نسخه چاپی

روایت یكی ازنمایندگان زن مجلس درباره نامه‌به همسر اردوغان

به گزارش نما - تماشاگران امروز نوشت: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد حضور بازیگران ایرانی در سریال های ماهواره ای گفت: تمام چیزی که سینما و فرهنگ ما تا الان نشان داده سراب بوده است.

لاله افتخاری در مورد علت نوشتن نامه به همسر اردوغان پس از انتشار تصویری که گفته می شد پسر رییس جمهور ترکیه در کنار دو تن از اعضای داعش است، گفت: شب اربعین بود. من هم احساس کردم که باید با الهام گرفتن از حرکت حضرت زینب(س) بیکار ننشینیم و حق را بیان کنیم، چون خیلی‌ها حق به گوش‌شان نمی‌رسد، دچار اشتباه و توهم می‌شوند یا به بیراهه می‌روند، بنابراین پیش خدا نباید جوابی بدهند. من احساس کردم باید از این ظرفیتی که وجود دارد استفاده کنم، بنابراین یک نامه خواهرانه با استفاده از دیپلماسی زنانه نوشتم.
وی ادامه داد: به فرض تکذیب‌ عکس ها نیز باید کسانی که فریب خورده‌اند و با داعش همراه شده‌اند را نجات بدهیم و به آنها بگوییم واقعیت کجاست. همان‌طور که امام حسین(ع) هم تا آخرین لحظه نمی‌خواستند یارگیری کنند، در حقیقت می‌خواستند روشن‌گری کنند که حتی اگر شده یک نفر را جذب کنند و حق را بهتر بفهمانند.
این نماینده مجلس در مورد بازتاب نامه اش نیز گفت: خیلی‌ها توجه کردند؛ برای مثال از آیت ا... صافی گلپایگانی تا افراد جامعه نه‌تنها افراد بسیار مومن و متعهد که جای خود دارند، افراد عادی که می‌توانیم در جامعه آنها را به عنوان قشر خاکستری یا حتی کمرنگ‌تر در نظر بگیریم، اینها به خودشان زحمت دادند حضوری یا پیامکی یا تلفنی یا به هر طریقی که شده از من تشکر کردند. حتی نماینده‌های مسیحی و آشوری مجلس کتبا نامه دادند و از این نامه من تشکر کردند.
نماینده مردم تهران در مورد برخی انتقاداتش به حجاب هنرپیشه‌های سینما نیز گفت: مسائل، فراتر از حجاب است. من به خود هنرپیشه کار ندارم آن چیزی که در فیلم‌ها می‌‌آید بعضی وقت‌ها مسلمان هم که نباشی مصلحت نمی‌بینی که خانواده‌ات بروند ببینند. من خیلی وقت‌ها بی‌سروصدا رفته‌ام در سینما نشسته‌ام. گاهی حتی جلسه‌ای را لغو کرده‌ام و یک فیلم را دیده‌ام. گاهی واقعاً دلم به حال هنر می‌سوزد که تضعیف می‌شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره علت جلوگیری از اکران فیلم "خانه پدری" اظهار کرد: این فیلم را از پیش از شروعش تا پایانش نشستم و دیدم. خانه پدری یک تناقضاتی داشت؛ مثلاً دوستان آن دخترخانمی که خودکشی کرده بود خیلی ریلکس بودند و هیچ واکنشی نداشتند. یک سری مسائل اخلاقی در فیلم وجود داشت.
افتخاری در پاسخ به این مسئله که این فیلم صحنه خودکشی ندارد، ابراز کرد: نه همان فیلم است. مثلا کسی که آمده بود سر قبر قرآن بخواند انگار فقط منتظر بود یک نفر بمیرد تا به یک نوایی برسد. من خیلی به سینما علاقه دارم و گاهی سی دی فیلم‌ها را می‌گیرم و می‌بینم.
نماینده مردم تهران در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان اینکه پیش از نمایندگی مشاور بوده و هنوز هم هست، گفت: خیلی‌ها مشاوره‌های خانوادگی‌شان را پیش من می‌آورند و من دوازده سال محل رجوع مردم بودم. شاید شما ندانید بارها به زندان‌ها رفته‌ام و با زندانبان و خود زندانیان صحبت کرده‌ام و بر اساس واقعیت‌هایی که دیده‌ام نظر می‌دهم.
افتخاری در مورد بازی بازیگران ایرانی در سریال های ماهواره ای گفت: ما اگر آن هنری را که گفتم درست عرضه کرده بودیم بچه‌های خودمان آنجا نمی‌رفتند. تمام چیزی که سینما و فرهنگ ما تا الان نشان داده سراب بوده. آب به اینها نشان ندادیم که تشنگی‌شان برطرف شود، یعنی تحت تأثیر هنر بیگانه و دیگران آن را به نمایش گذاشتیم. مثلاً در یک حبه قند، روحانی، دست و پا چلفتی است و رزمنده، نیازمند است، آن وقت شخصیت آمریکا رفته‌‌اش منجی می‌شود. همین است که فکر می‌کنند منجی باید آن طرف آب باشد. به نظر من ما بعضی سریال‌ها و فیلم‌های خوب داشته‌ایم و مردم هم به سمت آن آمده‌اند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم با گشت ارشاد فرهنگ حجاب را در ذهن دخترها بیاوریم؟، گفت: اولا بقیه کاری نکرده‌اند، ناجا وظیفه خودش را انجام داده. نمی‌گویم نمره‌‌اش بیست است، گاهی هم ممکن است خطایی صورت گرفته باشد. باید روی آن نظارت باشد.
افتخاری ادامه داد: ما باید فرهنگ‌سازی کنیم که مثلاً از روی خط عابر پیاده عبور کنیم یا سرعت مطمئنه داشته باشیم یا کمربند ببندیم و... اینها فرهنگ‌سازی است. یکی هم مبحث هم جریمه است برای کسانی که نمی‌خواهند این فرهنگ را قبول کنند. هر دوی اینها لازم است، ولی اگر ما فرهنگ‌سازی نکردیم و فقط جریمه کردیم نتیجه‌‌اش همین می‌شود که می‌بینیم.
نماینده مردم تهران در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید ناجا برخوردهای اجتماعی را تا کی باید ادامه دهد؟، اظهار کرد: ناجا کارش را می‌کند آنها (بقیه ارگان‌ها) باید بیایند و همپای این بشوند و اگر آنها نیامدند، وظیفه من و همکاران من است که آنها را جریمه کنیم.
افتخاری در مورد اینکه گفته می شود سخت گیری زیاد از همان ابتدای انقلاب باعث شده برخی حجاب را پس بزنند، گفت: ما بد رفتار کرده‌ایم و سخت‌‌گیری هم جای خودش را دارد. من سخت‌‌گیری کمتر را قبول ندارم. فرهنگ‌سازی را قبول دارم. فرهنگ‌سازی نشده. قران کریم یک آیه را که می‌آورد هم وعده بهشت می‌دهد و هم از جهنم می‌ترساند. این‌طور نیست که بگوید شما در بهشت هستید هر جا خواستید بروید. یا بهشت است یا جهنم است ولی دلیل برایش می‌آورد. آموزه‌های حضرت لقمان را ببینید؛ سخت‌ترین چیزها را به زبان خود فرزندش می‌گوید علت هم می‌آورد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وظیفه پلیس سر چهارراه سخت‌‌گیری است. نمی‌تواند همه ماشین‌ها را نگه دارد تا به یک راننده بفهماند که نباید این چراغ را رد می‌شدی. اگر صداوسیما و بقیه نهادها فرهنگ‌سازی نکرده‌اند به پلیس مربوط نیست. پلیس باید وظیفه خودش را انجام دهد.

۱۳۹۴/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...