نسخه چاپی

كاهش فروش سلاح در جهان

محققان سوئد اعلام كرده‌اند كه فروش سلاح در جهان در سال جاری میلادی در مجموع كاهش یافته است. البته استثناهایی نیز وجود دارد. فروش سلاح‌های آلمانی، سوئیسی و روسی از جمله این استثناها هستند كه افزایش یافته است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: محققان سوئد اعلام کرده‌اند که فروش سلاح در جهان در سال جاری میلادی در مجموع کاهش یافته است. البته استثناهایی نیز وجود دارد. فروش سلاح‌های آلمانی، سوئیسی و روسی از جمله این استثناها هستند که افزایش یافته است.

برای چهارمین بار پی‌درپی فروش سلاح در کنسرن‌های عظیم اسلحه‌سازی جهان کاهش یافته است. انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارش سالانه خود اعلام کرد که در سال ۲۰۱۴ میلادی در مجموع ۴۰۱ میلیارد دلار (۳۶۷ میلیارد یورو) سلاح در جهان به فروش رفته است.

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) در شهر استکهلم سوئد مستقر است و در باره جنگ ‌و‌صلح، مسابقه تسلیحاتی و عرضه و تقاضای سلاح در جهان پژوهش ‌می‌کند.

به گزارش دویچه‌وله، در گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم آمده است که فروش سلاح به خصوص در آمریکای شمالی و اروپای غربی به نسبت سال گذشته (۲۰۱۳) کاهش یافته است. فروش سلاح از کشورهای اروپای غربی نسبت به سال ۲۰۱۳ در مجموع ۴/ ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش فروش سلاح در جهان

البته دو کشور آلمان و سوئیس در جهت مخالف فرایند کاهش فروش سلاح حرکت کرده‌اند. شرکت‌های اسلحه‌سازی آلمان به نسبت سال ۲۰۱۳ افزایش فروشی تا ۴/ ۹ درصد را به ثبت رسانده‌اند. این رقم در مورد سوئیس افزایش ۲/ ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

محققان افزایش فروشِ سلاح آلمان را بیشتر در ارتباط با افزایش قراردهای بسته شده از طرف شرکت بزرگ آلمانی تیسن-کروپ در سال ۲۰۱۴ می‌دانند. این شرکت بزرگ تولید فولاد و صنایع رتبه خود را در ساخت سلاح از ۵۹ به ۴۲ رسانده و فروش خود را در سال ۲۰۱۴ میلادی در زمینه سلاح و تجهیزات نظامی به ۳۱/ ۲ میلیارد دلار رسانده است. فروش سلاح این شرکت در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۷۷/ ۱ میلیارد دلار بوده است.

افزایش فروش سلاح روسیه

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) در گزارش سالانه خود در ارتباط با روسیه نوشته است که فرایند کاهش فروش سلاح در روسیه صدق نمی‌کند و درآمد این کشور در سال ۲۰۱۴ از فروش سلاح نسبت به سال پیش از آن افزایشی ۴/ ۴۸ درصدی داشته است.

سیمون وتسه‌من، کارشناس انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح در این باره از فروش بسیار شرکت‌های اسلحه‌سازی روسیه می‌گوید و این که در سال ۲۰۱۴ شمار شرکت‌های تولید سلاح روسیه در میان ۱۰۰ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی جهان، از ۹ به ۱۱ شرکت افزایش یافته است.

بیشترین شرکت‌های اسلحه‌سازی در آمریکا هستند

در گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح آمده است که بیشترین شرکت‌های تولیدکننده سلاح همچنان در آمریکا هستند. ۳۹ کنسرن بزرگ این کشور در میان ۱۰۰ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی جهان قرار دارند. هفت شرکت این کشور در میان ۱۰ شرکت برتر اسلحه‌سازی جهان قرار دارند.

اسلحه سازی لاکهید مارتین آمریکا بزرگ‌ترین شرکت این کشور در زمینه فروش سلاح است. این کنسرن در سال ۲۰۱۴ میلادی از فروش اسلحه ۵ / ۳۷ میلیارد دلار درآمد داشته است. این شرکت از سال ۲۰۰۹ تا به امروز در تولید سلاح رتبه نخست را در جهان داشته است.

کارخانه بوئینگ با درآمد ۳/ ۲۸ میلیارد در سال ۲۰۱۴ در مقام دوم فروش سلاح در جهان قرار گرفته است.

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در ارتباط با چین گزارشی نداده و علت آن را نداشتن اطلاعات کافی در باره شرکت‌های اسلحه‌سازی این کشور اعلام کرده است.

۱۳۹۴/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...