نسخه چاپی

مهاجرت بی‌رویه به پایتخت ضربه وارد می‌كند

با رای اعضای شورای اسلامی شهر تهران شهرداری تهران ملزم به تشكیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران شد.

به گزارش نما به نقل از برنا، بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران» یکی از دستورات جلسه دویست و بیست و چهارم شهر تهران بود که با اعمال اصلاحات لازم به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.

معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این طرح گفت: طرح کنونی بر اساس وظایف تعریف شده برای شهرداری تهران در سیاست‌های کلی نظام تدوین شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در بردارنده شرایط کیفی و کمی مبحث جمعیت است، اظهار داشت: چهار مولفه زاد و ولد، طلاق، ازدواج و مهاجرت بر موضوع جمعیت تاثیر دارد که در این طرح به آن‌ها پرداخته می‌شود.

وی بر لزوم تعریف جمعیت به صورت متوازن تاکید کرد و اظهار داشت: آمارهای مرتبط با زاد و ولد و مهاجرت و تاثیر آن‌ها بر افزایش جمعیت شهر نشان از نبود توازن دارد که این طرح به این موضوع می‌پردازد.

احمد دنیامالی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از موضوعات مرتبط با جمعیت به موضوع جوانان باز می‌گردد در قالب پیشنهادی اظهار داشت: وزارت ورزش و جوانان به لحاظ وظایفی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از اعضای این ستاد معرفی شود.

علیرضا دبیر، عضو شورای شهر تهران با تاکید بر موضوعات اولویت‌دار تعریف شده برای شهرداری گفت: سایر دستگاه‌ها نیز باید در این موضوع دخیل شوند ضمن اینکه این موضوع باید به لحاظ منابع انسانی و بودجه مورد بررسی قرار گیرد.

محسن سرخو، عضو دیگر شورای شهر تهران در همین خصوص بیان داشت: اصل تشکیل ستاد برای مدیریت جمعیت شهر تهران اقدام خوبی است اما باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که شهر تهران به لحاظ جمعیتی در حال انفجار است و با وجود قرارگیری در منطقه‌ای حادثه خیز و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی در معرض آسیب قرار دارد.

وی بر لزوم مدیریت جمعیت در شهر تهران در راستای کاهش تاکید کرد و اظهار داشت: باید جلوی مهاجرت به شهر تهران گرفته شود و یکی از دلایل مهاجرت به شهر تهران قرار گیری تمامی مراکز از جمله بهداشتی، صنعتی، آموزشی در این شهر است.

اسماعیل دوستی نیز بر لزوم کنترل جمعیت شهر تهران تاکید کرد و گفت: موضوع جمعیت دو وجه دارد که یکی از آن‌ها افزایش جمعیت کلی کشور است و دیگری کنترل جمعیت شهر تهران است.

وی اظهار داشت: با توجه به خصلت انسان که همیشه طالب رسیدن به بهترین شرایط است، موضوع مهاجرت امری اجتناب ناپذیر است؛ با این وجود اگر برای جمعیت برنامه‌ریزی نشود در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

غلامرضا انصاری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم افزایش جمعیت به صورت کیفی تاکید کرد و گفت: تاکید بر افزایش جمعیت به صورت کیفی است؛ چراکه افزایش جمعیت به صورت حاشیه نشینی بر مشکلات شهر می‌افزاید.

وی همچنین به موضوع منابع شهر تهران و همچنین موقعیت مکانی و خطرات تهدید کننده آن اشاره و بر لزوم کنترل جمعیت شهر تهران در راستای کاهش آن تاکید کرد.

احمد حکیمی‌پور، نیز با اشاره به وجود ستاد تحکیم بنیان خانواده اظهار داشت: با وجود و فعالیت چنین ستادی می‌توان ساختار جدیدی را ایجاد نکرد.

مجتبی شاکری، با تفکیک موضوع زاد و ولد و مهاجرت به عنوان دو موضوع مورد بحث در افزایش جمعیت اظهار داشت: در تناسب میان جمعیت و مهاجرت دولت و دستگاه‌های مرتبط موظف به انجام اقدامات لازم هستند.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع زاد و ولد نیز اداره کل بانوان شهرداری تهران در حال تدوین لایحه با موضوع توانمندسازی است که می‌توان این موضوع را نیز با آن لایحه تجمیع کرد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان این دستور جلسه با تفکیک موضوع جمعیت در کل کشور و در شهر تهران گفت: آنچه موجب افزایش جمعیت در شهر تهران است موضوع مهاجرت است.

وی اظهار داشت: باید برنامه‌ای برای کاهش مهاجرت و افزایش جمعیت اصیل و سکنه قدیمی شهر تهران داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جمعیت شهرها در گذشته 60 درصد از جمعیت کل کشور بود ادامه داد: امروز این میزان به 70 درصد رسیده است. موضوع مهاجرت در حقیقت افزایش جمعیت نیست بلکه ضربه زدن به جمعیت است.

در نهایت این دستور جلسه با اعمال اصلاحات لازم در وظایف در نظر گرفته شده برای ستاد بر اساس نظرات نمایندگان مردم در شورای شهر تهران تصویب شد

۱۳۹۴/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...