نسخه چاپی

صرع قابل درمان است

عضو هیئت مدیره انجمن صرع ایران، اظهارداشت: بیماری صرع نسبت به بیماری هایی مانند دیابت و آسم، قابل درمان تر است.

به گزارش نما به نقل از مهر: دكتر طيبه عباسيون در آستانه برگزاری دوزادهمین کنگره بین المللی صرع ایران در مورد ويژگي هاي بيماري صرع گفت: صرع بيماري قابل درماني است و نسبت به بيماري هاي ديگر مانند ديابت و آسم قابل درمان تر است بطوريكه حدود ۷۶ درصد بيماران اگر به طور مرتب داروهاي خود را مصرف كنند و در نتيجه آن ام آر آي آنها طبيعي شود، مي توانند بنا به صلاحديد پزشك، بعد از سه تا پنج سال از زمان شروع بيماري داروها را قطع كنند.

این متخصص بيماری های مغز و اعصاب افزود: در طول مدت مصرف دارو (پنج سال اوليه) نيز بيمار زندگي كاملا نرمالي دارد و مي تواند مانند ساير افراد به امور روزمره خود بپردازد.

عباسيون با اشاره به اينكه افراد بسيار زيادي هستند كه به رغم ابتلاي به صرع، بسيار موفق اند، اضافه كرد: افراد بسيار مشهوري مانند ناپلئون و ژوليت سزار مبتلا به صرع بودند و در حال حاضر مبتلاياني در بين ورزشكاران ايراني داريم كه بسيار موفق هستند.

وي گفت: مبتلايان به اين بيماري نبايد از جامعه طرد شوند زيرا آنها می توانند زندگی نرمال خود را تنها با محدوديت های خفيفي ادامه دهند، به تحصيل بپردازند، شغل مورد علاقه خود را داشته باشند و حتي ازدواج كنند و در زمينه ازدواج به خصوص مردان مبتلا به صرع هيچ مشكلي ندارند و فقط زنان در هنگام بارداري بايد موضوع را با پزشك خود در ميان بگذارند.

عباسيون اظهار كرد: جامعه نبايد به اين بيماري به گونه اي نگاه كند كه مبتلايان به صرع بايد طرد شوند زيرا آنها مي توانند در جامعه حضور فعالي داشته باشند و فقط در ۲ يا ۳ شغل مانند خلباني و غواصي و كار در ارتفاع نمي توانند وارد شوند اما قادر به اشتغال در ساير مشاغل هستند.

وي افزود: بيشتر مبتلايان به صرع، افرادي باهوش و مستعد هستند و حتي پزشكان و متخصصان زيادي داريم كه مبتلا به اين بيماري هستند. بنابراين نبايد از بيمار صرعي ترسيد بلكه بايد با آنها برخورد عادي داشت.

عضو هيئت مديره انجمن صرع ايران در خصوص شيوع اين بيماري گفت: در تمام جوامع يك درصد جمعيت مبتلا به صرع هستند و بر اين اساس مي توان گفت كه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار صرعي در ايران وجود دارند كه با اضافه كردن اين تعداد به اطرافيان و خانواده هاي آنها، حدود ۳ تا ۴ ميليون ايراني درگير اين بيماري و مسائل حواشي آن هستند.

عباسيون در تعريف بيماري صرع اظهار داشت: صرع به علت ايجاد ايمپالس ناگهاني و گذراي سلول هاي مغز ايجاد مي شود كه سبب بروز علائم يا حركاتي غيرارادي و گذرا در بيمار مي شود.

وي افزود: اگر اين موج كه به طور ناگهاني ايجاد مي شود، مربوط به دست راست يا چپ باشد، دست راست يا چپ دچار حركات ناگهاني مي شود، اگر مربوط به پاي راست يا چپ باشد، پاي راست يا چپ دچار اين حركات مي شود و اگر مربوط به كل بدن باشد، تمام بدن شروع به يك سري حركات ناگهاني مي كند.

عباسيون بيان كرد: همچنين ممكن است فرد فقط به طور مختصر پلك بزند و از محيطي كه در آن قرار دارد ناگهان بيرون رود كه گويي كامپيوتر مغز او هنگ كرده است و بعد از چندين بار پلك زدن دوباره به حالت عادي بازگردد.

وي ادامه داد: بنابراين مي توان گفت كه صرع علائم بسيار متعددي دارد و بستگي به اين دارد كه كدام قسمت مغز اين امواج را بفرستد اما معروف ترين اين علائم، همان است كه عموم مردم آن را مي شناسند و به اين صورت است كه تمام مغز گرفتار مي شود و حركات ناگهاني در دست و پا رخ مي دهد و فرد بيهوش مي شود و پس از چند دقيقه دوباره به هوش مي آيد.

عباسيون با ذكر اين مطلب كه صرع انواع مختلفي دارد، اظهار داشت: خيلي مهم است كه نوع صرع مشخص شود و بر اساس نوع آن، دارو و درمان مناسب انتخاب شود.

وي افزود: صرع هم درمان دارويي دارد و هم درمان و مراقبت هاي غيردارويي؛ درمان هاي غيردارويي شامل اين است كه بيمار بايد سعي كند خسته، گرسنه و كم خواب نشود و به طور ناگهاني و با صداي تلفن يا زنگ ساعت يا نور مهتابي از خواب بيدار نشود بلكه اطرافيان او را به آهستگي و با لحن آرام از خواب بيدار كنند چون اگر به طور ناگهاني بيدار شوند، ممكن است دچار حمله صرع شوند.

عباسيون خاطرنشان كرد: بنابراين توصيه مي شود كه مبتلايان به صرع سه وعده غذا مصرف كنند و خواب كافي داشته باشند، خواب پيشنهادي بين ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح است.

وي افزود: همچنين اين بيماران نبايد دچار خستگي مفرط شوند بنابراين بايد از ورزش هايي كه بيمار را به تنفس شديد و نفس نفس زدن مي اندازد، پرهيز كنند.

دوازدهمین کنگره بین المللی صرع با حضور محققان ایرانی و خارجی در روزهای ۳۰ دی ماه تا دوم بهمن در سالن همایش رازی برگزار می شود.

۱۳۹۴/۱۰/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...