نسخه چاپی

رد پای سوئیس در خرید نفت داعش

نشریه فرانسوی زبان سوئیس نوشت كه شماری از تاجران نفتی این كشور بدلیل دست داشتن در خرید نفت داعش از طریق تركیه، به دردسر بزرگی می افتند.

به گزارش نما، میزان به نقل از خبرگزاری "اسپوتنیک نیوز"، روزنامه "لو متن" نوشته است: اسنادی به دست این نشریه رسیده که نشان می دهد بسیاری از شرکت های بزرگ سوئیسی نفت را از ترکیه که خود به کمک کردن به فروش داعش مظنون است، وارد می کنند. در سوئیس شرکت های بزرگی با زمینه کاری تجارت نفت فعالیت می کنند.

بنابر این گزارش، تروریست ها بخشی از طلای سیاه خود را از طریق بخش های کردنشین و بندر "جیهان" ترکیه صادر می کنند. این در حالی است که پیمانکاران سوئیسی به طور مرتب سوخت را از همین بندر وارد کشورشان می کنند.

"ژان شارل بریزار"، کارشناس فرانسوی تامین مالی تروریسم، در گفتگو با این روزنامه گفت: احتمال دارد نفت داعش در بشکه هایی که شرکت های سوئیسی می خرند، وجود داشته باشد. این خطر از آن روی بزرگ و قابل اهمیت است که طلای سیاه بدون آن که قابل ردگیری باشد، مبادله می شود.

روزنامه "لیبراسیون" پیش تر در گزارشی عنوان کرده بود بخشی از نفت استخراج شده از مناطق تحت تصرف داعش از طریق کردستان عراق و ترکیه به 20 درصد قیمت بازار فروخته می شود. بخشی از همین نفت به صورت تصفیه شده به محل استخراج نفت باز می گردد. این امر سئوالاتی را در مورد کشورها و شرکت هایی که در این معاملات غیررسمی دست دارند، ایجاد می کند.

موسسه آمریکایی "مطالعات جنگ" ارزش منابع نفتی زیرزمینی را در عراق و سوریه 2 هزار میلیارد دلار تخمین می زند.

روزنامه فرانسوی زبان "تریبون دو ژنو/ Tribune de Geneve" به تازگی گزارش داد: داعش علاوه بر قاچاق نفت از کشور جنگ زده سوریه، از سایر منابع طبیعی این کشور و به ویژه پنبه نیز سود می برد.

۱۳۹۴/۹/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...