نسخه چاپی

شورشیان از «حمص» خارج شدند

پیش از این، شبه نظامیان مخالف حكومت سوریه از اكثر نقاط دیگر شهر حمص خارج شده بودند و با خروج آنان از محله الوعر این شهر بار دیكر تحت تسلط دولت مركزی سوریه قرار خواهد گرفت.

به گزارش نما، با برقراری آتش بس در شهر حمص، خروج شورشیان مخالف حکومت سوریه از این شهر آغاز شده است.



گروه دیدبان حقوق بشر سوریه امروز تایید کرد که نخستین اتوبوس حامل جمعی از مخالفان دولت سوریه، محله الوعر شهر حمص را به مقصد استان‌های ادلب و حماء در شمال سوریه ترک کرد. نیروهای مخالف همچنان بر بخش‌های عمده‌ای از این دو استان‌ مسلط هستند.



بی بی سی نوشت: پیش از این، شبه نظامیان مخالف حکومت سوریه از اکثر نقاط دیگر شهر حمص خارج شده بودند و با خروج آنان از محله الوعر این شهر بار دیکر تحت تسلط دولت مرکزی سوریه قرار خواهد گرفت. سال گذشته، طبق توافق مشابهی، شبه نظامیان مخالف حکومت سوریه محله قدیمی حمص را تخلیه کردند و نیروهای دولتی در آن مستقر شدند.



خروج از الوعر طبق توافق آتش‌بس بین دولت سوریه و گروه‌های مخالف صورت می‌گیرد که با میانجیگری سازمان ملل متحد به دست آمده است. قرار است چند صد نفر شبه‌نظامی مسلح و افراد غیرنظامی شهر حمص را تخلیه کنند و انتظار می‌رود تا پایان روز چهارشنبه، حدود پانزده اتوبوس حامل مخالفان از حمص خارج شوند.



به گزارش آسوشیتدپرس، به حدود سیصد غیرنظامی، از جمله تعدادی زن و کودک و افراد زخمی نیز طبق توافق به دست آمده، امکان داده شده است حمص را ترک کنند.



براساس این توافق، دولت سوریه اجازه داده است تا نهادهای امدادرسانی مواد غذایی و سایر اقلام ضروری را بین ساکنان حمص توزیع کنند. این سازمان گفته است که برای نخستین بار طی یک سال گذشته، محموله‌ای از کمک‌های بشردوستانه به محله الوعر رسیده است.



پیشتر، دولت سوریه اعلام کرده بود که به عنوان بخشی از توافق با گروه‌های مخالف، سی و پنج نفر از شبه‌نظامیانی را که بازداشت کرده بود آزاد خواهد کرد.



توافق بر سر آتش‌بس در حمص پس از دو سال مذاکره دشوار و پراکنده بین دو طرف به دست آمده و نخستین مرحله آن روز چهارشنبه با خروج چند صد تن از شبه‌نظامیان از گروه‌های مختلف، از جمله گروه‌های مرتبط با شبکه القاعده، از الوعر عملی شده است.



به نوشته رسانه انگلیسی،‌ از حدود سه سال پیش، شماری از شبه‌نظامیان وابسته به گروه های مخالف حکومت سوریه در بخش‌هایی از حمص در محاصره نیروهای دولتی و ساکنان غیرنظامی شهر هم عملا در محاصره اقتصادی قرار داشتند و دولت سوریه به سازمان‌های امدادرسانی اجازه کمک به آنها را نمی‌داد. با خروج شبه‌نظامیان از الوعر، سازمان ملل انتظار دارد به سرعت محموله‌های شامل مواد غذایی را به این شهر ارسال کند.



برخی مخالفان حکومت سوریه از توافق به دست آمده در حمص انتقاد کرده و آن را "تسلیم تحت فشار تحریم" خوانده‌اند. آنان گفته‌اند که چنین توافقی، مشوق دولت برای افزایش فشار و تشدید محاصره اقتصادی ساکنان شهرهای دیگر خواهد شد تا از این طریق، مخالفان مستقر در آنها مجبور به تسلیم شوند.



در مقابل، مقامات دولتی با اظهار اینکه توافق آتش‌بس در چند نقطه دیگر سوریه هم به اجرا گذاشته شده و باعث کاهش فشار بر غیرنظامیان گردیده، چنین توافق‌هایی را بهترین راه برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور دانسته‌اند. آنان گفته اند که در برخی مناطق به شبه‌نظامیان وابسته به جوامع محلی اجازه داده‌اند اسلحه خود را همچنان نگاه دارند و تا حدودی در اداره امور محلی مشارکت کنند.



رسانه دولتی انگلیس در پایان آورده است: شهر حمص که سومین شهر بزرگ سوریه محسوب می‌شد، از مراکز اولیه اعتراض [شورش] علیه حکومت بشار اسد و از نخستین شهرهایی بود که هدف حملات ارتش سوریه قرار گرفت. به همین دلیل از این شهر با عنوان زادگاه شورش‌های ضد دولتی یاد شده است.

۱۳۹۴/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...