نسخه چاپی

مصرف قند و شكر ایرانیان 2.5 برابر استاندارد جهانی

بهتر است افراد بزرگ‌سال از لبنیاتی استفاده كنند كه درصد چربی آن‌ها زیر 1.5 درصد است، این در حالی است كه در لبنیات پرچرب، برای افزایش چربی از روغن‌ استفاده می‌شود كه ممكن است این روغن همان پالم باشد.

به گزارش نما معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین، با اشاره به این‌که سرانه‌ مصرف مورد نیاز قند و شکر هر شخص باید 9 کیلوگرم باشد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرانه‌ مصرف قند و شکر در کشور 24 کیلوگرم است.

«سیدسعید اسکویی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که نیاز روزانه‌ی ما 2500 کیلوکالری انرژی است، اظهار کرد: به‌علت عدم وجود برنامه‌ی تغذیه‌ای صحیح، روزانه 2700 کیلوکالری انرژی به بدن ما می‌رسد و این 200 کیلوکالری انرژی در بدن باقی‌مانده و سبب افزایش وزن و بروز چاقی می‌شود.

وی با بیان این‌که ‌قسمتی از انرژی روزانه باید توسط مواد قندی تأمین شود، تصریح کرد: در این زمینه بزرگ‌سالان با افراط در جذب مواد قندی، دچار چاقی و انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان می‌شوند، درحالی‌که این افراط در کودکان علاوه‌ بر بروز چاقی سبب گوشه‌گیری نیز می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که بهتر است از شیرینی‌جات با درصد قند پائین استفاده شود، تشریح کرد: باید در وعده‌ صبحانه، شکر بسیار کمی در چای مورد استفاده قرار گیرد هم‌چنین از مصرف زیاد عسل نیز پرهیز شود، چون عسل‌های مصنوعی به سبب داشتن قند زیاد، باعث بروز چاقی می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین، با بیان این‌که مایکروفرها جایگزین مناسبی برای سرخ‌کن‌ها نیستند، خاطرنشان کرد: بهترین نوع طبخ غذا، آب‌پز و بخارپز است و اگر تمایلی به سرخ کردن مواد غذایی است، بهتر است با حرارت بسیار پائین، از روغن‌های سرخ‌کردنی استفاده کرده و هرگز موادغذایی با روغن‌های چند بار مصرف سرخ نشود.

اسکویی با اشاره به روغن پالم درون لبنیات افزود: بهتر است افراد بزرگ‌سال از لبنیاتی استفاده کنند که درصد چربی آن‌ها زیر 1.5 درصد است، این در حالی است که در لبنیات پرچرب، برای افزایش چربی از روغن‌ استفاده می‌شود که ممکن است این روغن همان پالم باشد.

وی با اشاره به شرایط صحیح نگه‌داری روغن گفت: بهتر است از روغن‌هایی که قوطی‌های ضد نور دارند استفاده شود، چون برخورد مستقیم نور آفتاب سبب می‌شود تا زنجیره‌های درونی روغن گسسته شود و روغن نه‌تنها تغییر کیفیت بلکه تغییر ماهیت نیز می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین، با اشاره به توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: روزانه باید نیم کیلوگرم میوه مصرف شود، چون قسمتی از قند مورد نیاز بدن نیز از این طریق تأمین می‌شود.

این مسئول در خاتمه خاطرنشان کرد: با رعایت کردن اصول تغذیه‌ای صحیح، افزایش تحرکات بدنی و مراقبت‌های دوره‌ای می‌توان خانواده و درنهایت جامعه‌ای سالم داشت.

۱۳۹۴/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...