نسخه چاپی

تركیه بزرگترین بازنده مذاكرات صلح سوریه خواهد بود

یك روزنامه انگلیسی نوشت: در حالی كه نگرانی‌هایی وجود دارد كه مذاكرات ژنو بر سر سوریه آنطور كه مورد انتظار است، سازنده نباشد، آنكارا بازنده بزرگ این مذاكرات خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، پاتریک کاک برن در مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت نوشت: مذاکرات آتی ژنو شاید دستاوردهای کمی داشته باشد ولی ترکیه پیش از این نیز یک بازنده بزرگ به شمار می رفته است.

وی در ادامه به مشکلاتی اشاره کرد که مانع از پایان یافتن جنگ در سوریه و عراق خواهد شد. به نظر وی، مشکل اصلی این است که بازیگران زیادی در تحولات منطقه هستند که برای شکست بسیار قوی هستند ولی برای پیروزی بسیار ضعیفند.

کوک برن افزود: به عنوان مثال، ایران و حزب الله لبنان بر این باورند که موجودیت آنها به پیروزی در این جنگها بستگی خواهد داشت و عربستان سعودی و ترکیه نیز که تا کنون بخش زیادی از اعتبار خود را در بحران سوریه هزینه کرده اند، نتوانسته اند به هدف اصلی خود یعنی ساقط کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه دست یابند.

این مفسر سیاسی روزنامه ایندیپندنت در ادامه نوشت: بزرگترین بازنده احتمالا ترکیه خواهد بود که تصور می کرد موضع آنقدر قدرتمندی دارد که بتواند نفوذ خود را در سراسر خاورمیانه در سال 2011 میلادی گسترش دهد.

کوک برن در ادامه به عملکرد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اشاره کرد و افزود: ترکیه از اخوان المسلمین حمایت کرد ولی سپس به گروه های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره کمک نموده است. اردوغان که قصد داشت به رویای تشکیل یک امپراطوری عثمانی جدید دست پیدا کند و ترکیه را بار دیگر به یک قدرت بزرگ در خاورمیانه تبدیل کند، اکنون به چیزی در جهت عکس اهداف خود دست یافته است.

با توجه به تلاش های روسیه و آمریکا برای بستن مرز بین شمال سوریه و ترکیه، واکنش اردوغان نیز طی ماه های آینده احتمالا آشکار خواهد شد. اردوغان یا باید دور شدن ترکیه از مرز شمالی سوریه را قبول کند یا دخالت نظامی ترکیه را در منطقه افزایش دهد، احتمالا با اشغال سوریه.

کوک برن در ادامه به نقل از مفسران سیاسی در ترکیه، نوشت: اردوغان قصد داشته تا سوریه را اشغال کند ولی ژنرال های نظامی ترکیه مانع از اجرای این طرح توسط اردوغان شده اند. هر گونه اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه اکنون با مخالفت آمریکا و مقاومت جنگنده ها و سامانه های موشکی روسیه روبرو خواهد شد.

۱۳۹۴/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...