نسخه چاپی

تمام مدارك تحصیلی جعلی افراد باطل می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه تمام مدارك تحصیلی جعلی افراد باطل می‌شود، گفت: جعل مدرك تحصیلی در فضای مجازی رخ می‌دهد و باید گفت كه پدیده جعل به صفر نخواهد رسید.

به گزارش نما؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «به نظر می‌رسد پدیده جعل مدرک تحصیلی شرایط جدیدی پیدا کرده است و برای مقابله با این موضوعات چه اقداماتی انجام می‌دهید؟»، اظهار داشت: جعل از یک حرکت فردی محدود در گذشته به یک حرکت سازمان یافته و نامحدود تبدیل شده است.

* جعل مدرک تحصیلی سازمان یافته در حال پیشرفت است

وی با بیان اینکه با توجه به پیشرفت علم و فناوری این پدیده هم به شکل سازمان یافته در حال پیشرفت است، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته یک جعل در مدرسه یا آموزشگاهی رخ می‌داد به صورت فردی بود و مدرکی برای یک نفر صادر می‌کرد، اما اکنون با توسعه فناوری اطلاعات جاعلان هیچ لزومی به حضور در مدارس ندارند و از طریق سیستم‌های نرم افزاری، کار جعل را انجام می‌دهند.

زرافشان افزود: ظرف دو سال گذشته سعی کردیم که عوامل بازدارندگی را افزایش دهیم، زیرا تاکنون عمدتاً جعل اتفاق می‌افتاد و پس از آن به دنبال این بودیم که با جاعلان چه برخوردی کنیم اما باید کاری کرد که جعل اتفاق نیفتد.

* تمام روش‌های جاعلان مدرک تحصیلی را استخراج کردیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک کار گروه ویژه در سطح وزارت آموزش و پرورش به همین منظور تشکیل شده است، گفت: تمام روش‌هایی که جاعلان برای کار خود استفاده می‌کردند مطابق با آنچه در بازجویی‌ها از جاعلان به دست آمده است استخراج و به معاونت‌های وزارتخانه ابلاغ شد.

* یکپارچه شدن سامانه‌های «سناد»، «بکفا» و «دانا» برای مقابله با جعل مدرک

زرافشان به نتایج این تقسیم کار اشاره و تصریح کرد: پیش از این فقط سامانه «سناد» که سیستم دانش‌آموزی بود را داشتیم که امسال سامانه «بکفا» تحت وب با سامانه سناد تنظیم شده است و کلاس بندی دانش‌آموز و معلم به هم مرتبط و از طریق نرم افزاری جلوی جعل گرفته شده است.

وی افزود: کاری که تا پایان سال قول داده شده که انجام شود، قرار است سامانه «دانا» آموزش و پرورش با سامانه‌های بکفا و سناد این وزارتخانه تحت وب قرار گیرد و سیستم نمره دانش‌آموزان هم به صورت یکپارچه خواهد شد و جلوی آن گرفته می‌شود.

زرافشان با اشاره به بخش نظارتی برای برخورد با جاعلان، خاطرنشان کرد: در گذشته این ستاد نظارتی در سطح وزارت آموزش و پرورش بود اما در تمام استانهای کشور کار گروه نظارتی را به ریاست مدیر کل آموزش و پرورش استان تشکیل داده‌ایم و این دغدغه پیشگیری به استانها واگذار شده است.

وی افزود: هر استان شرایط خود را ارزیابی و فعالیت‌های پیش روی خود را مشخص کرده است.

* چهار سال پیش 2500 مدرک تحصیلی در یک آموزشگاه جعل شد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به ذکر مثالی در خصوص جعل مدرک تحصیلی که چهار سال قبل رخ داده بود اشاره و گفت: تعداد زیادی جعل مدرک تحصیلی در یکی از استانهای شمال غربی کشور رخ داده بود و از طرفی قابل توجه بود که چرا هیچ فردی در استان و شهرستان پیگیری نکرده که این واحد آموزشی که 100 دانش‌آموز دارد چطور 2 هزار و 500 نفر را یکجا فارغ التحصیل می‌کند.

وی افزود: با تقسیم وظایف استانی که اکنون انجام شده است، استانها در این خصوص مسئول رسیدگی و پیگیری پدیده جعل می‌شوند.

* مدارک دارندگان مدرک تحصیلی جعلی باطل می‌شود

زرافشان در پاسخ به این پرسش که «افرادی که مدارک جعلی دریافت کرده‌اند از ادامه تحصیل آنها خودداری می‌شود؟»، گفت: بله، مدارک تحصیلی این افراد باطل می‌شود و حتی اگر دانشگاه هم رفته باشند، مدارک آنها باطل خواهد شد.

وی افزود: تک تک این مدارک تحصیلی بررسی می‌شود زیرا بین این افراد دانش‌آموزان عادی هم حضور داشته است که مدارک آنها تأیید و مدارک افرادی که جعلی است باید از ابتدا شروع به درس خواندن کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آماده سازی دستورالعملی برای یکپارچه سازی نظارت در مناطق مختلف کشور، عنوان کرد: با توجه به تنوعی که در نوع مدارس داریم کار نظارت بر پدیده جعل مدرک تحصیلی یکپارچه می‌شود.

وی ادامه داد: با این فعالیت‌ها جلوی بخش قابل توجهی از جعل مدرک تحصیلی گرفته می‌شود، اما جاعلان هم هیچ وقت بیکار نخواهند نشست و به دنبال دیگر روش‌ها خواهند بود ولی این با اقدامات آنها محدود خواهند شد زیرا ابزارها از آنها گرفته می‌شود.

* جعل مدرک در فضای مجازی رخ می‌دهد/ پدیده جعل به صفر نخواهد رسید

زرافشان با تأکید بر اینکه بزرگترین جعل مدرک تحصیلی در فضای مجازی رخ می‌دهد، گفت: در فضای فیزیکی جعل مدرک اتفاق نمی‌افتد و از سامانه مدارس اطلاعات تولید و به مدرسه دیگری در استان دیگری می‌رود، اما با یکپارچه‌سازی اقدامات جلوی این کارها گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی پدیده جعل مدرک تحصیلی به صفر خواهد رسید؟»، اظهار کرد: پدیده جعل به صفر نخواهد رسید، زیرا اکنون گذرنامه، پول و شناسنامه ضریب امنیتی زیادی دارد و کسی نمی‌تواند آن برگه‌ها را جعل کند، اما اطلاعات داخل آن را جعل می‌کنند که باید از جاعلان جلوتر باشیم.

۱۳۹۴/۹/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...