نسخه چاپی

توافق یك شركت روسی و ایرانی برای استفاده از ارز ملی در روابط دوجانبه

مدیر اجرایی آژانس بیمه صادرات روسیه از توافق با یك شركت ایرانی برای تسهیل روابط تجاری دو جانبه مسكو-تهران با استفاده از استفاده از ارز ملی دو كشور خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «الکسی تیوپانوف» مدیر اجرایی آژانس بیمه سرمایه‌گذاری و اعتبار صادرات روسیه موسوم به «اکسیار» (EXIAR) امروز چهارشنبه اعلام کرد این شرکت روسی با شرکای ایرانی خود در خصوص ضمانت‌های متقابل برای انجام مبادلات تجاری با استفاده از ارزهای دو کشور به توافق رسیده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، شرکت بیمه صادرات اکسیار روسیه یکی از شرکت‌های فرعی بانک توسعه «وی ای بی» روسیه است که پوشش بیمه‌ای برای مبادلات سرمایه‌گذاری و صادراتی در قبال ریسک‌های سیاسی و اقتصادی فراهم می‌آورد. این شرکت در ایران با صندوق ضمانت صادرات همکاری‌های دوجانبه دارد.

تیوپانوف در ادامه اظهارات خود گفت: ما توافق کرده‌ایم تا ریسک‌های این سری اقدامات را تقسیم کنیم. اگر ما پروژه‌هایی در ایران داشته باشیم، آنها ضمانت پروژه های ما را برعهده خواهند داشت و برعکس.

وی افزود: ما در خصوص این طرح به گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد تا به یک نتیجه نهایی دست یابیم. در این مرحله از مبالغ کوچک تر در حدود 10 تا 20 میلیون دلار فعالیت خود را آغاز می‌کنیم.

بنا بر این گزارش، روسیه و ایران در نظر دارند تا مبادلات تجاری خود را از میزان فعلی به ارزش 1.7 میلیارد دلار افزایش داده و به رقمی معادل 10 میلیارد دلار برسانند. این در شرایطی است که جدی‌ترین مسئله در این زمینه و برای انجام این حجم مبادلات تجاری میان دو کشور، غیرممکن بودن انجام پرداخت‌ها به دلار یا یورو در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌های غرب علیه تهران است.

بنا به گفته این مقام روسی، افزایش حجم مبادلات با استفاده از ارزهای ملی دو کشور و بدون حضور بانک‌های کشور سوم یکی از راه‌هایی است که می‌توان این محدودیت پرداختی با ایران را دور زد.

مدیر اجرایی آژانس بیمه صادرات روسیه تأکید کرد: وظیفه اصلی ما تضمین این مسئله است که جریان صادرات ایران به روسیه مشمول محدودیت‌های پرداختی اعمال شده از سوی بسیاری کشورهای غربی نمی‌شود و به صورت تبادل روبل-ریال در بانک‌های روسیه انجام می‌گیرد.

وی افزود: مهم نیست که چه میزان کالا به ایران می‌فروشیم، نکته حائز اهمیت این است که ایران چه میزان مبادلات تجاری در واحد ارزهای ملی دو کشور با ما دارد.

بنا بر این گزارش، «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه روز گذشته مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی ایران در خصوص ایجاد روابط میان بانک‌های تجاری دو کشور برگزار کرد.

«ولی‌الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی ایران روز گذشته در دیدار با هیأت‌های روسی در ایران گفته بود، ایران آمادگی دارد تا معاملات تجاری خود با روسیه را با ریال انجام دهد.

وی در این رابطه گفته بود: ایران مقدماتی را برای تأسیس بانک مشترک با روسیه برای تسهیل تجارت بین دو کشور و با ارزهای ملی فراهم کرده است.

پیش از این مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه گفته بود: تهران و مسکو روی طرحی کار می‌کنند که مبادلات تجاری خود را با ارزهای دو کشور انجام دهند.

سفیر ایران در روسیه همچنین از تاسیس بانک مشترک هم خبر داده بود.

80 نفر از هیئت تجاری روس از دیروز در تهران هستند تا مبادلات تجاری خود را با ایران افزایش دهند. پیش از این قرار بود تفاهمنامه‌ای برای صادرات مرغ و گوشت و محصولات غذایی به روسیه منعقد شود.

۱۳۹۴/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...