نسخه چاپی

عملیات دوباره ارتش عراق در الرمادی

نیروهای عراقی تونلی را كه گروه تروریستی داعش در زیر مسیر بین‌المللی در شمال شهر رمادی حفر كرده بود، منهدم كردند. در همین حال سفیر آمریكا بار دیگر در عراق اخبار منتشر شده توسط رسانه‌ها مبنی بر عملیات هلی برن نیروهای آمریكایی و حملات با هلی كوپتر در شهرستان الحویجه در جنوب غرب كركوك را تكذیب كرد. نیروهای پیشمرگ‌ كرد نیز مسیر اصلی میان عراق و سوریه را مقابل داعشی‌ها بستند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، منابع امنیتی و محلی عراق اعلام کردند که نیروهای عراقی تونل زیر مسیر بین‌المللی را منهدم کردند که دو منطقه البوفراج و البوذیاب در شمال شهر رمادی را به هم متصل می‌کند.

این منابع تصریح کردند که نیروهای عراقی 76 بمب را در منطقه البوفراج خنثی کردند.


ربودن 54 خانواده توسط داعش در الحویجه

همزمان این منابع تصریح کردند که افراد مسلح داعش 54 خانواده را که در حال تلاش برای فرار از شهرستان الحویجه به سمت تکریت مرز استان صلاح الدین در شمال عراق بودند، ربودند.


آمریکا عملیات هلی‌برن اخیر در عراق را تکذیب کرد

استوارت جونز، سفیر آمریکا در عراق در بیانیه سفارت آمریکا عنوان داشت: اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر حملات آمریکا با هلی کوپتر در الحویجه و استان کرکوک منتشر شد. همانطور که خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق و تعدادی دیگر از مسئولان عراقی نیز گفتند من در این خصوص می‌گویم که چنین گزارش‌هایی کاملا نادرست است.

وی افزود: نیروهای عراقی به نحو گسترده‌ای علیه داعش در حال پیشروی هستند و ما هم با آنها برای شکست دادن داعش در آزادسازی تمامی اراضی عراق تلاش می‌کنیم و آمریکا و ائتلاف بین‌المللی به تلاش‌ها و مشارکت ما برای شکست‌های پی در پی داعش از سوی نیروهای عراقی افتخار می‌کند.

سفیر آمریکا حاکمیت عراق را امری مقدس خواند که باید به آن احترام گذاشته شود و عنوان داشت: تمامی فعالیت‌های ائتلاف که در حال حاضر در عراق اجرا می‌شود با رایزنی با دولت عراق صورت می‌گیرد و این مساله در آینده ادامه خواهد داشت.

پیشتر استیو وارن، سخنگوی ائتلاف تحت امر آمریکا در عراق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر عملیات هلی‌برن در تعدادی از مناطق عراق را تکذیب و تاکید کرد که تنها عملیات هلی برن که در الحویجه واقع در استان کرکوک رخ داد کمی بیشتر از دو ماه قبل صورت گرفت.

خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق نیز وجود نیروهای جنگی زمینی در خاک عراق را تکذیب و تصریح کرده بود اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر اینکه اخیرا نیروهای آمریکایی عملیات هلی‌برن در الحویجه داشته‌اند صحت ندارد و این مساله از پیش طراحی شده است و اهداف مشخصی را دنبال می‌کند.

پیشتر خالد المفرجی، از نمایندگان کرکوک گفته بود که نیروی مشترک آمریکایی و نیروی مبارزه با تروریسم در سلیمانیه عملیات هلی‌برنی در شهرستان الحویجه داشته‌اند که این عملیات مقر "پلیس اسلامی" داعش در مرکز شهرستان الحویجه و دو پایگاه دیگر در دو روستای الخان و شریعه در این شهرستان را هدف قرار داد.


آمادگی نیروهای عراقی برای حمله گسترده در منطقه صوفیه

از سوی دیگر، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت که نیروهای امنیتی عراقی آماده حمله گسترده برای آزادسازی منطقه صوفیه دروازه شرقی شهر رمادی و آخرین محله مسکونی در این شهر می‌شوند که همچنان تحت تصرف داعش است و سپس راهی آزادسازی بخش شرقی که متشکل از جزیره خالدیه و دیگر مناطق واقع در شمال شرق رمادی است، می‌شوند.

در این خصوص سرتیپ ستاد اسماعیل محلاوی، فرمانده عملیات الانبار گفت که مرکز شهر رمادی و تمامی محله‌های مسکونی در داخل این شهر کاملا خالی از حضور افراد مسلح داعش شده است اما هنوز نیز به صورت کامل به دلیل بمب‌ها و مواد منفجره کار گذاشته شده توسط تروریست‌ها در مسیرها و منازل امن نیست و ما آماده هستیم منطقه صوفیه را ظرف ساعات آتی آزاد کنیم.

وی افزود: گروه‌های مهندسی وابسته به ارتش عراق در حال بازرسی تمامی مناطق مسکونی و ساختمان‌ها و خانه‌های شهروندان و خیابان‌ها هستند تا صدها بمب و مواد منفجره کار گذاشته شده را خنثی کنند.

محلاوی افزود: مناطقی از توابع شهر رمادی وجود دارد که 15 درصد از مساحت کلی آن را تشکیل می‌دهد و همچنان تحت تصرف داعش است به ویژه بخش شرقی شهر رمادی و برخی از محله‌های شمال شرقی این شهر مورد توجه هستند و این مساله باعث می‌شود که اعلام آزادسازی کامل شهر رمادی از اعضای داعش منطقی نباشد.


هنوز شش منطقه رمادی آزاد نشده‌اند

در همین حال سرلشکر سامی عارضی، فرمانده عملیات ویژه عراق عنوان داشت که هنگ‌های فوق العاده پلیس الانبار با همکاری با نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم مرکز شهر رمادی را تحت کنترل درآوردند اما شش منطقه در شرق رمادی هنوز به طور صددرصد آزاد نشده‌اند.

همزمان نیروهای امنیتی عراق توانستند هشت تن از برجسته‌ترین سرکرده‌های داعش را در درگیری‌ها برای پاکسازی اطراف شهر پروانه در نزدیکی شهرستان حدیثه به هلاکت برسانند که از جمله این افراد شخصی به نام ابوانس الراوی و همچنین عاصی علی الحدید بود.

از سوی دیگر، احمد عطیه سلمانی از نمایندگان پارلمان از استان الانبار عراق اعلام کرد: از میان 1200 تن از مردم این استان که اخیرا در گذرگاه رزازه هنگام مهاجرتشان از شهرهای الانبار ربوده شدند 65 تن از افراد ربوده شده آزاد شدند.

پیشمرگ‌ها مسیر اصلی میان عراق و سوریه را مقابل داعشی‌ها بستند

در همین حال جمال محمد رئیس ستاد نیروهای پیشمرگ کرد عنوان داشت که نیروهای پیشمرگ مسیر اصلی میان عراق و سوریه را مقابل افراد مسلح داعش بستند.

این مقام عراقی در کنفرانسی خبری عنوان داشت که پیشمرگ‌ها شاهرگ اصلی شهر موصل را تحت تصرف خود درآوردند و آن تحت تصرف نیروهای پیشمرگ‌ است به ویژه بلندی‌های شهرستان سنجار و مسیر اصلی میان عراق و سوریه تحت تصرف این نیروهاست و داعش از این مسیر در گذشته برای انتقال کالاها و کمک‌ها برای نیروهای خود از سوریه به عراق استفاده می‌کرد.

وی افزود: تمرکز اصلی نیروهای پیشمرگ در استان نینوا این است که مانع تحرکات داعش در شمال موصل به تمامی جهت‌ها شوند و ارتش عراق نیز باید در این مسیر عمل کند و راه‌های تحرکات آنها را در جنوب این شهر ببندد.

۱۳۹۴/۱۰/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...