نسخه چاپی

رفتار تبعیض‌آمیز شهرداری با اپراتور بدون شكایت

در حالیكه گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاكی از این است ظرف حدودا سه فصل، هیچگونه گزارش شكایتی از سایت‌های رادیویی شركت ارتباطات سیار نشده اما شهرداری تهران در اقدامی تبعیض‌آمیز سایت‌های ارتباطی این اپراتور را پایین می‌كشد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، چندی پیش پرونده طول و دراز آسیب‌های احتمالی امواج رادیویی آنتن‌های مخابراتی یا همان BTSها برای همیشه در شورای شهر تهران بسته شد تا مهر باطلی بر شایعات پیرامون ضرر و زیان این امواج برای بدن خورده باشد.

جمع‌آوری سایت‌های مخابراتی، آنتن‌های ارتباطی و عدم مجوز به توسعه فیزیکی شبکه اپراتورها از جمله اقدامات کهنه و بهانه‌های نخ نما شده شهرداری تهران برای مخالفت با گسترش پوشش شبکه موبایل بود و از این حیث نوعی نگرانی در متن جامعه ایجاد شده بود که امواج ساطع شده از این آنتن‌ها برای سلامتی بدن مضر است.

مخالفت سفت و سخت شهرداری با اپراتورهای موبایل عملا فضا را دو قطبی و دیدگاه‌ها را سلبی کرده بود.

مخالفت‌ شهرداری با توسعه شبکه موبایل سابقه‌ای به نسبت طولانی دارد و از حدود پنج شش سال پیش به شکلی جدی مطرح شد تا جاییکه آنتن‌های موبایل در برخی نقاط پایین کشیده و در برخی نقاط مسدود شد.

اپراتورهای موبایل هم با توجه به اینکه اجازه توسعه سایت‌های خود را نداشتند، از ارائه خدمات مطلوب در برخی نقاط جغرافیایی باز ‌مانند و لذا در شرایطی که شاهدیم برخی تهرانی‌ها از نسل 3G سیر شده و تمایل دارند هرچه زودتر به LTE وارد شوند اما هنوز برخی دلشان به H شدن آنتن به مفهوم 3G خوش است.

در حالیکه پیش از اثبات بی‌خطر بودن این امواج، دغدغه شهرداری برای جمع‌آوری برخی سایت‌های مخابراتی اعتراض‌های مردمی بود اما گزارش‌های عملکرد بررسی تشعشعات آنتن‌های رادیویی رگولاتوری به عنوان سازمان ناظر و متولی پایش فضای فرکانسی درهشت ماه ابتدایی سال 94 چیز دیگری می‌گوید.

رگولاتوری اعلام کرد:

"با توجه به نتایج اندازه‌گیری‌های انجام شده و اعلام نظر دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران در سال جاری، موردی مبنی بر غیر استاندارد بودن حدود پرتوگیری آنتن‌ها گزارش نشده و نتایج تمامی اندازه‌گیری‌ها پایین‌تر از حد مجاز بوده‌اند.

در شش مورد، نتایج علی‌رغم پایین‌تر بودن از میزان استاندارد و قابل قبول در کشور، نسبت به نتایج اندازه‌گیری دیگر سایت‌ها بالاتر بود که با هماهنگی اپراتورهای مربوطه موضوع جهت بهینه کردن شرایط دکل مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

آمار شکایات دریافتی این معاونت در حوزه تشعشعات از ابتدای سال تاکنون 34 مورد بوده است؛ با توجه به آمار ثبت شده و بررسی‌های صورت گرفته، شکایات در حوزه تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه معادل 62 درصد و در حوزه سازه و فاصله دکل‌های آنتن تلفن همراه 38 درصد بوده است.

مطابق آمار ثبت شده، شکایت از آنتن‌های شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به میزان 20 مورد معادل 59 درصد، شرکت رایتل به میزان 12 مورد معادل 35 درصد و شرکت ارتباطات مبین نت 2 مورد معادل 6 درصد بوده است."

در حالی نگرانی از میزان تشعشعات و فاصله آنتن‌های ایرانسل و رایتل بیشترین گزارشات را شامل می‌شده که شهرداری در برخوردهای سلبی خود، انتن‌های همراه اول را پایین می‌کشید.

همراه اول تنها اپراتوری بوده که تقریبا در سه فصل هیچ شکایتی از سایت‌های رادیویی آن انجام نشده است و بنابراین انتظار می‌رود تا شهرداری نسبت به اقدامات سلبی خود که منجر به بروز اختلالات آنتن‌دهی در برخی نقاط تهران شده است، پاسخگو باشد.

با توجه به اینکه اندازه‌گیری‌های فرکانسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سایت‌های رادیویی اپراتورها حاکی از استاندارد بودن تشعشعات بوده، انتظار می رود از این پس اجازه راه‌اندازی سایت‌های ارتباطی جهت پوشش فراگیر آنتن موبایل داده شود تا مردم هم بتوانند به خدماتی بهتر دسترسی داشته باشند؛ قطعا شهرداری هم متوجه شده که اگر جلوی توسعه را بگیرد ممکن است در آینده انگشت اتهام به سمت او نشانه گرفته شود.

۱۳۹۴/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...