نسخه چاپی

موضوع فلسطین و سیاست یك بام و دوهوای تركیه

عکس خبري -موضوع فلسطين و سياست يک بام و دوهواي ترکيه

واكنش ها به روابط تركیه و رژیم صهیونیستی و اقدامات اخیر آنكارا در این زمینه ادامه دارد.

به گزارش نما، اقدام ترکیه در پذیرش رئیس رژیم صهیونیستی و استقبال و دیدار مقام هایش با او، با واکنش های زیادی همراه شد.

ترکیه زمانی به خاطر ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین که با حمله نیروی دریایی رژیم صهیونیستی روبرو شد و چندین شهروند ترکیه نیز در این حمله کشته شدند، برای مردم فلسطین و جهان اسلام قابل تقدیر بود، اما این فضا زود به پایان رسید.

آنکارا روابط قطع شده با رژیم صهیونیستی را احیا کرد و سفارت این رژیم در ترکیه بار دیگر بازگشایی شد.
تلاش دولت ترکیه برای احیای روابط با رژیم صهیونیستی با وجود مخالفت‌های مردم ترکیه همچنان ادامه دارد و رجب طیب اردوغان در گفت وگوی تلفنی با رئیس رژیم صهیونیستی عملیات‌های شهادت طلبانه اخیر فلسطینی‌ها را که به هلاکت ۱۱ صهیونیست منجر شد، محکوم کرد!

چرخش اردوغان به سوی رژیم صهیونیستی با محکوم کردن عملیات شهادت طلبانه علیه صهیونیست‌ها از سوی جبهه مقاومت و مردم فلسطین، وارد مرحله تازه‌ای شده است.

موضع ترکیه را نباید ساده پنداشت، ترکیه با چرخش تندی که از خود نشان داده است، در صدد گسترش روابط سیاسی و اقتصادی عمیق با رژیم صهیونیستی است.

ترکیه در زمینه اقتصادی در پی قرارداد گازی با رژیم صهیونیستی است و این رژیم نیز بی میل به این قرارداد نیست، اما موانعی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد به سرعت چنین اتفاقی بیفتد.

آنکارا بر سر دوراهی اسرائیل – فلسطین مانده است، سیاست یک بام و دو هوایی که ترکیه در پیش گرفته باعث شکست سیاست‌های این کشور شده و می‌شود.

ترکیه هم می‌خواهد دل مردم فلسطین را به دست بیاورد و هم با رژیم صهیونیستی ارتباط عمیق داشته باشد که این دو در تضاد با یکدیگر هستند و نمی‌توان آن‌ها را در کنار هم داشت.

از این پس نمی‌توان به سیاست ترکیه در حمایت از فلسطین چشم امید داشت و چه بسا حتی سیاست‌های این کشور نسبت به مردم فلسطین باعث وارد کردن فشار به آن‌ها برای پذیرفتن خواسته‌های اسرائیل شود.

ترکیه همچنان می‌گوید به دستور کار فلسطینی خود پایبند است، اما همسویی آن با رژیم صهیونیستی می‌تواند باعث بی اعتمادی در بین مردم فلسطین باشد.

حتی عمیق‌تر شدن روابط آنکارا و رژیم صهیونیستی می‌تواند بر روی روابط ترکیه با کشورهای همسایه تاثیر منفی بگذارد.

با نفوذ بیشتر رژیم صهیونیستی در ترکیه، این رژیم سعی خواهد کرد تا سیاست تفرقه افکنانه را پیاده کند.

سابقه نداشته که رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با رئیس رژیم صهیونیستی، به هلاکت رسیدن صهیونیست‌ها را تسلیت بگوید و عملیات استشهادی فلسطینی‌ها را محکوم کند؛ و این اتفاق خوبی در سیاست خارجی ترکیه نیست هم برای این کشور و هم برای جهان اسلام و مردم فلسطین.

ترکیه می‌تواند جانباختگان کشتی مرمره که از سوی نیروی دریایی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت، از یاد ببرد؟

آیا مردم مسلمان ترکیه سازش دولت خود با اسرائیل را تحمل خواهند کرد؟!
منبع: میزان

۱۴۰۱/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...