نسخه چاپی

گیمرهای وطنی بدون حمایت مالی می‌درخشند

به گزارش نما - ایران نوشت: ایران نزدیک به 20 میلیون گیمر (بازیکن بازی‌های الکترونیک) دارد که به گفته مسئولان شاید در میان آنها 50 نفر بازیکن حرفه‌ای وجود داشته باشد که بیشتر این بازیکنان نیز در رشته فوتبال فیفا فعال هستند.

ولی بر خلاف دیگر کشورها، همین تعداد اندک از بازیکنان حرفه‌ای بازی‌های الکترونیک ایران نه تنها حمایت نمی‌شوند بلکه اگر تاکنون عنوانی به دست آورده‌اند با تلاش و هزینه خود آنها بوده است. در همین راستا «ایران» به سراغ بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای و مسئولان مرتبط آن رفت تا دغدغه‌های آنان را انعکاس دهد.


جای خالی حمایت از گیمرها
«حمایت مالی نمی‌شویم. جایی برای تمرین کردن نداریم اگر هم نتیجه‌ای در رقابت‌های جام جهانی می‌گیریم به خاطر علاقه و تلاش خود بازیکنان است.»


جاوید الماسی بازیکن رشته الکترونیک فوتبال(فیفا) است، رشته‌ای که اکثر ایرانی‌ها در این بازی فعال بوده و صاحب عنوان هستند. الماسی که در سال 2013 در رقابت‌های جام جهانی فرانسه شرکت کرده است، با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: باید تیم ملی بازی‌های الکترونیک در رشته‌های مختلف فیفا، استراتژیک و... تشکیل شود و امکانات لازم به آنها داده شود تا گیمرها تمرین کرده و عنوان‌های خوبی به دست آورند. آنها نه تنها می‌توانند در فوتبال مانند همیشه جزو 4 تیم برتر دنیا قرار بگیرند بلکه می‌توانند در سایر رشته‌های انفرادی و تیمی عنوان به دست آورند و این تنها در صورت داشتن یک متولی و در سایه تمرین متناوب و برنامه‌ریزی به دست می‌آید.


الماسی به تفاوت بازیکنان ایرانی و خارجی اشاره کرده و می‌افزاید: در رقابت‌های جام جهانی فرانسه هر بازیکن خارجی حداقل با دو همراه حضور داشت حقوق می‌گرفت و بنابراین بدون دغدغه تمرین می‌کرد، این در حالی است که بازیکنان ایرانی تنها و بدون داشتن هر گونه امکاناتی پا به میدان رقابت می‌گذارند و در این شرایط نابرابر حتی قهرمانی نیز کسب می‌کنند. یکی دیگر از گیمرها آرش خامنه‌ 24 ساله است که به مدت 9 سال در رشته فوتبال فیفا بازی می‌کند و تاکنون در رقابت‌های پی ایکس باکس اول و دوم و در دبلیو اس کنسول پی سی، مقام سوم را به دست آورده است و سابقه حضور در رقابت‌های جام جهانی فرانسه رانیز دارد.


آرش بازیکن فیفا به«ایران» می‌گوید: اگر تاکنون گیمرهای ایران در رشته فوتبال فیفا به جایی رسیده‌اند با امکانات کم و خودساخته بوده است بنابراین اگر مسئولان اختلاف‌ها را کنار گذاشته و بازی‌های الکترونیک یک متولی داشته باشد ایرانی‌ها مانند سال 2014 که عنوان اول ( نوید برهانی از اصفهان) را به دست آوردند، در جهان می‌درخشند چرا که بازیکنانی دارای پتانسیل بسیار بالا هستند. آرش با بیان اینکه باشگاه‌ها و شرکت‌های رایانه‌ای خارجی هر کدام تیم بازی‌های الکترونیک دارند، می‌افزاید: مانند هر رشته ورزشی دیگری که در کشورهای توسعه یافته شغل محسوب می‌شود، رشته بازی‌های الکترونیک هم یک حرفه محسوب می‌شود و بازیکنان می‌توانند تا 30 سالگی بازی کنند و نگران آینده خود از نظر درآمد نباشند اما بازیکن ایرانی نهایت می‌تواند تا 22 سالگی بازی کند، چون آینده و درآمدی ندارد.


آرش می‌افزاید: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خود را متولی گیمرها می‌داند در صورتی که هیچ کمکی به بازیکنان نمی‌کند. تنها کاری که در ایران در این زمینه انجام شده است، یک شرکت خصوصی (مکعب) 4 سالی است توانسته است نمایندگی رقابت‌های جام جهانی فرانسه را بگیرد و با دادن فراخوان بازیکنان بازی‌های الکترونیک را دور هم جمع کرده و با برگزاری رقابت بهترین را با هزینه شرکت و هزینه بازیکن راهی رقابت‌های جام جهانی فرانسه کند.


تکذیب وجود اختلاف
برای دانستن اینکه چرا از بازیکنان بازی‌های الکترونیک کشور که پراستعداد هستند، حمایتی نمی‌شود. با حسن کریمی قدوسی جانشین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تماس گرفتیم که این مسئول پاسخگویی در این زمینه را به هادی کافی سخنگوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارجاع داد.


کافی با بیان اینکه طبق پژوهش 2 سال پیش، حدود 18 و نیم میلیون گیمر در کشور وجود دارد به «ایران» می‌گوید: 43 درصد این گیمرها دختر و بقیه پسر هستند که رنج سنی آنها نیز 12 تا 16 سال را تشکیل می‌دهد.


وقتی از کافی سخنگوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سؤال می‌کنیم که چرا بازی‌های رایانه‌ای دارای دو متولی است می‌گوید: بحث متولی گری مطرح نیست چرا که بنیاد، تنظیم و مقررات صنعت گیم را انجام می‌دهد ولی می‌تواند دارای بخش‌های مختلف از جمله برگزاری رقابت‌ها نیز باشد در حقیقت حمایت و بسترسازی از گیمر‌ها به عهده وزارت ورزش است نه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این وزارت ورزش است که با دادن امکانات به بازیکنان روی آنها سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد. کافی با بیان اینکه بین هر دو نهاد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و انجمن بازی‌های الکترونیک همکاری وجود دارد به «ایران» می‌گوید: ما قصد سنگ‌اندازی در کار انجمن را نداریم چون برگزاری رقابت‌ها را به نفع صنعت گیم می‌دانیم اما طبق قانون مجوز برگزاری هر مسابقه‌ای باید از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صادر شود. وی می‌افزاید: از سوی دیگر حمایت از بخش خصوصی جزو سیاست‌های کلان کشور است و در این راستا شرکت مکعب به عنوان نماینده جام جهانی بازی‌های رایانه‌ای در ایران فعالیت می‌کند چرا که دست اندرکاران جام جهانی فرانسه این شرکت را به عنوان نماینده انتخاب کرده و این انتخاب هیچ ارتباطی به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ندارد. بنیاد تنها صدور مجوز برگزاری رقابت‌ها در ایران و اعزام نماینده به جام جهانی را بر عهده دارد.


اما در این میان محمد کفاش یعقوبی رئیس انجمن بازی‌های الکترونیک نظر دیگری دارد او به «ایران» می‌گوید: انجمن در مدت تأسیس خود از سال 85 خیلی فعال نبوده است چرا که موازی کاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مشکل عمده این انجمن است. در دنیا برگزاری مسابقه‌های بازی‌های الکترونیک بر عهده نهاد‌های ورزشی است و اگر قرار است در داخل کشور هم رقابت‌هایی برای اعزام به جام جهانی برگزار شود یا حمایتی از بازیکنان صورت بگیرد باید زیر نظر انجمن بازی‌های الکترونیک باشد و فدراسیون جهانی فقط نهاد ورزشی را به عنوان متولی ورزش می‌شناسد و نه نهاد دیگری را.


کفاش یعقوبی رئیس انجمن بازی‌های الکترونیک با بیان اینکه از نظر حقوقی و قانونی مسئولیت انجمن‌ها، ساماندهی بازیکنان و برگزاری مسابقه‌ها است به «ایران» می‌گوید: طبق قانون و مصوبه هیأت وزیران برگزاری رقابت‌ها هم به عهده وزارت ورزش و فدراسیون و انجمن ورزشی است نه نهاد دیگری، اما متأسفانه در این بخش، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای موازی کاری می‌کند و به جای حمایت از صنعت بازی‌سازی و در عین حال تشویق بازیکنان که به نوعی جزو وظایف این نهاد به شمار می‌رود به سمت برگزاری رقابت‌ها و صدور مجوزها روی آورده است.


یعقوبی می‌افزاید: بنیاد معتقد است انجمنی که زیر نظر فدراسیون کار می‌کند باید مجوز برگزاری رقابت‌ها را از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بگیرد کجای دنیا وزارتخانه‌ای از نهاد زیرمجموعه وزارتخانه دیگری، مجوز می‌گیرد؟


کفاش یعقوبی در ادامه می‌گوید: چرا وقتی رشته‌ای دارای انجمن است باید بنیاد به یک شرکت خصوصی مجوز برگزاری مسابقه‌ها را بدهد؟ به نظر ما با مخالفت و کارشکنی کاری از پیش نمی‌رود و تنها این رشته و بازیکنان آن ضربه می‌بینند و تنها راه حل خروج از این وضعیت تعامل واقعی است. از این‌رو بهتر است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طبق اساسنامه خود کار قانونگذاری، حمایت، بازی‌سازی و صادرات و واردات را انجام دهد و برگزاری رقابت‌های ورزشی را مطابق قانون بین المللی و فدراسیون جهانی آن به وزارت ورزش و انجمن بازی‌های الکترونیک بسپارد.


از سوی دیگر کفاش یعقوبی نبود حمایت مالی، وجود مکان‌های مناسب برای تمرین بازیکنان و تمرین‌های حرفه‌ای از بازیکنان را تأیید کرده و می‌ افزاید: این انجمن ابتدا زیر نظر فدراسیون‌های همگانی بود با اینکه اکثر مردم بازی رایانه‌ای را انجام می‌دهند اما نمی‌توان نام ورزش همگانی بر آن نهاد بنابراین با درخواست ما و موافقت وزارت ورزش این رشته به زیرمجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزش منتقل شد تا در بعد قهرمانی به آن پرداخته شود بنابراین درحال حاضر حرفی برای گفتن نداریم ولی قول می‌دهم 6ماه دیگر ضمن ساماندهی بازیکنان، امکانات خوبی را برای آنها تدارک ببینیم و خبرهای خوبی را به اهالی رسانه بدهیم.

۱۳۹۴/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...