نسخه چاپی

روحانی: ۳ بار دستور قطع مذاكره را دادم

رئیس جمهور گفت: حداقل سه بار دستور قطع كامل مذاكره را داده‌ام. گفتم اگر نمی‌پذیرند جلسه را ترك و مذاكره را برای همیشه قطع كنید.

به گزارش نما به نقل از افکارخبر،حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنرانی امروز خود در جمع استانداران و فرمانداران سراسر کشور گفت: امیدواریم از فضایی که پس از فراز و نشیب‌های دوازده ساله و مذاکره 30 ماهه برای ما به وجود آمده حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی افزود: اگر بگوییم موفقیت ملت ایران در این پرونده یکی از بزرگترین موفقیت‌های نه تنها ملت ایران بلکه جهان در حال توسعه در برابر قدرت‌های بزرگ بوده سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

رئیس جمهور اظهارداشت: ما بدون استثنا تقریبا به تمام اهداف اصلی خود در مذاکرات دست یافتیم. ما می‌خواستیم همه قطعنامه‌هایی که علیه ملت ایران در شورای امنیت تصویب شده لغو شود نه تعلیق و نه تعویق شود بلکه تمامی قطعنامه‌ها علیه ایران لغو شود.

روحانی خاطر نشان کرد: ما با شعار پشت تریبون می‌خواهیم قطعنامه‌ای را لغو کنیم و با شعار هم لغو نخواهد شد ما در خود سازمان ملل و در شورای امنیت و توسط همان اعضایی که این قطعنامه‌ها را تصویب کردند این قطعنامه‌ها را لغو خواهیم کرد و همه قطعنامه‌های شورای حکام که توسط اعضای این شورا در آژانس بین‌المللی هسته‌ای تصویب شده است توسط همان اعضا لغو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این ادعا ادعای بزرگی بود و حدود یک سال و نیم قبل در سخنرانی‌ها مطرح شد و من به تیم مذاکره گفتم که لغو قطعنامه‌ها اولین خط قرمز من در بحث مذاکرات هسته‌ای است و باید همه قطعنامه‌ها علیه ایران لغو شود و خط قرمز دوم تحریم‌ها است و همه تحریم‌ها باید برداشته شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: سایر موضوعات می‌شد با فراز و نشیب پذیرفت حالا سانتریفیوژ 5 هزار تا است یا 6 هزار تا یا 6 هزار و 40 تا اینها چیزهای مهمی نیست در یک مسئله ملی و بین‌المللی ما باید به اهداف بلند و اصلی که سرنوشت ملت با آنها گره خورده را حل و فصل کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: کاری که در بحث مذاکرات انجام شد کار عظیمی بود افرادی را نیاز داشت که تجربه کافی در این کار داشته باشند زبان بین‌المللی را بفهمند، زبان حقوقی را بدانند، سابقه این امر را بدانند.

وی افزود: کشورهای مختلفی گرفتار موضوع هسته‌ای بودند که از جمله آن می‌توان به کره جنوبی اشاره کرد که وزیر خارجه این کشور در شورای حکام حاضر شد و به خاطر غنی‌سازی که در چند آزمایشگاه کرده بودند عذرخواهی کرد و این کشور مراکز آزمایشگاهی را در این ارتباط تعطیل و تمام افراد را در این خصوص دستگیر و به دادگاه تحویل دادند و تمام وسایل را منهدم کردند وقتی به کشور لیبی هم در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌ تذکر دادند هر چه که در این ارتباط داشت بار کشتی کرد و به آمریکا فرستاد.

رئیس جمهور اظهار داشت: این کار انسانی نبود که ما بگوییم غنی‌سازی را ادامه می‌دهیم تحقیق و توسعه را ادامه خواهیم داد مرکز غنی‌سازی زیر کوه که از نظر آنها معنا و مفهوم خاصی دارد را تعطیل نخواهیم کرد ماهیت آب سنگین راکتور اراک باقی خواهد ماند و به صورت مدرن‌تر تکمیل می‌شود.

روحانی اضافه کرد: ما گفتیم مواد هسته‌ای که گفته می‌شود انبار شدنش خطرناک است ما حاضریم در یک بازار بین‌المللی و با یک کشور پیشرفته مبادله کنیم و نه از بین ببریم. من در سازمان ملل به این نکته اشاره کردم زمانی ما توافق خواهیم کرد که تمامی تحریم‌های اقتصادی بالمره لغو شود که وزرای خارجه 1+5 در نیویورک به وزیر خارجه ما گفته بودند که رئیس جمهور شما حرفی زده که شدنی نیست مگر می‌شود همه تحریم‌ها یک روزه برداشته شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما امروز و بعد از 30 ماه مذاکره با تصمیمات بسیار سخت و با مسئولیت‌های سنگینی که در بسیاری از موارد من شخصا بر عهده گرفتم ساعت‌هایی تا قطع کامل مذاکره کار ادامه پیدا کرد در این مدت حداقل سه بار دستور قطع کامل مذاکره را داده‌ام. گفتم اگر نمی‌پذیرند جلسه را ترک و مذاکره را برای همیشه قطع کنید.

روحانی اضافه کرد: این تصمیم هم (تصمیم قطع مذاکره) تصمیم سختی بود تصمیم به ادامه مذاکره هم به همین شکل سخت بود. لطف خدا عنایات و حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری پایه‌های اصلی موفقیت و پیروزی ما در مذاکرات بود.

وی ادامه داد: البته عوامل دیگری هم دست به دست هم داد تا موفقیت‌ها حاصل شود و ما در مسیر پیروزی نهایی قرار گیریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر ما در 30ماه گذشته به خاطر فشارهایی که به ما آوردند آرامش بازار اقتصادیمان به هم می‌خورد حتما موفق نمی‌شدیم. شاخصی که مذاکره‌کنندگان دائما به آن توجه می‌کردند شاخص آرامش بازار اقتصادی کشور بود. اگر خدای ناکرده در کشورمان ناامنی پدید می‌آمد ما موفق نمی‌شدیم.


۱۳۹۴/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...