نسخه چاپی

كاهش مناطق تحت كنترل داعش

موسسه تخصصی آی اچ اس جینز مستقر در لندن روز دوشنبه اعلام كرد مناطق تحت كنترل گروه تكفیری صهیونیستی داعش نسبت به سال 2014 ، چهارده درصد كاهش یافته است.

به گزارش نما به نقل از صدا و سیما، موسسه آی اچ اس که آمار خود را از رسانه های اجتماعی و منابع حاضر در سوریه و عراق تامین می کند، تصریح کرد مناطق تحت کنترل گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش ،‌بین ژانویه تا دسامبر 2015 ، دوازده هزار و هشتصد کیلومتر مربع کاهش یافته است. بر اساس این بررسی گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش در حال حاضر کنترل منطقه ای به وسعت 78 هزار کیلومتر مربع را در اختیار دارد.

همچنین کردهای سوریه مناطق تحت کنترل خود را به حدود سه برابر (186 درصد) افزایش دادند. وسعت این مناطق اواسط دسامبر به 15 هزار و 800 کیلومتر مربع رسید.

یکی از مهمترین مناطقی که از کنترل داعش خارج شد منطقه راهبردی مرز تل ابیض بین ترکیه و سوریه بود. این منطقه یکی از مهمترین گذرگاه ها ترکیه برای این گروه تروریستی است.

کلامب استراک Columb Strack یکی از تحلیل گران آ اچ اس خاطر نشان کرد :«پیشتر شاهد بار مالی منفی برای گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش در پی از دست دادن منطقه تل ابیض بودیم و این موضوع پیش از تشدید حملات علیه ظرفیت های تولید نفت این گروه بود.»

وی افزود:«دیگر زیان اساسی در عراق ، در شهر تکریت و پالایشگاه بیجی و بزرگراه اصلی بین موصل و رقه رخ داده است. از دست دادن این منطقه انتقال دارایی ها و نیرو بین دو شهر مهم تحت کنترل گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش را با چالش مواجه کرده است.»

هر چند این گروه در این زمان پیشروی هایی نیز داشته است. استراک افزود:«مهمترین پیشروی این نیروها در سال 2015 در غرب سوریه از طریق تدمر و کنترل مرکز شهر الرمادی بوده است.» این دو اقدام در حمله تقریبا همزمان در ماه مه سال 2015 انجام شد.

همچنین برررسی های جغرافیایی فعالیت های داعش نشان می دهد این گروه به شدت بر اطراف بغداد و دمشق متمرکز شده است.

۱۳۹۴/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...