نسخه چاپی

وام های بنیاد ملی بازی های رایانه ای به چه كسانی تعلق می گیرد؟

در آخرین جلسه شورای فضای مجازی با حضور رئیس جمهور، برنامه ملی حمایت از بازی‌های رایانه‌ای به تصویب رسید كه حمایت از بازی‌های رایانه‌ای داخلی شامل ارائه تسهیلات و تخفیف‌ها در خصوص تبلیغات این نوع بازی‌ها، از مصوبات آن بود.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، چند روز بعد، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از اختصاص بودجه حمایتی تا سقف ۱۰ میلیارد تومان توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که به شرکت‌های بازی‌ساز با توجه به شرایط آن‌ها تا سقف نامحدود، وام اعطا می‌شد.

«حسن کریمی قدوسی» مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با روزنامه قدس به تشریح جزئیات برنامه ملی حمایت از بازی‌های رایانه‌ای پرداخت. کریمی قدوسی با بیان اینکه برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای در یکسال و نیم اخیر با کمک کارشناسان شورای عالی فضای مجازی تدوین شده، می‌گوید: این برنامه شامل 10بند می‌شود که مربوط به بحث حمایت، نظارت و اصلاح قوانین، تبلیغات و جریان سازی بازی‌ها و نیز فرهنگ‌سازی می‌شود.

تعریف هدف مشترک

کریمی قدوسی از ابلاغ این برنامه ملی به دستگاه‌های مرتبط طی چند هفته آینده خبر داده، می‌افزاید: بر اساس احکام ابلاغی، وظیفه دستگاه‌های متولی و همکار تهیه و اجرایی می‌شود. او با اظهار امیدواری از خروجی این برنامه م می‌گوید: اول اینکه حساسیت دستگاه‌های متولی و همکار نسبت به بازی‌های رایانه‌ای برانگیخته شود که اتفاق خوشایند و خوبی برای ماست. وزارت آموزش‌وپرورش، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی دیگر بسیج، سپاه و سازمان تبلیغات اسامی، همه در این ماجرا دخیل هستند.

معاونت علمی و فناوری هم پای‌کار آمد

در برنامه ملی حمایت از بازی‌های ایرانی به ماجرای حمایت اشاره‌شده است. کریمی در توضیح جزئیات حمایت‌های مالی این برنامه یادآور می‌شود: بنیاد با توجه به بودجه محدودش همواره در بحث حمایت‌های مالی در مضیقه بوده است. امسال به خاطر محدودیت‌های زیادی که نسبت به سال‌های گذشته داشتیم ضمن تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مبلغی از صندوق این وزارتخانه در قالب وام برای حمایت از بازی‌سازان ایران اختصاص یافت که حدود 10 میلیارد تومان است. مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تخصیص این اعتبار را در قالب اعطای وام کم‌بهره به بازی‌سازان بیان کرده، با اعلام اینکه مهلت ثبت‌نام برای دریافت این وام تا اوایل دی‌ماه تمدیدشده است، می‌گوید: متقاضیان باید پروپوزال و برنامه کاری مشخص خود را ارائه دهند. کریمی با اشاره به اینکه مسؤولیت کارگروه اعطای این وام بر عهده بنیاد ملی است، اضافه می‌کند: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم مبلغ 8 میلیارد و 300 میلیون تومان برای حمایت از پروژه‌های زیرساختی و بازی‌سازهای مطرح کشور در نظر گرفته که بخشی از آن تخصیص‌یافته است.

وام برای همه بازی‌سازان

طی تعامل با کارگروه نظام صنفی بازی‌های رایانه‌ای، افرادی که عضو این کارگروه شوند در پایان سال، مبلغی به آنان برای اصلاح سازوکارهای مالی و اداری شرکت‌هایشان داده می‌شود. کریمی درباره جزئیات این وام کم‌بهره توضیح می‌دهد: تسهیلات وزارت ارتباطات به دو شکل پرداخت می‌شود، یکی از این وام‌ها برای تولید بازی‌های رایانه‌ای اختصاص یافته که بهره آن 10 درصد است. تسهیلات دیگری نیز برای توسعه و تبلیغات بازار شرکت‌های تولیدکننده پیش‌بینی‌شده که بهره این وام 14درصد است.

به گفته او برای بازپرداخت‌ها هم فرصت تنفس حداقل یک‌ساله در نظر گرفته‌شده است و سپس بازپرداخت‌ها در اقساط مختلف، مشخص می‌شود. بهره وام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم، 3 درصد است اما مبلغ آن بین 10 تا 20 میلیون تومان است که برای بهبود سیستم اداری - مالی شرکت‌های بازی‌ساز در نظر گرفته‌شده است.

تشکیل نظام صنفی توانمند

اما در این میان این سؤال مطرح می‌شود که متوسط هزینه ساخت یک بازی رایانه‌ای چقدر است؟ کریمی در این باره می‌گوید: اگر بازی برای تلفن همراه و تبلت ساخته شود، حدود 50 میلیون تومان و اگر برای رایانه، ساخته شود متوسط هزینه ساخت بازی 200 میلیون تومان است.

او توضیح می‌دهد: وامی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به متقاضیان می‌دهد برای ساخت بازی نیست، ما با قرار دادن این امتیاز تسهیلاتی، دو هدف را دنبال می‌کنیم، اول اینکه بازی‌سازها برای ثبت‌نام در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ترغیب شوند تا تعداد بازی‌سازها به حدنصاب تشکیل یک رسته برسد و دارای یک صنف شوند. هدف دوم ما هم تشکیل یک صنف قوی برای بازی‌سازهاست.

به گفته این مسئول، این وام برای ساخت بازی نیست و اعطای آن نیاز به ارائه پروپوزال ندارد.

۱۳۹۴/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...