نسخه چاپی

انتقاد محسن رفیق دوست از اصالت وحدت برای اصولگرایان:

تجربه مجلس ششم را تكرار نكنید

من شرایط امروزمان را شبیه مجلس ششم می دانم؛ نه به لحاظ شباهت توان رقیب، بلكه به لحاظ فقدان گفتمان غالب میان اصولگرایان و اصالت دادن به وحدت صرف برای كسب رأی.

به گزارش نما ، امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه و علی اولاده المعصومین در نامه به مالک اشتر می فرمایند:

فَإِنَّ سُخْطَ اَلْعَامَّةِ یُجْحِفُ بِرِضَى اَلْخَاصَّةِ وَ إِنَّ سُخْطَ اَلْخَاصَّةِ یُغْتَفَرُ مَعَ رِضَى اَلْعَامَّةِ

خشم توده‌هاي مردم، خشنودي خواص را زير پاي بسپرد و حال آن‌كه، خشم خواص اگر توده‌هاي مردم از تو خشنود باشند، ناچيز گردد.

این رهنمود چراغ راه ما برای شیوه حضور در انتخابات آتی می تواند باشد. به گمان بنده اگرچه تفرق دورن یک جناح در منظر مردم بسیار منفی است و نشان از هم گسیختگی و عجز در رفع مشکلات می نماید؛ اما معکوس آن صادق نیست و "صرف" وحدت هیچ امتیازی نبوده و تنها همپیمانی برای حفظ قدرت تلقی خواهد شد.

شرایط امروز ما بهتر از دیماه 1378 نیست. آن سال با حضور همه شخصیت های ارشد اصولگرا، جلسات وفاق یا همان شورای هماهنگی نیروهای انقلاب شکل گرفت. سطح همگرایی آن روز خیلی گسترده تر از امروز بود و نتیجه هم فهرستی شد که این روزها پوستر آن به عنوان یک موضوع جذاب در شبکه های مجازی دست به دست می شود. از هاشمی و روحانی و محسن رضایی تا دانش جعفری و جواد لاریجانی و ... همه در آن بودند. اما در عوض جناح مقابل موج سیاسی ساخت و نتیجه را با آرایی بی سابقه در قبل و بعد، برد.

من شرایط امروزمان را شبیه مجلس ششم می دانم؛ نه به لحاظ شباهت توان رقیب، بلکه به لحاظ فقدان گفتمان غالب میان اصولگرایان و اصالت دادن به وحدت صرف برای کسب رأی.

حتی در مجلس پنجم که نتایج آن هشدارآمیز بود، ما یک گفتمان مشخص داشتیم، گفتمان مخالفت با سرعت "تعدیل اقتصادی" که مستضعفان را در شرایط بدی قرار داده بود. اما امروز حرف ما برای مردم چیست؟

برای مردم گرفتار در رکود و تورم و بیکاری جز شعار، چه برنامه عملیاتی تازه ای داریم؟

گفتمان ما جدای از سطوح کلان که بر مقاومت در ابعاد بین المللی، اقتصادی و ... استوار است؛ باید سطوح نازل تری نیز داشته باشد تا برای مردم دارای دغدغه معیشت هم امیدآفرین باشد. گمان من آن است که اگرچه رقیب نیز فاقد انسجام کافی است، اما هنوز فرصت دارد با زیر سوال بردن اصولگرایان، از نفرت نسبت به مشکلات سالهای قبل بهره بگیرد.

در نقطه مقابل 3 دوره حضور اکثریتی اصولگرایان در مجلس، ما را نیازمند گفتمانی موثر و حرفی نو کرده است. باید گفتمانی اعتماد ساز و شعاری رأی آور طراحی نمود که قابلیت «قبول مردمی» داشته باشد؛ اگر چنین نکنیم نباید به سبد رأی خود چندان امیدوار باشیم.

مقام معظم رهبری، با ارشاد اخیرشان درباره "حق الناس" های انتخاباتی، باب جدیدی را در برابر گروه های سیاسی درباره حق الناس بودن تنظیم فهرست های انتخاباتی باز کردند. با چنین تحلیلی، باید اندیشید که حضور اصولگرایان در انتخابات پیش رو در چه سطحی مطلوب است؟ آیا برای حفظ وحدت باید از چهره های اصلح چشم پوشی کنیم یا خیر؟ آیا چهره های کارآزموده حضور یابند یا جوانان متخصص؟

پاسخ این پرسشها نیازمند داشتن یک راهبرد مشخص است که امروز دچار کاستی هایی است. در شرایطی که تنها دو ماه به انتخابات مانده است و اصولگرایان هنوز در پی ریختن زیربنای وحدت هستند؛ باید بر اساس اقتضائات جدید، راهبرد حاضران در خیمه ولایت هم به لحاظ گفتمان و هم شعار و هم چینش نیروها در فهرست؛ مورد بازخوانی مجدد قرار گیرد و با سیاست منسجم تری به پیش رویم.

دستور امیرالمومنین (ع) را نباید فراموش کرد. اگر در پی کسب رضایت عموم هستیم، نباید به رضایت خواص دل ببندیم؛ باید گفتمان اعتمادساز و شعار رأی آور داشته باشیم.

۱۳۹۴/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...