نسخه چاپی

كیت تشخیص هویت ایرانی با قیمت ارزان تولید شد

عکس خبري -کيت تشخيص هويت ايراني با قيمت ارزان توليد شد

یك شركت دانش بنیان ایرانی موفق شد كیت تشخیص هویت طراحی و تولید كند كه نسبت به نمونه های خارجی آن بسیار ارزان تر است و می تواند از خروج حجم مبالغ زیادی ارز از كشور جلوگیری كند.


به گزارش نمابه نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کیت تشخیص هویت ابزاری است که از آن در موارد مهمی همچون، تعیین هویت انسانی در حوادث، تعیین روابط خویشاوندی، تحقیقات جنایی، آزمایش پدر- فرزندی، مادر فرزندی، ژنتیک قانونی، تعیین پروفایل یا طرحواره انسان و ژنتیک جمعیت و ایجاد بانک اطلاعاتی استفاده می شود.

محسن صادقی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: محصولات تولید شده در این مجموعه برپایه علم بیوتکنولوژی و ژنتیک است و بر همین مبنا کیت تشخیص هویت را طراحی و تولید کردیم. تولید این محصول مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور می شود. امروزه هر کیت تشخیص هویت در مجموعه ما با هزینه ۲۰ میلیون تومان تولید می شود، اما نمونه های مشابه خارجی با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان وارد می شود و متاسفانه برخی دستگاه های دولتی به این شکل منابع خود را هدر می دهند.

آلمان صادر کننده کیت تشخیص هویت ایرانی به سایر کشورهای جهان

وی بیان کرد: این کیت تشخیص هویت به کشور آلمان نیز صادر می شود، اما به علت این که اعتماد به شرکت دانش بنیان ایرانی هنوز به اندازه کافی وجود ندارد، آن محصول توسط آلمانی ها به سایر کشورهای جهان صادر می شود. محصول این شرکت دانش بنیان، از نظر کیفیت کاملا مشابه نمونه خارجی است و در یک نمونه، پلیس ترکیه هم اکنون از کیت تشخیص هویت ایران‌ساخت استفاده می کند.

صادقی اظهار داشت: هر فردی را می توان از طریق توالی DNA منحصر به خود شناسایی کرد. در واقع DNA حاوی توالی های تکراری کوتاه به طول سه تا هفت جفت باز به نام STR است که در سراسر ژنوم پراکنده شده است؛ از آنجا که تعداد دقیق تکرارها در هر مکان خاص در افراد مختلف متفاوت است، پزشکی قانونی می تواند از این مارکرها برای شناسایی افراد استفاده کند/

وی گفت: علاوه بر این، هر فردی دو مجموعه STR از هر دو والدین خود به ارث برده است که هر یک از آن ها می تواند تعداد متفاوتی از تکرار را در همان محل داشته باشد. در واقع پروفایل DNA به عنوان اثر انگشت DNA شناخته شده است که افراد را از یکدیگر متمایز می کند و تنها در دو قلوهای همسان متفاوت نیست.

این محقق یادآور شد: از این محصول در موارد مهمی همچون تعیین هویت انسانی در حوادث، تعیین روابط خویشاوندی، تحقیقات جنایی، آزمایش پدر- فرزندی، مادر فرزندی، ژنتیک قانونی، تعیین پروفایل یا طرحواره انسان و ژنتیک جمعیت و ایجاد بانک اطلاعاتی استفاده می شود.

این فعال دانش بنیان توضیح داد: به واسطه تولید این محصول توانسته ایم نقش بسزایی در کاهش هزینه آزمایش شهروندان ایفا کنیم. تفاوت قیمت کیت داخلی و خارجی مشخصا بر قیمت آزمایش هایی که مردم می دهند تاثیر گذاشته و یک کمک بزرگ به زندگی مردم می کند.

وی گفت: این شرکت دانش بنیان با استفاده از همین دانش، توانسته است دارویی تولید کند که مانع رد پیوند می شود. تولید این دارو زمان بسیار زیادی برده است، اما برخی شرکت ها با ارز دولتی، این محصول را وارد کشور می کنند.

مدیرعامل این شرکت گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال های اخیر تلاش کرد شرکت های دانش بنیان را معرفی و نمایان کند. در همین راستا بیش از آن که نیاز به کمک های مالی داشته باشیم، نیاز به کمک های معنوی داریم. زمانی که در داخل کشور به خودکفایی در تولید یک محصول می رسیم، حداقل کاری که می توان کرد این است که دیگر برای واردات نمونه خارجی آن، ارز دولتی تخصیص داده نشود یا در واردات آن محدودیت ایجاد شود. تنها خواسته ما این است که با محدود کردن واردات، قیمت محصول ما منطقی و مشخص شود تا بتوانیم نخبگان بیشتری را در مجموعه خود استخدام کنیم.

۱۴۰۰/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...