نسخه چاپی

افشای نامه شاه سابق عربستان به شاه كنونی

عکس خبري -افشاي نامه شاه سابق عربستان به شاه کنوني

نامه شاه سابق عربستان به شاه كنونی این كشور درباره عدم تأیید هر ائتلاف نظامی عربی علیه سوریه نشان‌دهنده تناقض سیاست نظامی شاه كنونی سعودی در منطقه است.

به گزارش نما به نقل از فارس,یکی از صدها هزار سندی که «ارتش سایبری یمن» از وزارت خارجه، کشور و دفاع عربستان به دست آورده و ماه می 2015، نسخه‌ای از آن را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد، نشان می‌دهد که ملک «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سابق عربستان که یک سال پیش درگذشت، با هرگونه اقدام نظامی مستقیم کشورهای عربی از جمله عربستان علیه سوریه مخالف بوده است.

این سند، نامه شاه وقت، ملک عبدالله به ملک سلمان وزیر دفاع وقت و شاه فعلی است که در تاریخ سه‌شنبه 18 بهمن 1390 (7 فوریه 2012) ارسال شده و ب؛ انگر مخالفت شاه سابق با تایید هرگونه اقدامی نظامی مستقیم عربی در منطقه و مخالفت با مشارکت نیروهای عربستان در هر ائتلاف احتمالی نظامی علیه سوریه است.

در این نامه آمده است:

«با اشاره به تلگراف 33233/2/2 مورخ 7/3/1433 [سه‌شنبه 11 بهمن 1390] درخصوص آنچه جناب امیر قطر در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس آمریکا درباره پیشنهاد اعزام نیروهای عربی... به سوریه گفته، و آنچه جنابتان در این خصوص ذکر فرمودید، و گفتید که به مصلحت کشور است که اگر در اتحادیه عرب اعزام نیروهای عربی به سوریه مطرح شد، تایید نشود و حتی اگر در اتحادیه تصویب شد، در اعزام نیرو مشارکت نشود، موافقت خودمان را با نظر شما در این خصوص اعلام می‌کنیم...».

آنچه از این نامه برمی‌آید، اولا تناقض در سیاست نظامی ملک سلمان در آن زمان و در زمان فعلی است. چه آنکه وی در زمان عبدالله هرگونه تأیید تشکیل ائتلاف نظامی عربی علیه سوریه را به مصلحت عربستان نمی‌بیند اما خود او بلافاصله پس از مرگ عبدالله، ائتلاف عربی علیه یمن و اکنون ائتلاف «اسلامی نظامی» تشکیل داده و هدف آن را مبارزه با تروریسم در منطقه اعلام کرده که بخشی از این تروریسم اکنون در سوریه است.

نکته دوم، مخالفت عبدالله با تشکیل چنین ائتلاف نظامی عربی است که اکنون ملک سلمان چنین ائتلافی را علیه یمن تشکیل داده است؛ که این نشان دهنده تناقض بزرگ میان سیاست تیم فعلی حاکم بر عربستان (شامل سلمان، پسرش و بن نایف و بن جبیر وزیر خارجه) است با سیاست ملک عبدالله (و تیم او از جمله سعود الفیصل وزیر خارجه سابق).



این نکته نیز نباید مخفی بماند که در این نامه در پایان سال اول بحران سوریه نگاشته شده؛ زمانی که قطر از طرف آمریکا طلایه‌دار اقدامات ضد سوری بود و این احتمال وجود دارد که یکی از علل مخالفت سلمان با پیشنهاد قطر، مخالفت با پیشگامی این کشور در فعالیت برای براندازی نظام سوریه بوده باشد نه اصل اقدام نظامی.

اسنادی که ارتش سایبری یمن 22 می (1 خرداد) در اختیار خبرگزاری فارس و سپس بخشی از آن را در اختیار سایت ویکی‌لیکس قرار داده است، شامل پیامها، نامه‌ها و گزارش‌های محرمانه سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سرتاسر دنیا، وزارت خارجه، کشور و اطلاعات این کشور است.

۱۳۹۴/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...