نسخه چاپی

كلاهبرداری میلیاردی از 35 كاربر اینترنتی

فردی با راه اندازی تعدادی وب سایت اینترنتی در زمینه خرید و فروش ارز و تبلیغ سرمایه گذاری به بهانه پرداخت سود كلان توانست بیش از یك میلیارد ریال از 35 نفر كلاهبرداری كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، پایگاه خبری پلیس روز شنبه اعلام کرد: این کلاهبردار توسط پلیس فتا ( فضای تبادل اطلاعات) اصفهان، شناسایی و دستگیر و سایت های فریبنده نیز مسدود شد.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری از آنان در فضای مجازی، موضوع در دستور کار پلیس فتای استان قرار گرفت.
سرهنگ جهانگیر کریمی افزود: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد شخصی، تعدادی وب سایت در زمینه تبلیغ خرید و فروش ارز و سرمایه گذاری به بهانه پرداخت سودهای کلان راه اندازی کرده است.
وی ادامه داد: شاکیان با مشاهده سایت، وسوسه شده و هر کدام مبالغی بین 10 الی یکصد میلیون ریال به حساب شخص مزبور واریز کردند اما پس از مدتی، شاکیان با عدم پاسخگویی متصدی سایت روبرو شدند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی اصفهان با بیان اینکه تاکنون 35 نفر از شاکیان، شناسایی و تعدادی از آنها به اموال خود دست یافته اند، گفت: متهم با فریب این افراد توانسته بود بیش از یک میلیارد ریال از آنان کلاهبرداری کند که با اقرار صریح به بزه انتسابی، برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.
کریمی خاطرنشان کرد: فضای مجازی یک فضای بسیار گسترده و آزاد است که هر کس می تواند اطلاعات خود را در آن درج کند به همین دلیل، مجرمان زیادی با ترفندهای مختلف و جذاب سعی می کنند به جذب کاربران و فریب آنها بپردازند که در این زمینه شهروندان باید هوشیار باشند.
وی با بیان این که افراد شیاد و کلاهبردار در فضای مجازی به دو دسته کلی تقسیم می شوند، گفت: عده ای قصد کلاهبرداری مالی از کاربران را دارند و عده ای دیگر با نیت غیراخلاقی وارد این فضا می شوند .
کریمی تصریح کرد: کاربران در صورت مواجه شده با سایت های تبلیغ در زمینه مشارکت و سرمایه گذاری ابتدا سایت موردنظر را با استفاده از سایت های معروف 'هو ایز'(who is) بررسی کنند تا از صحت مشخصات گرداننده آن سایت مطمئن شوند.
وی اضافه کرد: راه تشخیص سایت های مطمئن این است که باید مشخصات دقیق گرداننده سایت در سایت های 'هو ایز' (who is) ثبت شده باشد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که باید برای کاربران آشکار باشد، آدرس و شماره تلفن دقیق آن شرکت است که باید در سایت درج شود و کاربران با انجام این تحقیقات می توانند اقدام به سرمایه گذاری در آن شرکت کنند.
سایت های هو ایز برای کسب اطلاعات در باره وب سایت های ایترنتی مانند زمان ثبت، تاریخ انقضا و صاحب امتیاز به کار می روند که از معروفترین آنها می توان به who .is و برای دامنه های ایرانی به www.nic.ir اشاره کرد.

۱۳۹۴/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...