نسخه چاپی

آخرین خبرها از اقدام خصمانه تركیه علیه عراق

نخست وزیر تركیه گزارش‌هایی را كه در آن گفته شده اعزام نیروهای این كشور با هدف آماده سازی برای عملیات زمینی علیه گروه داعش صورت گرفته است، تكذیب كرد.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، به دنبال حضور نیروهای ارتش ترکیه در نزدیکی‌ شهر موصل، وزارت خارجه عراق با احضار سفر ترکیه در بغداد، از آنکارا خواسته است که نیروهای خود را از شمال عراق خارج کند.

وزارت خارجه عراق با احضار سفیر ترکیه رسما مراتب اعتراض خود به حضور این نظامیان در استان نینوا را اعلام و خواستار ترک فوری آنها شد.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده است، نیروهای ترکیه بدون مجوز دولت مرکزی عراق در شمال این کشور حضور دارند و دولت عراق چنین حضوری را «اقدامی خصمانه» تلقی می‌کند.

نظامیان ترکیه بدون مجوز و موافقت دولت عراق وارد خاک این کشور شده‌اند اما ترکیه پس از افزاش فشارها، مدعی شد آنها نیروهای تازه نفسی هستند که به اردوگاه بعشیقه در ۳۰ کیلومتری شمال شرق موصل رفته‌اند تا جای نیروهای دیگری که از یک سال پیش و "با موافقت بغداد" برای حمایت از نیروهای داوطلب محلی ایجاد شده بود مستقر شوند.



به گزارش بی بی سی، احمدداود اوغلو، نخست وزیر ترکیه روز شنبه (پنجم دسامبر) در واکنش به بیانیه حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، هرگونه گسترش فعالیت‌های نظامی ترکیه در شمال عراق را تکذیب کرد.

داود اوغلو در گفتگویی تلویزیونی بدون آنکه توضیحی درباره ورود بدون اجازه ارتش ترکیه به داخل خاک عراق دهد، گفت: «اردوگاه بعشیقه در ۳۰ کیلومتری شمال شرق موصل، یک اردوگاه آموزشی است و با هدف حمایت از نیروهای داوطلب محلی ایجاد شده است.»

نخست وزیر ترکیه گزارش‌هایی را که در آن گفته شده اعزام نیروهای این کشور با هدف آماده سازی برای عملیات زمینی علیه گروه داعش صورت گرفته است، تکذیب کرد.

روز گذشته فواد معصوم، رئیس جمهور عراق و حیدر عبادی، نخست وزیر این کشور ضمن انتقاد از حضور نظامیان ترکیه در عراق از آنکارا خواسته بودند نیروهایش را فورا از خاک عراق خارج کند.

به نوشته رادیوفردا، فواد معصوم، رییس جمهوری عراق، نیز روز شنبه حضور نیروهای نظامی ترکیه در نزدیکی شهر موصل را «نقض قوانین و عرف بین‌المللی» دانسته و گفته است که چنین اقدامی باعث تشدید تنش های منطقه ای می شود.

ترکیه با وجود مقابله جدی با کردهای داخل خاک خودش و نیز کردهای سوریه، روابط خوبی با اقلیم خودگردان کردستان عراق دارد.

۱۳۹۴/۹/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...