نسخه چاپی

هِیگل: عدم حمله به سوریه، حیثیت اوباما را خدشه‌دار كرد

وزیر دفاع سابق آمریكا از ناتوانی دولت اوباما در قبال مسأله سوریه و كم‌شدن اعتبار رییس‌جمهور ایالات‌متحده درخصوص لغو حملۀ موشكیِ پنتاگون به دمشق صحبت كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، نشریه فارن‌پالِسی آمریکا در گزارشی با انتشار مصاحبه‌ای که هفته گذشته با وزیر دفاع سابق ایالات متحده انجام داده بود، در چارچوب روایی خود به تحلیل تصمیمات و سیاست‌های پنتاگون در زمان ریاست جمهوری اوباما و در دوران تصدی «چاک هیگل» بر این نهاد می‌پردازد.

نشریه «فارن پالِسی» که زمانی متعلق به اندیشکده «کارنگی» بوده، در مصاحبه‌ای اختصاصی برای اولین بار به انتشار چیزی می‌پردازد که آن را ناگفته‌های چاک هیگل جمهوری خواه از حضور دوساله‌اش در دولت دموکرات آمریکا خوانده است.

این نشریه در ابتدا از قول هیگل می‌نویسد؛ دولت اوباما وزارت دفاع را تحت مدیریت ذره‌بینی خود داشت. او اضافه می‌کند که داستان استعفای اجباری او از پنتاگون به‌نوعی خنجر از پشت بود.

فارن پالسی، بعنوان بخشی از زیرمجموعه شرکت «واشنگتن پست»، روایت خود از خاطرات وزیر دفاع سابق و سناتور اسبق جمهوری‌خواه آمریکا را، که اکنون معتقد به ناتوانی دولت اوباما در قبال مسأله سوریه است، اینگونه پیش می‌بَرد؛ در بحبوحه سالی که کاخ‌سفید [به دلایل واهی و مشکوک]، دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می‌کرد، سناتور جمهوری خواه ایالت نبراسکا پایش به وزارت دفاع آمریکا باز شد.

ناتوانی دولت اوباما در پایان‌بندی مورد دلخواه جمهوری‌خواهان در موضوع مواد شیمیایی در سوریه، از همان ابتدا بعنوان یکی از نارضایتی‌های محوریِ این وزیر سابق و کهنه‌سرباز تجاوز آمریکا به ویتنام مطرح می‌شود؛ او از اینکه ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا باوجود سکوهای آماده‌پرتابِ موشک‌های کروز، با دست‌ خالی از دریای مدیترانه باز می‌گشتند چندان دلِ خوشی ندارد.

آمریکایی‌ها دوست داشتند داستان موردعلاقۀ‌شان از همان ابتدا با خط سیرِ دست‌داشتن دولت سوریه در قضیه شیمیایی سال 2013 در حومه دمشق پیش برود. داستانی که البته به مذاق جمهوری‌خواهان، بیشتر خوش می‌آمد... گویا حکمتی دارد که حداقل دو تن از 4 وزیر دفاع دولت اوباما عمدتاً جمهوری‌خواه بوده‌اند و البته از مدیران سابق سازمان سیا.

هیگل درمورد تصمیم اوباما در عدم حمله به سوریه می‌‌گوید: «بی‌ شک این اقدام از اعتبار رییس‌ جمهور آمریکا کم کرد.»

او اشاره می‌کند نه‌تنها در روزها و ما‌های بعد، بلکه تاکنون نیز برخی رهبران کشورهای دیگر از تصمیم آن زمان اوباما و چرخش او از مواضعش متعجب و شاکی هستند. به گفته او: «سخن یک رییس‌جمهور چیز کمی نیست و وقتی صحبت می‌کند باید پای حرفش بایستد.»

به نوشته فارن پالسی، بیست‌وچهارمین وزیر دفاع ایالات متحده، این مقدمه از رفتار دولت آمریکا در حق او را، به‌نوعی برای تشریح اوضاع کاخ‌سفید در برگزاری جلسات طولانی و بی‌حاصل و درنهایت، انفعال دولت در موضوع سوریه بیان می‌کند.

چاک هیگل در صحبت‌هایش اعلام می‌کند همچنان از اقدام مقامات دولت برای نقدهای غیرعادلانه و تخریب شخصیت او در روزهای پایانی وزارت و حتی پس از تسلیم استعفایش به رییس‌جمهور، متعجب و سردرگم است. واضح است که محور صحبت‌های او معطوف به «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما می‌باشد. به گفته برخی دستیاران سابق هیگل و همچنین مقامات سابق کاخ‌سفید، او و رایس تعارضات بسیاری درخصوص موضوع سوریه و زندان گوانتانامو داشتند.

آنچه این کهنه‌سرباز جنگ ویتنام به تصویر می‌کشید، نگاره‌ای از اندرونی دولتی آشفته از صحنه نبرد نفس‌گیر در سوریه است؛ دولتی که راهبرد واضحی درخصوص سوریه، نه‌تنها درطول دوران وزارت هیگل بلکه شاید تا نوامبر 2016 نداشته و نخواهد داشت. اکنون باوجود رسیدن امواج پناهجویان، وضع به‌مراتب پیچیده‌تر شده است.

در تماسی که نشریه مذکور با منابع خبری خود در کاخ سفید گرفته است، هیچ پاسخی در واکنش به اظهارنظر‌های وزیر دفاع سابق در باب فقدان سیاست روشن دولت در قبال سوریه و کوتاه‌‌آمدن اوباما از موضوع حمله به سوریه در سال 2013 دریافت نشد.

در عین حال، یک مقام ارشد دولت، که مایل به افشای نامش نبود، در توجیه این مسائل گفت؛ دولت اوباما نمی توانست بدون جلب‌نظر و مشورت با کنگره اقدام به حمله به سوریه کند. مقام مذکور همچنین بیان داشته است تصمیم نهایی دولت در این مورد، سرانجام سبب حل دیپلماتیک مسئله مواد شیمیایی در سوریه شده است.

این مقام، اعلام کرده است استفاده از ظرفیت نیروی هوایی آمریکا در بمباران سوریه و آموزش شورشیان معارض، همزمان با تلاش برای حذف دیپلماتیک بشار اسد از آینده سیاسی سوریه، خود نشانۀ راهبرد مشخص و تلاش فعال باراک اوباما در منطقه است.

۱۳۹۴/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...