نسخه چاپی

تهدید نمایندگان مدافع افزایش مناطق آزاد به آبستراكسیون

نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان معتقدند كه كلیات طرح دیروز نباید به تائید دو سوم از نمایندگان می‌رسید و با توجه به اینكه دارای رای نصف به علاوه یك است، به تصویب رسیده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، در ابتدای جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان پس از نطق ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس، اعلام تذکر و اخطار قانون اساسی کردند.

این نمایندگان به عدم تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جلسه روز گذشته مجلس اعتراض داشتند.

احمد شوهانی نماینده ایلام در این خصوص گفت: من هم اخطار قانون اساسی دارم و هم تذکر آئین‌نامه داخلی.

وی با تاکید بر اینکه هیات رئیسه باید بی‌طرفی را در بررسی طرح‌ها و لوایح رعایت کند، گفت: متاسفانه برخورد هیات رئیسه دیروز به گونه‌ای بود که نشان داد عده‌ای از بقیه، نماینده‌ترند.

شوهانی با اشاره به اداره جلسه دیروز گفت: بنده برای اعلام تذکر در روز گذشته، بعد از آقای توکلی در نوبت قرار داشتم. پس از اینکه لیست عوض شد، نه آقای توکلی در لیست حضور داشت نه بنده؛ اما به آقای توکلی اجازه اعلام تذکر دادند و به بنده ندادند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند سال گذشته چند لایحه ایجاد مناطق آزاد تصویب شده است اما هیچ‌کدام با دو سوم آرای نمایندگان حاضر به تصویب نرسیده است. (بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، طرح‌ها و لوایحی که برخلاف برنامه توسعه باشد، باید با دو سوم آرای مثبت نمایندگان حاضر در مجلس به تصویب برسد)

شوهانی اظهار داشت: به ویژه آنکه برخی اعضای هیات رئیسه در آن جلسات هم حضور داشتند. بنده مشروح مذاکرات آن زمان را از اداره قوانین گرفتم و تقدیم هیات رئیسه کردم. در آن زمان قوانینی که در خصوص ایجاد مناطق ویژه و آزاد تصویب شده است، با آرای مثبتِ نصفِ به علاوه یک نمایندگان حاضر در مجلس به تصویب رسیده است.

وی اظهار داشت: در جلسه دیروز آقای مهندس باهنر در حین صحبت‌ها و تذکرات مخالفین، یک جایی فرمودند که «به دو سوم آرای نمایندگان نیاز نیست» ولی یکدفعه در آخر جلسه با استناد ماده‌ای از برنامه توسعه، همه ما را غافلگیر کردند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون برنامه توسعه در بخش مناطق آزاد در تبصره یک ماده ۱۱۷ آمده است: «برقراری هر گونه تخفیف، ترجیح و یا معافیت گمرکی علاوه بر آنچه در قوانین مربوطه تصویب شده، برای اشخاص حقیقی و حقوقی طی سال‌های اجرای برنامه ممنوع است».

شوهانی اظهار داشت: در این تبصره آمده است که «اضافه بر قانون، هر گونه تخفیف و ترجیح ممنوع است»؛ ما در این لایحه چیز اضافه‌ای نخواسته‌ایم.

وی تصریح کرد: ما در تعجب هستیم که به این تبصره دقت کافی نشده است، در این تبصره به صورت کاملاً شفاف، هر گونه تخفیف منع شده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لایحه ایجاد مناطق آزاد هیچ‌گونه مغایرتی با قانون برنامه ندارد، رای نصف به علاوه یک نمایندگان را نیز کسب کرده است.

وی اظهار داشت: حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان تفسیر دیگری از این مساله دارند و اگر به خواسته به حق نمایندگان توجه نشود، همه نمایندگان معترض از مجلس خارج خواهند شد.

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: هیات رئیسه باید در چارچوب آئین‌نامه و با تفسیر برداشتی که از قوانین دارد، عمل کند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: مدیر جلسه باید بر اساس برداشت و تفسیری که از آئین‌نامه دارد، جلسه را مدیریت کند.

ابوترابی‌فرد گفت: ممکن است نظرات متعددی بوده است که ما از آئین‌نامه برداشتی داشته‌ایم اما نهایتاً در بررسی، تحلیل و گفتگویی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که برداشت گذشته ما قابل نقد بوده و باید اصلاح شود که در موارد متعددی اتفاق افتاده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مورد در هیات رئیسه مورد بررسی قرار گرفته است و بنده از آقای مهندس باهنر می‌خواهم مجدداً این موضوع را در هیات رئیسه مورد بحث و بررسی قرار دهند.

وی افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه، هر گونه تخفیف و ترجیح علاوه بر آنچه در قوانین مربوطه تصویب شده است، ممنوع است.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: در خصوص این ماده، برداشت را شما دارید و معتقدید در قانون قبلی مناطق آزاد تصویب شده است؛ اما برداشت دیگری که از این تبصره وجود دارد، این است که تا هنگام تصویب برنامه پنجم، ما در این مورد قوانینی را تصویب کرده‌ایم؛ قوانینی که تا قبل از تصویب برنامه پنجم نهایی شده و در جای خود باقی است. اما بعد از برنامه پنجم اگر مصوبه‌ای داشته‌ایم که نتیجه‌اش این بوده که راجع به کاهش درآمدهای مالیاتی و یا حقوق ورودی شود، نیازمند دو سوم آرای نسبت نمایندگان مجلس است.

به گزارش مهر، نمایندگان هنگام اظهارات ابوترابی‌فرد، با صدای بلند اعتراض خود را بیان می‌کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما مجددا در هیات رئیسه موضوع را بررسی کرده و راهی را فراروی شما قرار می‌دهیم.

وی در واکنش به اعتراضات مجدد نمایندگان گفت: در حال حاضر راهی به جز آنچه به شما عرض کردم، وجود ندارد.

ابوترابی‌فرد از نمایندگان معترض خواست تا در راستای حل مساله همراهی کنند.

پس از پایان اظهارات ابوترابی‌فرد نیز اعتراضات نمایندگان ادامه داشت.

۱۳۹۴/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...