نسخه چاپی

قاتل اقتصاد روسیه چه بود؟

اقتصاد روسیه در سال ۲۰۰۹ تا كنون به دلیل كاهش شدید قیمت نفت بسیار كوچك شده‌است.

به گزارش نما به نقل از صدای اقتصاد، این در حالی است که نفت یکی از کلیدی‌ترین کالاهای صادراتی روسیه بوده‌است. از طرفی تحریم‌های بین‌المللی به دلیل کشمکش‌های اوکراین نیز دسترسی بین‌المللی این کشور را به منابع مالی قطع کرده‌است.

بر اساس آمار به دست آمده، تولید ناخالص داخلی روسیه پس از رشد ۰.۶درصدی در سال ۲۰۱۴ به ۳.۷درصد رسید. کارشناسان اقتصادی در بلومبرگ طی پژوهشی کاهش ۳.۸درصدی را برآورد کرده‌اند.

ولادیمیر میکلاشوسکی کارشناس اقتصادی در بانک هلسینکی طی ایمیلی گفت: «اقتصاد روسیه از قوانین و فیلترهای مختلفی عبور می‌کند. اما این اقتصاد همچنان به نفت وابسته است. ضعف روبل و واردات نیز همچنان به کاهش تولید داخلی منجر خواهد شد. اما مسیر آن ملایم خواهد بود. به نظر می‌رسد مسیر بهبود برای اقتصاد روسیه، طولانی و دردناک باشد.»

اقتصاد بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان با دومین سال مشکلات اقتصادی روبه‌رو است. بخش عمده این مشکل از قیمت نفت است که روبل را با نوسان مواجه کرده‌است.

سیاستگذاران پولی در روسیه روز جمعه با هم جمع شدند تا در مورد نرخ بهره صحبت کنند. وضعیت هزینه و تورم در روسیه مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده‌است. بانک مرکزی در آخرین نشست خود نرخ بهره ۱۱درصد را پیشنهاد داده‌است.

روبل ۲۰درصد از ارزش خود را طی سه ماه در برابر دلار از دست داده‌است. نرخ تورم که در ماه دسامبر کاهش یافته بود همچنان روی ۱۲.۹درصد قرار دارد.

۱۳۹۴/۱۱/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...