نسخه چاپی

ادامه روند سقوط نفت تا 2016

به دنبال روند نزولی قیمت نفت برخی از اعضای اوپك خواستار كاهش تولید این سازمان شدند تا با تحرك بخشی به تقاضا، روند سقوط قیمت نفت متوقف شود.

به گزارش نما،روند قیمت نفت در بازارهای جهانی، درحالی سیر نزولی خود را طی می کند که میانگین قیمت سبد نفتی اوپک به مرز 30 دلار در هر بشکه رسیده و کاهش شدید قیمت نفت موجب شده تا تولیدکنندگان بزرگ این سازمان، تمایلی برای کاهش تولید و صادرات نداشته و بر تداوم سیاست فعلی تاکید کنند.


این درحالی است که روند نزولی قیمت نفت موجب شد تا برخی از اعضای اوپک نیز خواستار کاهش تولید این سازمان شوند تا با تحرک بخشیدن به تقاضا، روند سقوط قیمت نفت را متوقف کنند.


لازم به ذکر است که با توجه به اینکه هم‌اکنون نفت مازاد و عرضه بر این کالای استراتژیک کاهش یافته چگونه می‌توان سیاستی را در پیش گرفت تا این امر مهم ضربه بربدنه اقتصاد کشور وارد نکند.


ادامه روند سقوط نفت تا2016


یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش سقوط نفت تا سال 2016 ادامه دارد.


حسین وکیلی در خصوص چشم‌انداز بازار نفت در سال 2016 میلادی گفت: با توجه به عرضه بیش از حد این محصول توسط ابرقدرتهای جهانی متاسفانه قیمت نفت این روزها روند نزولی به خود گرفته و پیش‌بینی می‌شودکه کاهش قیمت‌ها ادامه دار باشد.


وی تاکید کرد: هم‌اکنون تعادل عرضه و تقاضا در بازار بهم‌ریخته است و با این اوضاف چشم‌انداز روشنی در انتظار بشکه‌های رنگی نیست.


وی تصریح کرد: علی‌رغم کاهش سقوط نفت در بازار، کشورهای اروپایی به دلیل ذخایر مازاد مشکلی در کاهش نرخ رشد اقتصادی خود ندارند و این درحالیست که متاسفانه اقتصاد ایران به دلیل وابستگی شدید به بودجه نفت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.


وی به یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت نفت اشاره کرد و یادآورشد: میزان عرضه نفت از طریق گروه عضو اوپک و یا گروه های غیرعضو، سبب شده که میزان عرضه نفت از 32 میلیون بشکه نفت در روز به 90 میلیون بشکه نفت در روز برسد.


کاهش قیمت نفت چه بلایی سر نرخ ارز می آورد


همچنین در ادامه ناصر آزاد استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که باتوجه به کاهش قیمت نفت برای میزان درآمدهای دولت، چه نرخ ارزی مناسب خواهد بود،گفت: کاهش قیمت جهانی نفت فقط مختص کشور مانیست اما در این بین نباید فراموش کرد که برای کاهش اثرات منفی این امرباید سیاست کذاری های صحیحی در عرصه سیاست اقتصادی کشور صورت گیرد.


به گفته آزاد، پایین آمدن قیمت نفت، با مجموع عوامل در دنیا همراه است و اگر ما بتوانیم این وابستگی ها را کم کنیم قطعا صنعت کشور رشد خواهد کرد و با نوسانات کمتری مواجه خواهد بود.


وی درادامه گفت: با رفع تحریم ها حجم سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد بویژه درحوزه نفت و گاز افزایش پیدا می کند، بنابراین مسوولان کشور باید در برنامه ریزی بودجه کشور به گونه ای عمل نماید که بخشی از مشکلات بوجود آمده در این صنایع برطرف شود.


سیستم شفاف درتعیین نرخ ارز وجود ندارد


همچنین در ادامه عبدالله امینی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه درخصوص تاثیر نفت بر نرخ ارز، گفت: در ایران سیستم شفافی در تعیین نرخ ارز نداریم این درحالیست که از یک طرف تقاضای ارز و از طرف دیگر عرضه ارز وجود دارد که در تقاضای ارز خود دولت تعیین کننده بخش غیر دولتی است و در عرضه ارز از طرف دولت نفت فروش صادرات غیرنفتی است.


وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت بستگی به روابط کشورها بستگی دارد یادآورشد: اگر روابط سیاسی بین کشورها خوب باشد قیمت نفت پایین می آید درغیر اینصورت قیمت نفت افزایش می یابد.


امینی در پاسخ به این پرسش که رفع تحریم ها حجم سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد بخصوص در بخش نفت و گاز را افزایش می دهد تصریح کرد: سرمایه گذار خارجی در هر بخشی سرمایه گذاری نمی کند چرا که آینده تورم مشخص نیست.


به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علامه، تنها حوزه ای که تضمین لازم را دارد بخش نفت است چرا که شرایط قراردادهای خاص خود را دارد و همچنین سرمایه گذاری دراین حوزه بیش از سایر حوزه ها است.

۱۳۹۴/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...