نسخه چاپی

هواشناسی: نیازی به تعطیلی مدارس نیست

به گزارش نما - ایسنا نوشت: معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: کیفیت هوای شهر تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 صبح امروز، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است.

محمد رستگاری گفت: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شاخص کیفی هوای دیروز تهران 142 و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته و شاخص کیفی 24 ساعت گذشته منتهی به 11 صبح امروز 141 و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته داشته است.

وی افزود: دراین بازه زمانی میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 141 و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ذرات معلق کمتر از 10 میکرون 71، دی‌اکسید نیتروژن 62 و در شرایط سالم بوده است. همچنین میانگین منوکسید کربن 42، ازن 25 و دی‌اکسید گوگرد 28 و در شرایط پاک قرار داشته است.

علی عابدینی، معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور نیز گفت: الگوها و نقشه‌های پیش‌بینی روز گذشته (شنبه)، نشان‌دهنده این بود که به علت جریان وزش باد در روز دوشنبه، انتظار افزایش آلایندگی را در این روز نداشته باشیم، چون برای امروز (یکشنبه) پیش‌بینی افزایش آلاینده‌ها شده بود کمیته اضطرار، تعطیلی همه مقاطع تحصیلی تهران را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه به نظر نمی‌آید برای روز آینده احتیاج به تعطیل کردن مدارس باشد، افزود: پیش‌بینی سازمان هواشناسی این است که امشب و قبل از ظهر فردا وزش باد داشته باشیم و شاخص آلودگی خیلی بالا نرفته و در حد معمولی خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه در صورت حاکمیت پایدار در جو شاخص آلودگی در شهرهایی چون تهران بالا می‌رود که در طول سال در روزهای محدودی این اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: معمولا در فصل‌ سرد سال، شاهد شرایط پایداری در جو و وارونگی دما هستیم که ماه‌های آذر و دی‌ فراوانی بیش‌تری از نظر وارونگی دما و افزایش آلودگی دارند.

وی با بیان اینکه از آنجا که الگوهای جو در حال تغییر است، تنها امکان پیش‌بینی کیفیت و وضعیت هوای دو تا سه روز آینده میسر است، گفت: وضعیت توپوگرافی تهران از جمله عواملی است که باعث می‌شود که با یک جریان هوا، هوا کاملا جابه‌جا می‌شود و اگر جریان هوا نباشد به علت انتشار آلودگی زیاد در صورت سکون جو شاخص آلودگی بالا می‌رود.

به گفته عابدینی، راهکار اصلی برای خروج از این شرایط عدم ایجاد آلودگی جو است، در همه جا امکان وارونگی دما وجود دارد؛ اما وجود چشمه‌های آلاینده در تهران است که انباشت آلاینده‌ها را ایجاد می کند. آگاه‌سازی عمومی امری ضروری برای این شرایط است که در این صورت شاهد همکاری شهروندان با مسئولین خواهیم بود.

۱۳۹۴/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...