نسخه چاپی

آنكارا، ریاض و تل‌آویو باید برای مهار ایران ائتلاف تشكیل دهند

یك روزنامه دولتی در تركیه با اشاره به تنش‌های اخیر عربستان و ایران و اقدامات رئیس‌جمهور تركیه برای بهبود روابط با كشورهای منطقه پیشنهاد ائتلاف تركیه، عربستان و رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران را مطرح كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه دولتی «دیلی‌صباح» ترکیه در گزارشی به تنش‌های اخیر عربستان و ایران به دنبال اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه در عربستان اشاره کرد و پیشنهاد تشکیل ائتلاف سه جانبه ترکیه، عربستان سعودی و اسرائیل در منطقه برای مهار ایران را مطرح کرد.

در این گزارش آمده است که اقدامات اخیر آنکارا برای پیداکردن جایگاه خود در منطقه تا حد زیادی شبیه به راهبردی برای مهار و مقابله با تلاش‌های ایران و اقدامات تهاجمی روسیه است.

این روزنامه دولتی وابسته به حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه سپس به اقدامات اخیر دولت آنکارا برای نزدیکی به عربستان و تل‌آویو اشاره کرد و نوشت، در وهله اول، ترکیه تلاش‌های خود برای آشتی با اسرائیل بعد از حادثه کشتی «مرمره» در سال 2010 را افزایش داده است به طوریکه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای اولین بار در چند سال اخیر هفته گذشته اعلام کرد که ترکیه به اسرائیل بعنوان یک دوست در منطقه نیاز دارد.

طبق این گزارش، دوم آنکه، اردوغان ائتلاف ترکیه را با عربستان از طریق ایجاد یک شورای همکاری راهبردی بین دو کشور تقویت کرده است.

دیلی صباح ادامه داد که از طرف دیگر همپیمانان آمریکا در منطقه که شامل عربستان، اسرائیل و کشورهای خلیج‌فارس می‌شوند از سیاست کنونی آمریکا در خاورمیانه خرسند نیستند و آن را یک رویکرد ضعیف در کاهش جاه‌طلبی‌های ایران در منطقه می‌دانند.

این روزنامه تصریح کرد که دولت اوباما انتظار دارد که ایران به کاهش نگرانی‌های رژیم صهیونیستی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران کمک کند و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را به میز مذاکره بکشاند اما از طرف دیگر، عربستان سعودی و مقامات اسرائیلی به همراه برخی کشورهای عربی از این رویکرد آمریکا ناراضی هستند زیرا معتقدند که «جاه‌طلبی‌های ایران» در منطقه، امنیت ملی آنها را تهدید می‌کنند.

بعد از تصمیم عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران، یکی از افراد نزدیک به خاندان آل سعود در واشنگتن به «آسوشیتدپرس» گفت: «هر زمان که ایران کاری انجام می‌دهد، آمریکا خود را عقب می‌کشد».

این روزنامه ترکیه‌ای اعلام کرد که این فرد نزدیک به خاندان آل سعود به نکته خوبی اشاره کرده است زیرا هفته گذشته، دولت آمریکا از اجرای موج جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران به دلیل آزمایشات اخیر موشک‌ بالستیک عقب‌نشینی کرد.

دیلی‌صباح به نگرانی‌های موجود از ادامه حمایت آمریکا از عربستان اشاره کرد و نوشت که حتی محافل لیبرال در آمریکا از جمله روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، این مسئله را مطرح کرده است که آیا آمریکا در شرایطی که ایران پاسخگو شده است، باز هم به عربستان بعنوان یک همپیمان منطقه‌ای نیاز دارد؟

دیلی‌صباح سپس به توجیه حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن پرداخت و نوشت که اقدامات تحریک‌آمیز ایران بود که عربستان را وادار به مداخله در این کشور کرد.

این روزنامه ترکیه‌ای سپس ادامه داد که ایران همچنین سیاست‌هایی را علیه تلاش‌ ترکیه در مقابل کردها اختیار کرده است و تلاش می‌کند معارضان سوری را سرکوب کند و از سیاست‌های فرقه‌ای «نوری المالکی» نخست وزیر سابق عراق حمایت می‌کند همچنین تبلیغاتی را علیه خانواده اردوغان مطرح می‌کند.

دیلی صباح همچنین به نارضایتی رژیم صهیونیستی از ایران اشاره کرد و سپس نتیجه‌گیری کرد که سومین گام ترکیه احتمالاً مرتبط با مصر است زیرا دولت «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر از پیش برای بهبود رابطه با آنکارا ابراز تمایل کرده است.

از طرف دیگر «سامح شکری» وزیر خارجه مصر هفته گذشته اعلام کرد که به عادی سازی روابط بین دو کشور امیدوار است و آن را ضروری دانست.

به علاوه، اقدام روز دوشنبه مصر در تخفیف حکم اعدام و حبس ابد چندین نفر از چهره‌های اخوان المسلمین در واقع موجب خشنودی اردوغان شده بود زیرا پیش از این وی آن را یک پیش‌شرط عادی سازی روابط اعلام کرده بود.

۱۳۹۴/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...