نسخه چاپی

سیم‌ كارت رند ارزان می‌شود؟

طی روزهای گذشته اپراتور اول ارتباطات كشور به ایجاد سامانه‌ای برای فروش سیم‌كارت‌های رند اقدام كرده كه در آن شماره‌های مختلف اعلام شده و مشتریان می توانند برای خرید، رقم پیشنهادی خود را اعلام كنند. البته ظاهرا شماره‌های منتشر شده فعلا تنها با كد 8 اعلام شده‌اند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: طی روزهای گذشته اپراتور اول ارتباطات کشور به ایجاد سامانه‌ای برای فروش سیم‌کارت‌های رند اقدام کرده که در آن شماره‌های مختلف اعلام شده و مشتریان می توانند برای خرید، رقم پیشنهادی خود را اعلام کنند. البته ظاهرا شماره‌های منتشر شده فعلا تنها با کد 8 اعلام شده‌اند.

بحث فروش سیم‌کارت‌های رند با قیمتی بالاتر از قیمت سیم‌کارت‌های معمول، موضوع جدیدی نیست و حتی شاید بتوان آن را روالی مرسوم دانست البته در این خصوص سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان قانون‌گذار حوزه ارتباطات کشور مصوباتی صادر کرده و تعاریفی برای انواع شماره‌های رند در نظر گرفته است.

بر اساس تعاریف سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای انواع شماره‌های رند، شماره‌های رند به چند سطح برنزی،نقره‌ای، طلایی و الماس تقسیم می شوند که هر یک از این طبقه‌ها شرایط خاص خود را دارا هستند.

در سامانه راه‌اندازی شده از سوی اپراتور اول تقسیم بندی سیم کارتهای رند به شیوه متفاوتی صورت گرفته و شماره‌های اعلامی به دو دسته گروه اول و دوم تقسیم شده‌اند.بخش قابل توجهی از سیم‌کارت‌های به مزایده گذاشته شده از سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول و با کد 0919 هستند.

از سوی دیگر درباره این سامانه جای چند سوال هم وجود دارد اول این‌که آیا قرار است در این سامانه همچنان کدهای جدید اپراتور واگذار شود و کدهای قدیمی‌تر در دست خود اپراتور باقی بماند یا اینکه به غیر از کد 8 شماره هایی با کدهای قدیمی تر هم واگذار خواهد شد؟

نکته‌ی دیگر آنکه قیمت‌گذاری اپراتور برچه اساسی صورت گرفته و رقمی که به عنوان کف قیمت اعلام می‌شود طبق چه قاعده و قانونی تعیین شده است؟

مهدی غیناقی - مدیر کل فروش شرکت ارتباطات سیار - در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا، در این باره به ارائه‌ی توضیحاتی پرداخته و خاطرنشان کرد: آنچه از طریق این سامانه صورت می گیرد با نظارت جدی رگولاتور همراه بوده و عملکرد اپراتور اول در این عرصه غیرقانونی نیست.

وی در این ارتباط عنوان کرد: در قالب سامانه طراحی شده کدهای مختلفی ارائه خواهند شد و در آینده کدهای قدیمی‌تر به حراج گذاشته می‌شوند.

مدیر کل فروش شرکت ارتباطات سیار با اشاره به این‌که در سامانه مربوطه هر روز تعدادی شماره به حراج گذاشته می‌شود، ادامه داد: با توجه به ذخیره‌ای که شرکت ارتباطات سیار در خصوص شماره‌های رند دارد در حال حاضر این امکان وجود دارد که تا زمانی که در بازار نیاز است از طریق این سامانه شماره‌های جدید واگذار شود.

غیناقی همچنین متذکر شد: ما برای فروش این سیم‌کارت‌ها یک قیمت پایه در نظر می گیریم و پس از آن پیشنهادات خریداران است که تعیین کننده رقم نهایی خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که طراحی و آغاز به کار چنین سامانه‌ای در کشور برای اولین‌بار است که میان اپراتورهای تلفن همراه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: برای راه‌اندازی این سامانه تلاش‌های یکساله‌ای صورت گرفته تا با ارائه‌ی سیم‌کارت به این شکل، قیمت‌های سیم‌کارت‌های رند که در بازار آزاد حالت نجومی پیدا کرده شکسته شده و فرصت مناسبی برای مردم ایجاد شود تا در صورت علاقه‌مندی به خرید این نوع سیم‌کارت‌ها، امکان دسترسی راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تری را داشته باشند.

مدیر کل فروش شرکت ارتباطات سیار در خصوص نحوه‌ی تعیین قیمت برای این سیم‌کارت‌ها نیز توضیح داد: برای قیمت‌گذاری سیم‌کارت‌های رند چندین الگو وجود دارد که در شرکت ارتباطات سیار هم کارشناسان مربوطه براساس این الگوها به قیمت گذاری برای سیم‌کارت‌های مربوطه پرداخته‌اند.

وی با تاکید بر این‌که قیمت پایه این سیم‌کارت‌ها براساس تجربه اپراتور و وضعیت بازار و همچنین کار کارشناسی طراحی شده، یادآور شد: قیمتهای پایه کارشناسی شده در سامانه برای دایمی‌ها ۵۰۰ هزار تومان و اعتباری ۱۰۰هزار تومان ولی این براساس کد است؛ در این حراج قیمت‌ها براساس کد و شماره و درجه رندی متغییر است.

غیناقی در ادامه عنوان کرد: در زمینه واگذاری سیم‌کارت‌های رند درخواست برای خرید سیم‌کارت‌های دائمی بیشتر است، اما با توجه به شرایط موجود در هر دو حوزه دایمی و اعتباری مجوز داریم و فروش شروع شده است.

مدیر کل فروش شرکت ارتباطات سیار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص سیم‌کارت‌های دائمی که در استان‌های دیگر کشور ارائه می‌شوند و کدی غیر از 0912 دارند پرداخته واعلام کرد: سیم‌کارت‌های رند استانی هم از طریق این سامانه قابل انتخاب و خرید است و برای آنها هم قیمتی تقریبا نزدیک به قیمت استان تهران در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا قیمت های اعلامی از سوی اپراتور به بازار سیاه سیم کارتهای رند دامن نزده و به قیمت های بازار وجاهت قانونی نمی دهد، اظهار کرد: طراحی این سامانه براساس نیازهای مردم صورت گرفته و از آنجا که در بازار هم تا حدی کمبود وجود داشت، خود اپراتور به این عرصه ورود کرده است.

وی ادامه داد:البته این موضوع با مجوزهای مربوطه از سوی سازمان تنظیم مقررات انجام شده تا بدین شیوه بتوان این سیم‌کارت‌ها را با شفافیت بیشتری به دست مردم رساند.

مدیر کل فروش شرکت ارتباطات سیار ادامه داد: به نظر طراحی این سامانه می‌تواند در بازار سیم‌کارت بسیار تاثیر‌گذار باشد، چرا که پیش از این در این حوزه سوء‌استفاده‌های متعددی صورت می‌گرفت و حتی قیمت‌ها حقیقی نبود، اما اکنون امیدواریم با طراحی این سامانه اوضاع دسترسی به این سیم‌کارت‌ها شرایط بهتری پیدا کند.

غیناقی در عین حال عنوان کرد: این‌که قیمت سیم‌کارت‌های رند نسبت به سیم‌کارت‌های معمولی بالاتر باشد امری است که در تمام دنیا وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله امارات گاه قیمت‌های بسیار بالا و باور نکردنی برای شماره‌های رند در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین متذکر شد: نکته‌ی دیگر آنکه قیمت‌های تعیین شده از سوی این سامانه براساس الگوهای مربوط به شماره‌های رند تعیین شده و کارشناسان ما برای اعلام قیمت پایه بررسی‌های متعدد انجام داده‌اند. به هر صورت ما به لحاظ دسترسی به این سیم‌کارت‌ها محدودیتی برای قیمت پیشنهادی در نظر نگرفته‌ایم، اما اگر فردی مایل به خرید سیم‌کارت با قیمت پایین‌تر باشد، هم‌اکنون سامانه شماره‌های گلچین همراه اول به وی این امکان را می‌دهد که شماره مدنظر خود را انتخاب کرده و آن را براساس قیمت‌های مصوب خریداری کند.

مدیر کل فروش شرکت ارتباطات سیار در پایان از نظارت جدی سازمان تنظیم مقررات در فرآیند عملکرد این سامانه یاد کرد و گفت: برای دریافت مجوز راه اندازی این سامانه مدت‌ها زمان صرف شده و با سازمان تنظیم مقررات بررسی‌های متعددی بر روی نحوه عملکرد این بخش صورت گرفته است. از سوی دیگر اکنون بر روی این سامانه نظارت اجرایی رگولاتوری صورت می‌گیرد و این گونه نیست که فعالیتهای ما دراین عرصه بی‌قاعده و قانون باشد.

۱۳۹۴/۱۰/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...