نسخه چاپی

واكنش جامعه بین‌المللی به قطع رابطه سیاسی ایران و عربستان

قطع رابطه سیاسی ایران و عربستان با واكنش‌های مختلفی از سوی جامعه جهانی مواجه شد كه در زیر می‌خوانید.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران, روز یکشنبه گذشته عربستان سعودی در واکنش به حمله تعدادی از معترضان اعدام شیخ نمر به سفارت این کشور در تهران، روابط خود با ایران را قطع کرد.

این اقدام شتابزده سعودی‌ها با واکنش‌های مختلفی از سوی کشورهای جهان مواجه شد که در این گزارش نگاهی اجمالی به آن خواهیم داشت.

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به تنش در روابط ایران و عربستان سعودی گفت: چین مانند جامعه بین‌المللی به شدت نگران تحولات است و نگرانی خود را در خصوص این مساله اعلام کرده است که اتفاقات اخیر می‌تواند موجب تشدید درگیری‌ها در منطقه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما امیدواریم طرف‌های مربوط آرامش و خویشتنداری را حفظ کنند و اختلافات خود را از طریق گفتگو و رایزنی حل و فصل کنند و به طور مشترک برای تامین امنیت و صلح منطقه‌ای تلاش کنند.

یک مقام دولتی آمریکا نیز در این زمینه اظهار داشت: تعامل و گفت‌وگوی مستقیم برای کاهش اختلافات بسیار مهم است و در همین راستا از رهبران منطقه می‌خواهیم در راستای کاهش تنش‌ها گام‌های مثبت بردارند.

سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود، ضمن اعلام گفت‌وگوی تلقی با همتایان ایرانی و عربستانی خود یادآور شد که در این رایزنی‌ها بر اهمیت حفظ خویشتنداری و گفت‌وگو میان ایران و عربستان تاکید کرده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز نسبت به تشدید تنش میان ایران و عربستان درپی اعدام روحانی برجسته شیعه توسط آل سعود ابراز نگرانی کرد و خواستار بازگشت زبان دیپلماتیک شد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترکیه خواستار پایان تهدیدات و بازگشت به زبان دیپلماتیک بوده و بر احتیاط متقابل تاکید دارد.

وزارت امور خارجه روسیه هم از تنش در روابط میان ایران و عربستان ابراز تاسف و یک دیپلمات ارشد روس اعلام کرده است که مسکو حاضر است برای از بین بردن اختلافات میان عربستان و ایران پادرمیانی کند.

ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق هم در سفر خود به تهران و دیدار با دکتر روحانی با اشاره به اتفاقات روزهای اخیر هرگونه افزایش اختلافات و تنش‌ها میان کشورهای منطقه را موجب خدشه‌دار شدن انسجام و وحدت کشورهای مسلمان برشمرد و با اشاره به اجلاس یکشنبه آینده وزرای خارجه کشورهای عربی اظهار امیدواری کرد تا مسوولان و مقامات کشورهای منطقه با همفکری و تعامل در راستای تقویت مناسبات و کاهش تنش‌ها و اختلافات تلاش کنند.

لو فول سخنگوی دولت فرانسه با اشاره به تنش‌های ایجاد شده در روابط تهران و ریاض کاهش این اختلافات را خواستار شد.

استفان سیبرت سخنگوی دولت آلمان در واکنش به اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیکش با ایران، از سرگیری روابط میان دو کشور را خواستار شد.

کارل بیلدت وزیر امور خارجه پیشین سوئد هم با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: واضح است که اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیکش با ایران بد است و به تشدید تنش‌ها در منطقه کمک خواهد کرد.

لیست کشورهایی که با تحریک ریاض با ایران قطع رابطه کردند

عمرالبشیر رئیس جمهور سودان که ثبات در کشورش و عدم دخالت کشورهای غربی برای سرنگونی‌اش را مدیون عربستان به عنوان حامی اصلی‌اش است و در تجاوز به یمن نیز نیروی زمینی برای کمک به عربستان اعزام کرده بود، این بار نیز عربستان را تنها نگذاشت و در واکنش به درخواست عربستان، در تماس تلفنی با محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی به وی اطلاع داد که سفیر ایران از سودان اخراج کرده است.

سودان سفیر خود را از ایران را نیز فراخوانده و قطع کامل تمامی روابط دیپلماتیک را به طرف ایرانی اعلام کرده است. سودان همچنین هم‌صدا با عربستان، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرده است.

جیبوتی نیز اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است. جیبوتی کشور فقیر و کوچیک در شمال آفریقاست که از حداقل‌ها نیز بی‌بهره است و با کمک کشورهای مختلف به ویژه عربستان اداره می‌شود. ایران نیز پیش از این در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد برای این کشور مجلس قانون گذاری ساخته بود اما در این بزنگاه جیبوتی ترجیح داد به سمت قلک اعراب سوق پیدا کند و با وعده دریافت کمک میلیون دلاری، اعتبار بین‌المللی‌اش را قربانی بازی تبلیغاتی خانواده سعودی کرد.

بحرین، کومور،سومالی نیز با پیروی از ریاض، روابط با ایران را متوقف کردند.

امارات متحده عربی هم تصمیم گرفت روابط با ایران را به سطح کاردار تقلیل دهد و از پرسنل سیاسی خود در ایران بکاهد.

مصر هم در بیانیه‌ای جداگانه از اقدام عربستان سعودی در قطع رابطه با ایران استقبال کرد. البته در این بیانیه آمده است که قاهره فعلا برنامه‌ای برای قطع رابطه با ایران ندارد.

قطر و کویت هم سفرای خود از تهران فرا خوانده‌اند.

۱۳۹۴/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...