نسخه چاپی

وال استریت ژورنال: نباید پرونده ابعاد احتمالی را بست

روزنامه وال‌استریت ژورنال در آستانه نشست شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران، نوشته است كه نباید اجازه داد كه پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران بسته شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است امروز (سه‌شنبه) ضمن صدور یک قطعنامه، به مختومه شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران (پی ام دی) حکم دهد، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته است که نباید اجازه داد این پرونده بسته شود.

«مایکل سینگ» و «سیموند د گالبرت»، دو نویسنده این یادداشت، با متهم کردن تهران به پنهانکاری، نوشته‌اند که باید با ادامه تحقیقات در مورد مسئله پی‌ام‌دی، «گزینه به چالش کشیدن ایران» را برای خود حفظ کند.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «نشست روز 15 دسامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت برای انجام این کار است. شورا باید ضمن تائید یافته‌های آژانس مبنی بر پیگیری تسلیحات هسته‌ای، بر همکاری ناکافی ایران با تحقیقات آژانس تأکید کند، اما اعلام کند که این مقدار برای تأمین حداقل‌های لازم جهت اجرای توافق هسته‌ای کافی است. اما آژانس باید به جای بستن تحقیقات، یعنی آنچه ایران می‌خواهد، به ادامه آن رأی دهد.»

نویسندگان این گزارش با بیان اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فرصتی به آژانس می‌دهد تا با دسترسی‌های فراپروتکلی به بازرسی و تحقیق در مورد ابعاد احتمالی بپردازد، نوشته است که باید بودجه و نیروی لازم را برای انجام این کار در اختیار آژانس قرار داد.

سینگ و گالبرت نوشته‌اند که حتی اگر روسیه و چین مخالف باز ماندن پرونده ایران بودند، کشورهای غربی باید با استفاده از حق اکثریت، آن‌ها را به تبعیت از این تصمیم وادارند. این دو با اشاره به شرط ایران مبنی بر لزوم بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی، نوشته‌اند که غرب هم باید تحریم‌ها را گرو نگه دارد و ضمنا اعلام کند که ادامه تحقیقات ناقض برجام نیست.

۱۳۹۴/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...