نسخه چاپی

انحصار حاكمیت اینترنت باید شكسته شود

به گزارش نما - ایران نوشت: دومین کنفرانس جهانی شبکه اینترنت(WIC) با حضور سران و وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای مختلف جهان از جمله ایران از 16تا 18دسامبر(25 تا 27 آذر) با موضوع«ارتباط متقابل شبکه‌ها و دولت‌ها و همچنین مدیریت بر فضای مجازی» در شهر تاریخی ووجن واقع در استان
«جه جیانگ» چین برپا شد.

در این رویداد، چین میزبان 2هزار میهمان از 120کشور جهان بود که در بین مدعوین 8 رهبر جهان، حدود50 وزیر، مسئولان حداقل 20 سازمان بین‌المللی مهم و حدود یک هزار نفر از مدیران شرکت‌های اینترنتی حضور داشتند و امسال نیز همچون سال گذشته موضوع‌هایی مانند امنیت سایبری، تروریسم در فضای مجازی، مدیا و موارد مربوط به حاکمیت جهانی اینترنت، توسعه فناوری، تجارت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


حضور ایران در چین
از افراد حاضر در این کنفرانس می‌توان به نخست‌وزیر کشورهای برزیل، روسیه، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان و نیز وزیر جدید نوآوری و فناوری هنگ کنگ اشاره کرد. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز که به عنوان نماینده دولت ایران در نشست نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای در چین بسر می‌برد پس از اتمام نشست شانگهای در این کنفرانس جهانی شرکت کرد.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان همچنین پس از اتمام نشست جهانی اینترنت همراه با سایر شرکت‌کنندگان در این اجلاس راهی شهر شانگهای شد تا علاوه بر بازدید از امکانات و تأسیسات ارتباطی و فناوری این شهر، از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مراکز قرارگیرد. وی در ملاقات با مسئولان ارتباطی و فناوری این شهر، از آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها در حوزه فناوری و اطلاعات خبر داد و بستر این همکاری را از هر نظر مناسب دانست. واعظی همچنین با اشاره به فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در ایران خواستار توسعه و گسترش بیشتر این همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف شد.


در این نشست همچنین مسئولان کمپانی‌های چینی پیشرو در دنیای اینترنت ازجمله شیائومی، علی بابا، Baidu، Tencent، Sohu، Netease و Sinaو نیز شرکت‌های خارجی ازجمله اپل، نوکیا، مایکروسافت، یاهو، کوالکوم، لنوو، زیمنس، فیس‌بوک، لینکدین، گوگل، هوآوی و آی بی‌ام نیز شرکت داشتند. همچنین جیمی ولز یکی از بنیانگذاران ویکی پدیا که به طور متناوب در چین مسدود می‌شود هم در این رویداد حضور داشت.


مدیریت انتخابی اینترنت
کنفرانس جهانی شبکه اینترنت با سخنرانی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری کشور میزبان افتتاح شد. رئیس جمهوری چین در مراسم افتتاحیه گفت: ازسویی باید به آزادی بیان احترام گذاشت و از سوی دیگر نیازمند ایجاد فضای مناسب سایبری تحت قوانینی خاص هستیم. من معتقدم که همه کشورها باید اجازه داشته باشند شیوه خودشان را در زمینه مدیریت اینترنت انتخاب کنند وهر ملتی باید بتواند به طور مستقل در مورد نحوه استفاده از اینترنت تصمیم‌گیری کند نه اینکه حاکمیت اینترنت انحصاری بوده و تنها در دست کشورهای غربی قرار داشته باشد.


رئیس جمهوری چین همچنین از طرح ابتکاری 22 میلیارد دلاری برای تجهیز همه مناطق روستایی این کشور به پهنای باند مناسب تا سال 2020 خبر داد که این موضوع نشان می‌دهد در حال حاضر بسیاری از مردم چین آنلاین نیستند.


لو وی (LU WEI)رئیس سازمان فضای مجازی چین نیز پیام کلیدی این نشست را لزوم توجه بیش از پیش کشورهای جهان به امنیت سایبری عنوان کرد و افزود: اینترنت نوآوری جالب توجه قرن بیستم است و تأثیر فراوانی بر اقتصاد، سیاست، فرهنگ و پیشرفت اجتماع دارد که دولت چین نیز از نقش بی‌بدیل اینترنت در تسریع توسعه اقتصاد ملی و پیشرفت‌های علمی و فناوری آگاه است.


در دوره‌ای که فضای مجازی درست به اندازه زمین و دریا اهمیت دارد امنیت سایبری باید توسط همه کشورهای جهان محافظت شود وگرنه به پاشنه آشیل در توسعه اینترنت تبدیل می‌شود به همین دلیل هم ما به دنبال ایجاد سیستم حاکمیت اینترنت شفاف بین‌المللی، دموکراتیک و چندجانبه‌ای هستیم که می‌تواند به کل دنیا نفع بیشتری برساند.


وی ادامه داد: ما معتقدیم به دلیل ماهیت جهانی اینترنت، هیچ کشوری نمی‌تواند از تهدیدهای حوزه سایبر و دردسرهایش در امان بماند و به همین دلیل هم کمپانی‌های چین و هنگ کنگ، جنگی جدی را علیه مجرمان سایبری به راه انداخته‌اند. وی با اشاره به 5برابر شدن تعداد حملات سایبری به چین در 12 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال 2013 گفت: میزان خسارت‌های این جرایم در حوزه اقتصاد کشورنسبت به سال گذشته 10درصد افزایش داشته و به نیم میلیون دلار رسیده است در حالی که این میزان خسارت در سطح جهان حتی 5درصد نیز کاهش داشته است بنابراین ما باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم و دیگر کشورها را نیز آگاه کنیم تا اجازه ندهند کشورهایشان مبدأ حملات سایبری باشد.


بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی در چین
چین بر وضع قوانین سختگیرانه در زمینه حضور در فضای سایبری تأکید دارد و مسدود کردن برخی وب سایت‌های خارجی ازجمله توئیتر و فیس‌بوک در چین نیز در راستای اجرای همین قوانین بوده است.


لو وی با دفاع از عملکرد این شرکت در مسدودسازی برخی از وب‌سایت‌ها و نیز سانسور پست‌های آنلاین اظهارکرد: ما در چین سانسور و محدودیت نداریم و قوانین اعمال شده را تنها مدیریت شبکه و عرصه اینترنت می‌دانیم و به وب سایت‌هایی که می‌خواهند ارز را از چین خارج کرده و بازار اینترنت ما را اشغال کنند روی خوش نشان نمی‌دهیم و به آنها اجازه فعالیت نمی‌دهیم. وی با سخنانی سرشار از کنایه و استعاره گفت: هر خودرو و عابر پیاده‌ای، می‌خواهد از خیابان استفاده کند، اینجاست که ضرورت قوانین سختگیرانه مشخص می‌شود، دیدگاه ما درباره اینترنت نیز به همین روال است و به هر حال چین اینترنت خود را کنترل می‌کند.


رئیس سازمان فضای مجازی چین ادامه داد: ازسوی دیگر اگر دولت چین محدودیت در اینترنت ایجاد می‌کرد، بازار آنلاین این کشور نمی‌توانست به این سرعت رشد کند و توسعه یابد. چین بالاترین جمعیت کاربران اینترنت درحدود 650میلیون نفر را دارد و بزرگ‌ترین کمپانی‌های اینترنت را در خود جای داده است. وی شاهد ادعایش در زیاد نبودن محدودیت مردم چین برای دسترسی به کمپانی‌های آنلاین را بومی‌سازی این کشورها در این کشور دانست و گفت: ما شبکه اجتماعی Weibo را به عنوان جایگزین توئیتر طراحی کرده‌ایم و از دیگر بومی سازی‌ها هم می‌توان به ایجاد Baidu که معادل گوگل است و نیز Tencent به عنوان جایگزین آمازون اشاره کرد. مردم چین، فیس‌بوک ویژه خود یعنی Renren و نیز علی بابا را دارند.


وی ادامه داد: این کنفرانس برای دولت چین بسیار مهم است، چرا که تلاش دارد قدرت و نیرویش را برای تأثیر گذاشتن بر تکامل آینده اینترنت بیشتر کند و می‌توان گفت که ما در حال یافتن راهی برای مدیریت اینترنت با شخصیت چینی هستیم. این نشست درواقع نقطه مقابل همه کنفرانس‌هایی محسوب می‌شود که تاکنون در این زمینه برگزار شده است چرا که در بیشتر آنها این، صدای کمپانی‌های غربی است که بر بقیه برتری دارد ولی حالا صدای آسیا اقیانوسیه(آسیا پسیفیک) است که به گوش می‌رسد.


محورهای کنفرانس اینترنت در چین
این رویداد سه روزه با تأکیدها و فرازهایی به پایان رسید که از جمله آن می‌توان به تسریع در گسترش اینترنت، ایجاد زمینه برای نوآوری و همکاری در زمینه فناوری و کاربردهای اینترنت و کاهش شکاف دیجیتالی اشاره کرد. در این نشست همچنین بر شتاب بخشیدن به ایجاد بازار دیجیتال جهانی و ایجاد فرصت‌های شغلی به صورت گسترده در راستای برنامه توسعه پایدار ملل متحد تا سال 2030، حفظ میراث فرهنگی با استفاده از ابزارهای دیجیتال تأکید شد. احترام به حاکمیت ملت‌ها در فضای مجازی و لزوم محافظت از زیرساخت‌های اطلاعاتی در مقابل تهدیدها و حمله‌ها، احترام به حفظ حریم خصوصی افراد و لزوم مقابله با جرایم سایبری و تروریسم سایبری از دیگر موارد تأکید شده در این کنفرانس بود.


تأکید بر لزوم مشارکت جامعه بین‌المللی با اطمینان متقابل و منافع مشترک برای ایجاد قواعد و مقررات بین‌المللی برای محافظت و احترام به حقوق بنیادی و اساسی کاربران در اینترنت از طریق مدیریت دموکراتیک شفاف از دیگر فرازهای این نشست بود. شرکت‌کنندگان در خاتمه با صدور بیانیه‌ای بر استفاده بهتر، سالم و ایمن از اینترنت و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های افراد و گروه‌های خاطی از آن، تأکید کردند و یادآور شدند که به منظور بهره‌مندی و مدیریت مشترک اینترنت و ایجاد آینده‌ای بهتر برای بشریت باید تلاش‌ها را در این زمینه افزایش داد.


گفتنی است، در حاشیه برگزاری این اجلاس 10 مجمع پیرامون 22 موضوع تخصصی از سوی شرکت‌کنندگان برگزار شد و نمایندگان بسیاری از شرکت‌ها، جدیدترین فناوری‌ها و دستاوردهای خود را به معرض نمایش گذاشتند. در این نمایشگاه خودروهای خودران بایدو و خودروهای هوشمند وولو، واقعیت مجازی نوکیا و همچنین G5 چین به نمایش درآمد.


به هرحال آینده تنها با توسعه اینترنت شکل می‌گیرد و در همین راستا نیز باید به این نیاز نسل جوان توجه کرده و به دنبال ساختن فضای متمدن سالم و بدون آلودگی برای آینده درخشان‌تر جهان باشیم.


۱۳۹۴/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...