نسخه چاپی

تأسیسات اتمی‌ پاكستان؛ چالش آمریكا در سال 2016

به گزارش نما - ایسنا نوشت: رشد بیش از حد هسته‌ای پاکستان یکی از بحران‌های چند سال آتی است و 2016 می‌تواند فرصتی برای پیشگیری از این بحران باشد.

سال 2016 وقایع بین‌المللی کمی نخواهد داشت که آمریکا و شرکایش را به خود مشغول کند اما در تحلیل‌ها و پیش بینی‌های سال آینده گوشه‌ای از دنیاست که با وجود اهمیت بالایش صحبتی از آن نمی‌شود: پاکستان و تاسیسات اتمی‌اش.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت بیزنیس انیسایدر، شاید طی سال آتی شاهد بروز بحرانی درباره پاکستان نباشیم اما به طور قطع رشد بیش از حد هسته‌ای پاکستان یکی از بحران‌های چند سال آتی خواهد بود و 2016 می‌تواند فرصتی برای پیشگیری از این بحران باشد.

پاکستان براساس برخی برآوردها اکنون حدود 120 کلاهک هسته‌ای دارد و اگر با همین سرعت به رشد خود ادامه دهد طی پنج تا 10 سال آینده پس از آمریکا و روسیه به سومین قدرت هسته‌ای تبدیل می‌شود. پاکستان با اتخاذ دکترین "بازدارندگی همه جانبه" در استراتژی نظامی خود در تلاش است تا از تسلیحات هسته‌ای به عنوان راهی برای خنثی کردن تهدیدات و همچنین رقابت یا جلوگیری از هرگونه حمله اتمی از سوی هند استفاده کند.

پاکستان در حالی به چنین تجهیزات اتمی دست می‌یابد که به نظر می‌رسد سران نظامی آن واقعا به استفاده از آن در جنگ فکر می‌کنند. اسلام‌آباد با داشتن این تعداد کلاهک هسته‌ای هرگز در هیچ نهاد بین‌المللی متهم نشده و یا ضرورتی برای توضیح خواستن از آن احساس نشده است در حالی که تهران حتی بدون یک کلاهک پس از سال‌ها توانست قدرت‌های جهانی را درباره غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای خود متقاعد کند.

طی سال آتی، سیاستگذاران جهان باید درباره چگونگی جلوگیری از بحران در فعالیتهای اتمی پاکستان فکر کنند. جامعه جهانی باید پاکستان را به عنوان کشوری معمولی معرفی کند که دارای تسلیحات هسته‌ای است و آن را مجاب کند ضمن عقب کشیدن از سیاست "بازدارندگی همه جانبه"، پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را نیز به امضا برساند.

۱۳۹۴/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...