نسخه چاپی

وزیر خارجه آلمان: امیدوارم یخ روابط تركیه و روسیه ذوب شود

وزیر خارجه آلمان ضمن تاكید بر اینكه از بین بردن تروریسم در سوریه تنها با ابزار نظامی ممكن نیست،‌ گفت: باید از عربستان به دلیل میزبانی مخالفان سوری با هدف برگزاری مذاكرات برای توقف جنگ و آغاز روند انتقالی در این كشور قدردانی كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: عربستان به دلیل برداشتن گام عملی نخست در میزبانی از مخالفان سوریه به دلیل توقف درگیری‌ها و آغاز روند انتقال سیاسی شایسته تقدیر است.

وی گفت: برای نخستین بار در مذاکرات وین درباره سوریه بر سر ترسیم افق نقشه راه آینده و مسائل دیگر توافق شد حتی اگر مسیر رسیدن به این اهداف طولانی باشد اما باید گام به گام با آن مقابله کرد.

وی در اشاره به بحران میان روسیه و ترکیه گفت: آخرین چیزی که منطقه به آن نیاز داشت درگیری جدیدی میان دو بازیگر اصلی آن است.

اشتاین‌مایر تاکید کرد: پس از پنج سال جنگ داخلی در سوریه ما اخیرا موفق شدیم تمامی کشورهای مهم را گردهم بیاوریم تا درباره آغاز روند انتقال سیاسی و توقف درگیری‌ها به گفت‌وگو بنشینند در نتیجه من امیدوارم که از وقوع یک اقدام تنش زای دیگر جلوگیری کنیم.

وی افزود: اینکه وزرای خارجه ترکیه و روسیه در حاشیه نشست امنیت و همکاری اروپا در بلگراد با هم دیدار کردند مساله خوبی است و من امیدوارم که رکود شکسته شده و روند مذاکرات میان دو طرف ادامه داشته باشد.

اشتاین‌مایر گفت: تنها زمان برقراری ثبات پایدار در منطقه ممکن است که تمامی طرف‌ها در حوزه خلیج فارس درک کنند زمانی که امنیت را با همکاری هم برقرار سازند در دراز مدت ایمن خواهند بود. اگر ما توانستیم به پیشرفت چشمگیری در مذاکرات وین درباره سوریه و مذاکرات ژنو درباره یمن دست یابیم این اقدام گامی به سمت ایجاد اعتمادسازی متقابل است.

وزیر خارجه آلمان درباره آغاز اجرای توافقنامه هسته‌ای میان ایران و غرب گفت: تمامی شرکای ما در مذاکرات که در سفرم به تهران با آن‌ها دیدار کردم تاکید کردند که ایران به تعهدات خود پایبند است اما ما روی چنین اظهاراتی حساب باز نمی‌کنیم بلکه بر نظارت فراگیر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حساب باز می‌کنیم. اگر بازرسان تاکید کردند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده در نهایت تحریم‌ها برداشته خواهد شد اما سرعت رسیدن به چنین نقطه‌ای به عملکرد تهران بستگی دارد.

وی گفت: عربستان از سال‌ها پیش با تهدید تروریستی مواجه است برای مبارزه با تروریسم تلاش زیادی کرده و بهای سنگینی در این راستا داده است. ما می‌دانیم که تروریسم هیچ دین و وطنی ندارد بلکه مسلمانان، مسیحیان، یهود و کسانی که به هیچ دینی ایمان ندارند و اهل تسنن، شیعه، عرب و اروپایی را هدف قرار داده است.

اشتاین‌مایر گفت: باید منفعت مشترک ما همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم باشد. این تنها به معنای تبادل اطلاعات میان دستگاه‌های امنیتی نیست بلکه تبادل تجارب و مهارت‌های ویژه برای ممانعت از گسترش پدیده تروریسم در میان جوانان نیز هست. این یعنی باید تمامی اقدامات را برای خشکاندن منابع مالی داعش اتخاذ کرد.

وی تاکید کرد: آلمان و عربستان از چند سال پیش دوست هستند و همکاری عمیقی میان ما وجود دارد چه در زمینه اقتصاد و آموزش و چه در زمینه تلاش برای برقراری ثابت و صلح در منطقه.

اشتاین‌مایر گفت: این مساله خوبی است که حوثی‌ها هم آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات صلح براساس قطعنامه 2216 شورای امنیت اعلام کردند. ما نیز باید هرچه در توان داریم برای آغاز مذاکرات ژنو با نظارت اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن به کار بگیریم تا این جنگ قربانیان بیشتری نگیرد. ادامه گسترش گروه‌های تروریستی مثل القاعده یا داعش در این کشور به نفع هیچ کس نیست.

۱۳۹۴/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...