اساس بوده است و حالا دیگر از آن عبور کنیم.

وی گفت: مهم این است که در چنین مسائلی سند باید ارائه شود و مهمترین سند برگرفته از نمونه برداری هاست در حالیکه در نمونه برداری ها هیچ چیزی ندیده اند.

صالحی افزود: موضوع دیگری که مطرح کردند مسئله مریوان بود اما دیدند که در این ادعا نیز چیزی ندارند زیرا ما اعلام کرده بودیم که بروند مریوان را ببینند اما بعد گفتند ممکن است نام پروژه مریوان بوده باشد.

وی اضافه کرد: هدفشان این بود که خودشان را از ادعایی که قبلاً مطرح کرده بودند، با توجیهات خاص خود برهانند.

صالحی ادامه داد: در این بخش نیز بالاخره به نحوی هم گذشته خودشان را تبرئه کردند و هم این واقعیت اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران هیچ عدم پایبندی نداشته و همه فعالیت های ما در چارچوب پادمانی و طبق حقوقی بوده که در چارچوب ان پی تی و اساسنامه اژانس برای کشورها تعیین شده است.

وی تاکید کرد: بر این اساس و با توجه به تجربه سال ها فعالیت در آژانس ، قطعا پرونده پی ام دی بسته خواهد شد زیرا نتوانستند به هیچ مستندی اشاره کنند بنا براین این پرونده ساختگی که سال ها ما را گرفتارش کردند برای همیشه بسته خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیش از این نیز در سال های 2003 تا 2007 ما را به غنی سازی بالای 50 درصد متهم کرده بودند و با آن که مدام می گفتیم که این ها ناشی از تجهیزات آلوده وارداتی از خارج است بهانه می گرفتند.

صالحی افزود: در آن مقطع نیز پس از 2-3 سال که بررسی های لازم انجام شد با پیگیری های کشورمان اذعان کردندکه این آلودگی ها از بیرون بوده و ایران هیچ گاه غنی سازی بالای50 درصد نکرده است.

وی گفت: در پرونده مطالعات ادعایی نیز پس از سالها ادعا بالاخره به این جمع بندی رسیدند که چیزی را مشاهده نکردند و این خودش دستاوردی بزرگ و نشان دهنده صداقت جمهوری اسلامی ایران است .

صالحی افزود: این همان واقعیاتی است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا کنون می گفت که سازگار با واقعیات بود و داستان سرایی نبود و اکنون در گزارش آمانو به آن اذعان شد.

۱۳۹۴/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...