نسخه چاپی

كاربران در صف انتظار اینترنت پرسرعت

به گزارش نما - ایران نوشت: اوایل هفته گذشته معاون وزیر ارتباطات با اعلام مطالبی در خصوص ثبت‌نام سرویس اینترنت پرسرعت (ADSL) در کشور به نوعی دوباره مشکلات ناشی از واگذاری با تأخیر این سرویس به کاربران را باز کرد.

نصرالله جهانگرد در گفت‌و‌گو با «ایسنا» اعلام کرده است که مشخص نیست به طور دقیق مشکلات در این زمینه مربوط به مباحثی مانند کابل و رانژه می‌شود یا خود این شرکت‌ها محدودیت‌هایی دارند. در مقابل این اظهار نظر اکثر شرکت‌های اینترنتی بخش خصوصی (شرکت‌های ندا)، اعلام می‌کنند که بزرگترین مشکل‌ آنها در واگذاری به روز سرویس ADSL ،نبود امکانات در مراکز مخابراتی است. البته این فعالان تأکید می‌کنند که مشکل مذکور تازگی ندارد و آنها از زمان شروع به فعالیت خود در کشور (سال 82) با آن روبه رو بوده‌اند.


ظرفیت‌های پر مراکز مخابراتی
اگر در دهه‌های گذشته داشتن یک خط تلفن ثابت جزو امکانات اولیه و پایه‌ای دنیای ارتباطات به حساب می‌آمد، اما حالا داشتن یک خط اینترنت پرسرعت روی همین خطوط ثابت، از ضرورت‌ها است. در حالی که 20 سال پیش ایران به عنوان دومین کشور خاورمیانه صاحب سرویس اینترنت شد، اما هنوز کاربران ایرانی با سرعت پایین و کیفیت نامطلوب این سرویس دست و پنجه نرم می‌کنند. البته قسمت بد این داستان زمانی رقم می‌خورد که بعد از گذشت بیش از 20 سال از ورود اینترنت به کشور، هنوز بسیاری از کاربران ایرانی در صف‌های انتظار دریافت سرویس اینترنت پرسرعت قرار دارند.

محمدرضا کریمی، رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های اینترنتی امکان ارائه سرویس‌ADSL در 80 درصد مراکز مخابراتی پایتخت را ندارند، می‌گوید: «مشکلی اصلی که باعث شده شرکت‌های اینترنتی امکان واگذاری به روز ADSL را نداشته باشند این است که توسعه مراکز مخابراتی برای ایجاد ظرفیت به کندی صورت می‌گیرد و از 12 سال گذشته تا کنون، مراکز مخابراتی تنها 3 فاز توسعه‌ای داشته‌اند که البته فاز سوم این برنامه توسعه‌ای در حال اجرا است. در واقع با این سه فاز توسعه‌ای، شرکت‌های اینترنتی کشور توانسته‌اند هر 4 سال یک‌بار میزان ظرفیت کاربران خود را افزایش دهند.»


این فعال اینترنتی اعلام می‌کند که اکثر شرکت‌های اینترنتی در 8 شهر بزرگ کشور مانند تهران، اصفهان، بندرعباس، شیراز و... برای واگذاری به روز ADSL با مشکل مواجه هستند.


او در پاسخ به این سؤال که آیا پروانه‌های جدید اینترنتی (FCP) می‌تواند در این زمینه کمک کند، می‌گوید: «این پروانه‌ها بتازگی واگذار شده و نتیجه دادن آن زمان زیادی می‌طلبد همچنین در این پروانه‌ها تأکید شده که برای حل مشکل شرکت‌های اینترنتی در بخش زیرساخت، آنها می‌توانند شبکه را بر اساس تکنوژی فیبر نوری بسازند که با توجه به انحصار اپراتور فیبر نوری (ایرانیان‌نت) و همچنین احتمال تمدید این انحصار، این شبکه‌سازی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.» مسعود احمدپور، معاونت امور مخابراتی و تنظیم مقررات شرکت اینترنتی پارس‌آنلاین نیز در گفت‌وگو با «ایران»، از مشکل ثبت‌نام سرویس ADSL در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای اینکه به کاربران سرویس ADSLارائه شود نیاز به مجموعه‌ای از تجهیزات مانند پورت‌های پسیو، برق، سیستم‌های سرمایشی محیط و. . است. که این امکانات را باید مخابرات فراهم کند. اما متأسفانه در برخی از مراکز این تجهیزات فراهم نیست.


برای مثال یک مرکز برق در اختیار ما نمی‌گذارد یا مرکز دیگر شرایط سرمایشی محیط نگهداری تجهیزات را فراهم نمی‌کند و مجموعه این عوامل باعث می‌شود که ما ناخواسته جلوی توسعه شبکه اینترنت شرکت را بگیریم.» او عامل دیگر برای جلوگیری از ثبت‌نام کاربران را به استانداردهای تعیین شده در خود شرکت ارتباط می‌دهد و می‌افزاید: «در پارس‌آنلاین مجموعه فاکتورهای استاندارد برای ارائه خدمات باکیفیت به مشترکان در نظر گرفته می‌شود که یکی از این استانداردها کیفیت پهنای باند دریافت شده از زیرساخت و شرایط دریافت لینک‌های ارتباطی از مخابرات در داخل شهر یا استان‌های کشور است.

اگر این شرایط از نظر فنی آماده نباشد ما به هیچ وجه حاضر به ثبت‌نام کاربران جدید در شبکه خود نمی‌شویم چرا که نمی‌خواهیم به خاطر افزایش تعداد کاربران، یک سرویس بی‌کیفیت به آنها تحویل دهیم.» براساس اعلام وی، این شرکت برای جبران کمبود فضا و زیرساخت از طرف شرکت مخابرات، ساختمان‌هایی را در نزدیکی برخی مراکز مخابراتی اجاره کرده‌است و با کابل کشی، این ساختمان‌ها را با مرکز مخابراتی ارتباط داده است. احمد‌پور اعلام می‌کند که در حال حاضر اکثر شرکت‌های اینترنت برای حل واگذاری سرویس ADSL به کاربرانشان از این راهکار استفاده می‌کنند.


اما احمد رضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت اینترنتی شاتل نیز از دیگر شرکت‌هایی است که با مشکل واگذاری به روز سرویس ADSL‌به مشترکانش در برخی نقاط کشور روبه رو است. او در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص می‌گوید: «مشکل واگذاری ADSL به کاربران از طرف شرکت ما نیست و به کمبود منابع مخابراتی باز می‌گردد. در حال حاضر ما با بیش از 70 درصد از مراکز مخابراتی کشور در ارائه ADSL با مشکل مواجه هستیم و امکان ارائه خدمات به کاربران را نداریم.»


براساس اظهارات وی هم‌اکنون هزاران کاربر در صف انتظار برای گرفتن خدمات اینترنتی از این شرکت هستند و عدم واگذاری به روز ADSL در کشور باعث شده است تا بسیاری از کاربران به سمت استفاده از خدمات وایمکس یا دیتای تلفن همراه بروند.


نخجوانی نیز تأکید می‌کند برای کم کردن انتظار کاربران، این شرکت هم از ساختمان‌هایی در مجاورت مراکز مخابراتی استفاده می‌کند تا بتواند سرویس ADSL مورد نیاز را به دست کاربرانش برساند. او همچنین یکی دیگر از راه‌حل‌ها برای واگذاری به روز ADSL به کاربران را همکاری مشارکتی با شرکت مخابرات ایران اعلام می‌کند؛ همکاری که اگر به شکل درست انجام شود، نتایج درخشانی در بازار اینترنت کشور به جای می‌گذارد.

به گفته نخجوانی در این همکاری مشارکتی به طور مثال یا شرکت‌ مخابرات در درصدی از سود با شاتل شریک می‌شود یا مدل‌های پرداختی متفاوتی ‌حتی دو برابر تعرفه مقرر شده در رگولاتوری از طرف شاتل به شرکت مخابرات پرداخت می‌شود تا این شرکت بتواند امکانات مورد نیاز برای توسعه شبکه خود را راحت‌تر دریافت کند.


مخابرات: همه امکانات فراهم است
در مقابل انتقاد شرکت‌ها به کمبود امکانات در مراکز مخابراتی، مسئولان شرکت مخابرات ایران اعلام می‌کنند که این شرکت در حد توان خود تمامی امکانات مورد نیاز شرکت‌های ندا(11 شرکت خصوصی ارائه دهنده اینترنت پرسرعت) را فراهم می‌کند.


در همین زمینه داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: «ما می‌دانیم که شرکت‌های ندا باید بازار خود را گسترش دهند وبنابراین در هر مرکز مخابراتی که امکانات فراهم باشد ما به آنها سرویس‌های لازم را ارائه می‌کنیم.» او با تأکید اینکه مخابرات با شرکت‌های ندا در زمینه ارائه تجهیزات در مراکز مخابراتی مشکلی ندارد می‌افزاید: «در حال حاضر خود مخابرات نیز به دلیل کمبود تجهیزات در برخی مراکز مخابراتی امکان واگذاری به روز سرویس ADSL خود را ندارد که فراهم نشدن سریع تجهزات شبکه نیز به خاطر این است که مخابرات با کمبود سرمایه مواجه است.» زارعیان تأکید می‌کند که برخی از تجهیزات مورد نیاز مراکز مخابراتی برای ارائه سرویس ADSL از سوی این شرکت خریداری شده اما این تجهیزات در راه است و به محض رسیدن، کار نصب آن در مراکز مخابراتی شروع خواهد شد.


رگولاتوری: مشکلات بزودی حل می‌شود
بسیاری از شرکت‌های اینترنتی بر این باورند که با نظارت دقیق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) مشکل این فعالان در بخش ثبت‌نام ADSLحل خواهد شد. این فعالان اعلام می‌کنند که اگر رگولاتوری جلوی انحصار در این بازار از سوی شرکت مخابرات (در بخش سیم مسی) را از ابتدا می‌گرفت شاید این شرکت‌ها حالا مشکلی در بخش توسعه شبکه خود نداشتند.


غلامرضا‌دادش‌زاده، معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام می‌کند که این نهاد برای حمایت از 11 شرکت اینترنتی قوانین حمایتی متعددی در نظر گرفته است. داداش‌زاده با اشاره به اینکه شرکت مخابرات به دلیل مشکلات داخلی روند توسعه کمی در شبکه خود ایجاد کرده و همین موضوع در نتیجه شرکت‌های اینترنتی را در توسعه شبکه‌شان با مشکل مواجه کرده است، می‌گوید: «شرکت‌های اینترنتی در تمام مراکز مخابراتی با محدودیت امکانات مواجه نیستند اما در مراکز مخابراتی که کمبود امکانات وجود دارد مخابرات حرکت‌های خوبی انجام داده است از جمله اینکه شبکه خود را از سیم مسی به سمت فیبر نوری برده است تا ظرفیت‌های خود در بخش تجهیزات سرویس ADSL را افزایش دهد.»


وی در ادامه می‌افزاید: «شبکه شرکت مخابرات در مرحله تغییر تکنولوژی است و در این زمینه شرکت‌های اینترنتی نیز برای اینکه بتوانند ADSL را به روز به کاربرانشان واگذار کنند باید با این تغییرات همگام شوند و سرویس‌های خود را تنها روی سیم‌مسی ارائه نکنند.»


او با اعلام اینکه مراحله توسعه شبکه مخابرات در حال انجام است تأکید می‌کند که رگولاتوری با یک نگاه بلند مدت منتظر شروع به فعالیت جدی شرکت‌های دارای پروانه FCP است پروانه‌هایی که با کمک آن محدودیت‌ها و مشکلات فعلی بازار اینترنت کشور از بین خواهد رفت.

۱۳۹۴/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...