نسخه چاپی

خطر بازگشت بیماری گواتر

دكتر رسول دیناروند درباره كاهش استفاده از نمك در شوری‌جاتی مانند خیارشور و كالاهایی شبیه آن، گفت: اولا چنین محصولاتی جزو كالاهای مضر سلامت محسوب می‌شوند. بنابراین توصیه به مردم این است كه كالای مضر سلامت را كم مصرف كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: دکتر رسول دیناروند درباره کاهش استفاده از نمک در شوری‌جاتی مانند خیارشور و کالاهایی شبیه آن، گفت: اولا چنین محصولاتی جزو کالاهای مضر سلامت محسوب می‌شوند. بنابراین توصیه به مردم این است که کالای مضر سلامت را کم مصرف کنند.

وی با بیان اینکه به طور کلی ما علاقه‌مندیم میزان نمک را در همه فرآورده‌های غذایی کاهش دهیم، افزود: مثلا در نان و همه فرآورده‌های آن می‌توانیم نمک را به صفر برسانیم بدون اینکه آسیبی به کیفیت نان وارد شود؛ اما در برخی محصولات مانند تمام شوریجات، ممکن است نتوان نمک را کاهش داد؛ چرا که این محصولات باید میزانی از نمک را داشته باشند تا دچار فساد نشوند.

دیناروند تاکید کرد: بنابراین در محصولات و فرآورده‌هایی که امکان کاهش نمک در آنها وجود دارد، حتما باید این اقدام را انجام دهیم.

وی در ادامه نسبت به تبعات مصرف نمک غیرتصفیه شده، هشدار داد و اظهار کرد: نمک غیرتصفیه، نمکی است که فلزات سنگین داشته و امکان وجود آرسنیک نیز در آن وجود دارد. بنابراین مصرف طولانی آن خطرناک است.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در نتیجه مردم حتما باید متوجه باشند که میزان مواد مضر در نمک تصفیه شده به حداقل رسیده و به آن ید اضافه می‌شود. باید گفت که خوشبختانه ما توانستیم بیماری "گواتر" را در یک برنامه 20 ساله در کشور کنترل کنیم این در حالیست که اگر مردم از نمک یددار استفاده نکنند، این بیماری دوباره بازمی‌گردد. البته این به معنی استفاده بیش از حد از نمک نیست؛ چراکه اکنون نیز میانگین مصرف نمک در ایرانی‌ها بسیار بیشتر از استانداردهای جهانی است و باید در زمینه کاهش مصرف نمک در کشور کار شود. اما همان میزان مصرف روزانه نمک باید از نوع تصفیه شده و یددار باشد، در غیر این صورت امکان بروز کمبود ید و بازگشت بیماری گواتر که به دنبال برنامه‌های اجرا شده در کشور تا حد زیادی کنترل شده است، وجود دارد.

۱۳۹۴/۹/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...