نسخه چاپی

بازار دلالان فیش حج عمره و تمتع كساد شد

قیمت فیش‌ها با توجه به زمان اعزام و اینكه چند روز یا ماه یا سال به اعزام مانده باشد، متفاوت اعلام شد.

به گزارش نما به نقل از ا تاق خبر 24؛ روز گذشته سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت از انصراف ۱۸ هزار نفر از حج عمره خبر داد و گفت: تاکنون بعد از حادثه فرودگاه جده که دو مأمور پلیس سعودی رفتار نادرستی را انجام دادند تا امروز نزدیک به ۱۸ هزار نفر از داوطلبان از مجموع ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر داوطلب انصراف داده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: بعد از فاجعه منا نیز عده‌ای آگاهانه و ناآگاهانه به دنبال زیر سوال بردن این فریضه واجب برای داوطلبان و مسلمانان کشور بودند که خوشبختانه مردم نسبت به این موضوع آگاه هستند و حتی یک نفر هم از میان یک‌ونیم میلیون نفر داوطلب انصراف نداده است.

اظهارات اوحدی در حالی است که ابتدای سال ۹۴، موج این انصراف‌ها در واکنش به عمل غیرانسانی دو مامور سعودی در فرودگاه جده صورت گرفت و به دنبال آن با تعلیق حج از سوی متقاضیان نیز بازار معاملات فیش عمره از جریانات موجود تاثیر پذیرفت، چندی بعد هم نرخ خرید و فروش فیش‌های عمره ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافت و بازار خرید و فروش فیش حج بی‌رونق شد.

داغی بازار خرید و فروش فیشهای حج در سالهای اخیر از یک سو و تاکیدات مسئولان سازمان حج مبنی بر غیر قانونی بودن خرید و فروش این فیش‌ها از سوی دیگر همیشه مطرح بوده است اما با این وجود، همیشه تبلیغات وسیع و گستره خرید و فروش فیش حج در سایت‌ها و روزنامه بیش از سایر تبلیغات خودنمایی می‌کرده است.

کانون بازنشستگان سازمان حج و زیارت از جمله محل‌هایی بود که با مجوز این سازمان، خرید و فروش فیش عمره را انجام داده اما چندی بعد از ماجرای فرودگاه جده و موج انصراف‌ها، طبق اظهارات مسؤول مربوطه در این کانون، فیش‌هایی که همیشه در موسم عمره به چند برابر قیمت فروخته می‌شدند و حتی در دوره‌هایی کمیاب هم می‌شدند،، دیگر بازارشان مثل گذشته داغ نشد.

مسئول مربوطه در کانون بازنشستگان حج و زیارت‌‌ همان زمان در مصاحبه‌های مختلف گفت: دیگر خریداری برای فیش‌های عمره نیست، بازار به خواب رفته، دلیلش هم اتفاقات اخیر است.

وی همچنین از کاهش نرخ معاملات فیش عمره خبر داد و گفت: قیمت فیش‌ها قبلا حدود دو و نیم میلیون تومان بود که این نرخ را اولویت اعزام و سود سپرده‌ای که دست نخورده است تعیین می‌کرد؛ اما حالا قیمت فیش‌ها که خریداری هم ندارد به زیر دو میلیون تومان رسیده است.

اما ظاهرا روزهای به هم ریختهٔ دلالان خرید وفروش حج عمره ادامه دار بوده و نرخ‌ها پایین‌تر هم کشیده شد.

نظر به موضع ایران در راستای تصمیم گیری اعزام به حج عمره بعد از محاکمه پلیس‌های خاطی فرودگاه جده، موج انصراف‌ها همچنان پابرجا بوده است تا جایی که رئیس سازمان حج و زیارت در صحبت‌های خود از انصراف ۱۸ هزار نفر خبر داد.

به دنبال گفته‌های اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، در جایگاه خریدار و فروشنده به دنبال برخی از شماره‌هایی رفتیم که همچنان به دلالی فیش حج مشغول هستند.

نکته جالب توجه عدم فروش فیش حج از سوی برخی از این دلال‌ها بود چراکه در اکثر تماس‌ها برای جست‌و‌جوی قیمت فروش فیش عمره با بن بست مواجه شدیم و در عوض با استقبال خرید مواجه می‌شدیم تا جایی که برخی از آن‌ها تاکید داشتند اگر واقعا فروشنده هستید، توافق می‌کنیم.

شاید این استقبال از خرید فیش حج عمره هم ترفندی باشد برای احتکار فیش‌های حج از سوی دلالان و پس از آن هم به فروش نجومی آن پس از تعیین تکلیف شدن اعزام متقاضیان حج عمره فکر کنند.

یکی از فعالان بازار خرید و فروش فیش حج عمره در پاسخ به این پرسش که آیا خرید فیش عمره دارید یا خیر اینگونه پاسخ داد که اول اولویت فیش را اعلام کنید.

پس از اعلام اولویت ۳۰۰، خریدار نرخ اعلامی خود را بر پایه ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد و تاکید داشت دو هفته‌ای است خرید را جدی آغاز کردم و تا دو هفته پیش بین یک میلیون ۵۰۰ تا یک میلیون ۶۰۰ خرید داشتم.

وی در پاسخ به این سوال که امکان دارد بین یک تا دو هفته آتی این نرخ افزایش پیدا کند؟ گفت: بعید است.

پس از آن به سراغ دلالی دیگر رفته و اینبار بر خلاف قبلی فروش فیش حج عمره را مورد سوال قرار دادیم و وی اینگونه پاسخ داد که دو هفته‌ای است نرخ فروش بالا‌تر رفته است و در حال حاضر نیز اولویت بالای ۴۰۰ که اعلام شده را به قیمت یک میلیون و ۳۰۰ و اولویت زیر ۴۰۰ که باز هم اعلام شده را به قیمت یک میلیون ۵۰۰ می‌فروشیم.

مجدد به سراغ فرد دیگری رفتیم و با اعلام فیش حج عمره اولیوت ۳۰۰، قیمت خرید را ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت کردیم.

یکی دیگر از فعالان بازار خرید و فروش فیش حج عمره پس از برقراری تماس و پرسش ما مبنی بر اینکه آیا خرید فیش حج عمره دارید یا خیر به اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان و اتفاقات شب گذشته – ۱۲ دی ماه ۱۳۹۴ - در راستای تجمع مقابل سفارت عربستان اشاره کرد و پس از آن اولویت‌های فیش را پرسید و گفت: اولویت ۳۲۰ را ۱ میلیون ۷۰۰ هزار تومان و اولویت بالای ۴۰۰ را ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تومان خریدارم و بالا‌تر از این هم بعید است برود.

علی رغم تماس‌های مکرر برای دریافت قیمت فروش فیش حج عمره اما اکثر تماس‌ها نا‌موفق بود چراکه فروش نداشتند اما با سرچی ساده در یک سایت خرید و فروش حج برخی نرخ‌های اعلامی فروش به تاریخ روز داشتند.

به طور مثال اولویت ۱۱۴ را به قیمت ۴ میلیون و یا اولویت ۳۴۸ را به قیمت ۲ میلیون تومان به فروش می‌رساندند و ۷۰۰ تومان ارزان‌تر تمام می‌شود.

جالب‌تر وقتی است که یکی دیگر از این دلال‌ها اعلام کرد که من فروش ندارم اما اولویت بالای ۴۰۰ را با ۱ میلیون و ۳۰۰ می‌توان پیدا کرد.

پس از این به سراغ بازار داغ خرید و فروش میلیونی حج تمتع رفتیم که با توجه به موج انصراف‌های حج عمره، دلالی در این عرصه سود قابل توجه تری خواهد داشت.

یکی از دلال‌ها پس از اعلام این پرسش که متقاضی فیش حج تمتع و اعزام برای سال ۹۵ هستم، قیمت قطعی را ۱۷ میلیون تومان اعلام کرد و تاکید داشت قطعی سند زده می‌شود.

پس از سکوت و اعتراض نسبت به نرخ بالا گفت: وکالتی هم داریم که قیمت پایین‌تر است و جالب‌تر وقتی بود که این دلال سند وکالتی برای فیش حج تمتع را روزه شک دار تلق کرد و گفت به خاطر ۷۰۰ هزار تومان، سند قطعی بزن که نگرانی نداشته باشی و البته این را هم در نظر بگیر که هر چه به تاریخ اعزام نزدیک‌تر شویم قیمت بالا‌تر هم می‌رود.

به سراغ دلال دیگری رفتیم و همزمان نرخ خرید و فروش را پرسیدیم.

این دلال خرید فیش با اولویت اعزام در سال ۹۵ را ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و برای فروش هم گفت: در حال حاضر فروش نداریم اما با انتقال و سند قطعی برای شما ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

دلال بعدی نیز فروش حج تمتع با اولویت اعزام سال ۹۵ را ۱۸ میلیون تومان اعلام کرد و تاکید داشت وکالتی کار نمی‌کند و سند قطعی می‌زند.

یکی دیگر از آن‌ها علی رغم پرسش فیش موجود، خرید را متوقف دانست و آن را منوط به زمان اعزام کرد اما در پایان قطع مکالمه تاکید داشت فیش خرداد ۸۵ را، ۱۶ میلیون خریداریم.

هرچند در این گفتگو‌ها نرخ دقیقی یافت نشد اما قیمت فیش‌ها با توجه به زمان اعزام و اینکه چند روز یا ماه یا سال به اعزام مانده باشد، متفاوت اعلام شد لذا قیمت فروش فیش‌های تمتع ۹۵، بین ۱۷ تا ۱۹ میلیون تومان و فیش‌های عمره نیز بین ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون اعلام شد.

علی رغم اینکه موج انصراف‌ها بازار دلالان را با نرخ های متفاوت و البته کسادی روبه رو کرده است اما بی‌تردید اکتفا کردن به توصیه و اعلام غیر قانونی خرید و فروش فیش حج، بازدارنده نخواهد بود و شاید لازم باشد برخوردهای جدی تری در این زمینه اتخاذ شود.

۱۳۹۴/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...