نسخه چاپی

محمد بن سلمان احتمالا پادشاه بعدی عربستان است

عکس خبري -محمد بن سلمان احتمالا پادشاه بعدي عربستان است

یك اندیشكده آمریكایی با اشاره به افزایش شایعاتی درباره زوال عقلی پادشاه كنونی عربستان، به تلاش پسرش برای رسیدن به قدرت اشاره كرد و نوشت كه تلاش‌های پسر سلمان تقریباً غیرقابل توقف است، اما با مخالفان زیادی در داخل و خارج روبرو است.

به گزارش نما به نقل از فارس، اندیشکده «واشنگتن» در گزارشی به وضعیت مبهم جانشینی پادشاه عربستان اشاره کرده و نوشته است که گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر آنکه حاکم بعدی عربستان سعودی بعد از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان نخواهد بود بلکه پسر 30 ساله خود سلمان یعنی «محمد بن سلمان» معاون ولیعهد عربستان شاه خواهد شد.

این اندیشکده آمریکایی ادامه داد که پیش‌بینی چگونگی وقوع چنین فرایند جانشینی در عربستان سخت است، اما ولیعهد عربستان که پیشتر مورد علاقه آمریکا بود، به طور چشمگیری هم در پادشاهی عربستان و هم در جهان گسترده‌تر، به حاشیه رانده شده است.

اندیشکده «واشنگتن» سپس به گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری پادشاه کنونی عربستان اشاره کرد و گفت که وکلای دیوان سلطنتی عربستان، تمامی تلاش‌های خود را به کار گرفته تا شایعاتی که درباره وضعیت سلامت روان پادشاه عربستان منتشر‌ می شود را آرام کند.

بعنوان مثال، وکلای دیوان سلطنتی عربستان درباره مقاله‌ روزنامه واشنگتن‌پست که درباره وضعیت نامناسب سلامت روان پادشاه عربستان گزارش نوشته بود، گفتند: «این مقاله اصلاح شده است تا توصیف اولیه و تأییدنشده از وضعیت سلامت روان ملک سلمان را اصلاح کند. تأکید این مقاله بر اینکه اعتقادات بر این است که ملک سلمان از زوال عقلی رنج می‌برد، کاملاً بر اساس حدس و گمان بوده است و با استانداردهای انتشارات روزنامه واشنگتن پست همخوانی ندارد. دیوان سلطنتی عربستان سعودی به واشنگتن پست تأکید کرده است که ملک سلمان به طور قطع از زوال عقلی و هیچ مشکل دیگر روانی رنج نمی‌برد».

با اینحال، رسانه‌های دیگری نیز گزارشات مشابهی درباره سلامت روان پادشاه عربستان گزارشاتی را منتشر کرده‌اند به طور مثال در 10 ژانویه 2015، روزنامه «اکونومیست» گزارش کرد که دیگر سن و سالی از ملک سلمان گذشته است و ظاهراً از زوال عقلی رنج می‌برد.

طبق این گزارش، حقایقی از اوضاع سلامت روان پادشاه عربستان در برخی رسانه‌های دیگر هم آمده است به طوریکه در 21 دسامبر 2015، نیویورکر گزارش کرد که ملک سلمان در دیدار با جان کری، نکات صحبت‌های خود را از روی تلفن همراهش می‌خواند.

اندیشکده واشنگتن سپس به مخالفت‌ها با پسر سلمان اشاره کرد و نوشت، گرچه تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان و قطع روابط دیپلماتیک دو کشور بر وضعیت پادشاهی عربستان سلطه پیدا کرده است اما در داخل کشور عربستان، جنگ یمن که با محمد بن سلمان شناخته شده است، موضوعی است که احتمالاً موانعی را برای تحقق اهداف این شاهزاده جوان سعودی به وجود می‌آورد.

طبق این گزارش، جنگ یمن گرچه تا حد زیادی در بین مردم عربستان محبوب است، اما این جنگ تا حد زیادی از نظر مالی برای ریاض هزینه داشته است و ظاهراً بدون آنکه برآیند روشنی داشته باشد، برای مدت زمان طولانی ادامه دارد. بودجه اندک که پیامد قیمت پایین نفت است و با سیاست کنونی عربستان و محمد بن سلمان ارتباط دارد نیز مزید بر علت می‌شود.

این اندیشکده ادامه داد که محمد بن سلمان در واشنگتن بعنوان یک فرد سطحی‌نگر و فاقد دانش شناخته شده است و تجربه و خامی وی در اظهاراتش در مصاحبه اکونومیست مشهود است. اما او به طور قطع نمی‌خواهد اعتراف به شکست کند.

با اینحال، اندیشکده واشنگتن نوشت که محمد بن سلمان در حال حاضر فردی است که رهبران کشورهای دیگر و همچنین خبرنگاران کشورهای خارجی به سوی او مراجعه می‌کنند.

این اندیشکده در پایان نوشت که محمد بن سلمان به نقل از وینستول چرچیل گفته است که فرصت‌ها در طول بحران به وجود می‌آید و یک طرح گسترده‌تر برای بخش خصوصی عربستان ارائه کرده است. اینکه محمد بن سلمان قدرت به تصویب رساندن طرح‌های خود را داشته باشد، یک بحث دیگر است.

۱۳۹۴/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...