نسخه چاپی

اختلافات داخلی آل‌سعود، تهدید كننده بقای عربستان در سال 2016

اندیشكده آمریكایی فعال در گزارش مخاطرات سیاسی، با توجه به اینكه اختلافات داخلی خاندان حاكم عربستان سعودی تهدید اصلی پیش روی این كشور است، پیش‌بینی كرد، تجاوزگری‌های ریاض در سرتاسر منطقه افزایش پیدا كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «اوراسیا گروپ»، بزرگترین مرکز ارائه‌دهنده خدمات مشاوره در زمینه مخاطرات سیاسی، روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به اختلافات داخلی در خاندان حاکم عربستان سعودی، پیش‌بینی کرده رفتارهای متجاوزانه این رژیم در سرتاسر خاورمیانه افزایش یابد.

«اوراسیا گروپ»، در این گزارش نوشته عربستان سعودی در سال جاری با خطر روزافزون اختلافات بی‌ثبات‌کننده روبروست و وضعیت انزوای روزافزون این کشور باعث خواهد شد این کشور در سال 2016 به رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری در سرتاسر خاورمیانه در سال جاری دست بزند.

«اوراسیا گروپ» با بیان اینکه «پادشاهی عربستان با خطر روزافزون اختلافات بی‌ثبات‌کننده در درون خاندان پادشاهی روبروست» می‌نویسد: «و وضعیت انزوای این کشور موجب خواهد شد تا در سال جاری با خشونت بیشتری در سرتاسر خاورمیانه عمل کند.»

در بخش دیگر این گزارش تأکید شده «تهدید اختلافات درون خانواده پادشاهی عربستان، رو به فزونی است و سناریوی درگیری‌های علنی که قبل از رسیدن ملک سلمان به قدرت در ژانویه 2015 غیرقابل تصور بود، اکنون، کاملاً واقعی شده است.»

این گزارش می‌افزاید: «نگرانی بیرونی اصلی عربستان، ایران است که به زودی از اثرات تحریم‌ها رها می‌شود.»

«اوراسیا گروپ»، در سال 1998 تأسیس شده و دفاتری در نیویورک، واشنگتن، لندن و توکیو دارد. این شرکت، دارای شبکه‌ای متشکل از 500 کارشناس در 90 کشور دنیا است.

پایگاه «بیزنس اینسایدر» در تحلیلی بر این گزارش نوشته است: «این موضوع، دست‌کم تا اندازه‌ای تصمیم عربستان برای قطع رابطه با ایران در روز یکشنبه را تبیین می‌کند.»

علاوه بر این، «یان برمر»، رئیس «اوراسیا گروپ» به «بیزنس اینسایدر» گفت: «عربستان سعودی گرفتار مشکل جدی است و آنها این را می‌دانند.»

او همچنین مشکلات اقتصادی عربستان، انزوای منطقه‌ای و جهانی را از جمله دیگر مشکلات ریاض عنوان کرد و افزود: «آنها از اینکه با توجه به نگرانی‌ها از داعش توجهات جهانی به سمت آنها متمرکز باشد نفرت دارند و می‌خواهند کاری کنند که مشکلات منطقه، مربوط به ایران به نظر برسد، و این چیزی است که در داخل کشور به آنها کمک می‌کند. همه اینها افزایش تنش‌ها (بین ایران و عربستان) را دنبال دارد.»

از طرف دیگر، «سوفان گروپ»، یک شرکت اطلاعات امنیتی، در نشست روزانه خود گزارش داد: «اگر قرار است که اعدام شیخ نمر، ذهن جمعیت اهل تسنن در عربستان را از افزایش چهل درصدی قیمت بنزین منحرف کرده و با نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت دشمنی بیرونی، آن را عامل معظلات اقتصادی معرفی کند، کافی نبوده است.»

«سوفان گروپ» افزوده است: «خاندان آل سعود برای توسل به این خط از برائت‌جویی بایستی لفاظی‌ها و اقدامات علیه ایران را تشدید کنند.»

۱۳۹۴/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...