نسخه چاپی

چراغ سبز كاخ سفید به اروپایی‌ها درباره ایران

مسئول اجرای برجام در دولت آمریكا گفت: باید همچنان به تحریمهای باقیمانده ایران توجه داشت.

به گزارش نما به نقل از صدا و سیما: مسئول اجرای برجام در دولت آمریکا گفت: باید همچنان به تحریمهای باقیمانده ایران توجه داشت.

استفن مال (Stephen Mull ) هماهنگ کننده اجرای توافق هسته ای ایران در وزارت امورخارجه آمریکا که پیشتر معاون وزیرامورخارجه آمریکا نیز بوده است. در مرکز مطبوعات خارجی واشنگتن در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تحریمهای مالی، بازگشت پذیری تحریمها، و همکاری در صنعت هواپیمایی ایران گفت: درباره تحریمها باید بگویم که در طول روند مذاکرات به روشنی مشخص شد که کدامیک از تحریمهای ایران برداشته شود و این مطلب در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) کاملا مشخص شده است.

وی افزود: ما همکاری فوق العاده نزدیکی با اعضای اروپایی گروه مذاکرات داشتیم زیرا اتحادیه اروپا نیز تحریمهای خودش را ضد برنامه هسته ای ایران اعمال کرده بود. ما نیز تحریم هایی داشتیم که با تحریمهای اروپایی یکی نبود. درنتیجه ما بایستی با شرکای اروپایی خود همکاری می کردیم تا اطمینان حاصل کنیم وقتی تحریمهای ایران برداشته می شود، این کار به گونه ای هماهنگ و منسجم انجام می شود.

استفان مال ادامه داد: در شش ماه گذشته، شماری از اعضای تیم مذاکراتی آمریکا بارها و بارها به اروپا سفر کردند. ما در نیویورک هم جلساتی برگزار کردیم. دراین جلسات نه تنها نمایندگانی از آلمان و فرانسه و انگلیس حضور داشتند بلکه نمایندگان عالی اتحادیه اروپا نیز در این روند مشارکت داشتند تا اطمینان حاصل شود رویکرد منسجمی برای رفع تحریمها وجود دارد. در عین حال ما از هم قطاران ایرانی خود را نیز به این مذاکرات دعوت کردیم تا اطمینان حاصل کنیم به پرسشهای طرف ایرانی در این خصوص پاسخ داده باشیم.

مسئول اجرای برجام در دولت آمریکا افزود: این رایزنی ها سبب بوجود آمدن یک کتابچه راهنمای چهل تا پنجاه صفحه ای شد که حالا در پایگاه اینترنتی وزارت خزانه داری آمریکا موجود است و بازرگانان می توانند به آن مراجعه کنند تا ببینند در حال حاضر در ایران می توانند چه کارهایی انجام بدهند و چه بخشهایی از تحریم خارج شده است و آنها می توانند در چه بخشهایی فعالیت کنند که قبلا ممنوع بود و درعین حال بدانند چه تحریم هایی هنوز به قوت خود باقی است و تجار باید به آن توجه داشته باشند. من به بازرگانان توصیه می کنم پیش از ورود به این حوزه به کتابچه مذکور مراجعه کنند. اما به هرحال، باید مدنظر داشت که ما نمی خواهیم مانعی بر سر راه فعالیت اقتصادی قانونی در ایران باشیم.

وی ادامه داد: قبلا سفارتخانه های ما در کشورهای اروپایی هرگاه می دیدند هیئت اقتصادی از اروپا به ایران می رود تلاش می کردند مانع این کار شوند اما دیگر ما این کار را نمی کنیم. اگر شرکتی اروپایی بخواهد در ایران فعالیت اقتصادی داشته باشد بی تردید توافق هسته ای اجازه این کار را به او داده است. این شرکتها می توانند به چنین فعالیتهایی مبادرت کنند. ما نمی خواهیم مانع کار آنها باشیم. اما باید توجه داشت که برخی از تحریمها همچنان به قوت خود باقی است و بازرگانها باید بدانند این تحریمها چیست.

مال در ادامه افزود: درباره بازگشت پذیری تحریمها نیز باید بگویم که این سازوکار منحصر به فرد این توافق است. رژیم عظیمی از تحریم ها علیه ایران اعمال شده بود که علت آن نیز برنامه هسته ای این کشور بود. تحریمهای دیگری هم همچنان باقی است که بنا به علل دیگر است. تحریمهای هسته ای با توافق هسته ای برداشته شده اند اما اگر شرکای ما ببینند که با رعایت نشدن این توافق، برجام به چالش کشیده شده است، می توانند این مسئله را به چالش بکشند یعنی اگر مشخص شود ایران به تعهداتش پایبند نبوده است و به اقداماتی از قبیل غنی سازی اورانیوم بیش از حد مجاز مبادرت کرده یا به ساخت رئاکتور فراوری پلوتونیوم مبادرت کرده که درباره آن توافق نشده است، ایالات متحده یا کشورهای دیگر از قبیل روسیه یا هر عضو دیگر کمیسیون مشترک می تواند این مسئله را در کمیسیون مطرح کند و به ایران فرصت داده شود تا روند مطرح اصلاح شود و بار دیگر به سمت پایبندی به تعهداتش برود.

وی ادامه داد: اگر ایران این کار را انجام ندهد، روند موسوم به بازگشت پذیری تحریمها به راه می افتد که براساس آن هر یک از اعضای کمیسیون مشترک می توانند در ابتدا به صورت یکجانبه به اعمال تحریمهای یکجانبه خود مبادرت کنند. و بعد از آن نیز اگر اکثر اعضای کمیسیون مشترک به این نتیجه برسند که ایران به تعهداتش پایبند نیست، تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قابل بازگشت خواهد بود به طوری که این مسئله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و پس از آن، تحریمها به صورت خودکار بازخواهد گشت و هیچ کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی تواند این تحریمها را وتو کند.
وی افزود: بنابراین، فکر می کنم این رویه همانند یک بیمه نامه خوبی است که براساس آن، باید اطمینان حاصل کرد دو طرف به تعهداتشان پایبند می مانند. باید توجه داشت که ایران توافق، توافق سیاسی است و نه معاهده یا چیزی شبیه آن. اگر ایران نیز ببیند ما به تعهداتمان پایبند نبوده ایم، هیچ چیز نمی تواند مانع از آن شود که ایران از توافق خارج شود، البته اگر ایران این کار را انجام بدهد، این کارش بی تردید به بازگشت پذیری تحریمها منجر خواهد شد.

مسئول اجرای برجام در دولت آمریکا ادامه داد: با همه این اوصاف، باید بگویم منافع مشترک همه ما در این نهفته است که اطمینان حاصل کنیم این توافق به موفقیت می رسد بدون آنکه به بازگشت پذیری تحریمها متوسل شویم اما اگر بنابه هرعلتی عدم پایبندی به توافق هسته ای وجود داشته باشیم بی تردید این کار با عواقبی همراه خواهد بود.
مسئول اجرای برجام در دولت آمریکا گفت: ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد زیادی از هواپیماها و تجهیزات هواپیماها را از شرکت های آمریکایی خریداری کرده بود. ایران همواره تاکید داشت که یکی از مهمترین اهدافش در توافق هسته ای این است که تجارت مربوط به هواپیما با ایالات متحده شروع شود زیرا این مسئله به ایمنی پروازها در ایران مربوط است.

وی افزود: قطع نظر از اختلافهای سیاسی ایالات متحده با کشورهای مختلف جهان، ما همواره تاکید داشته ایم که ایمنی پرواز مسئله ای بسیار مهم برای ایالات متحده است. در مذاکرات، ایران پیشنهاد رفع ممنوعیت تجارت هواپیما را مطرح کرد و ما نیز این پیشنهاد را پسندیدیم. درحال حاضر نیز شرکتهای هواپیمایی آمریکا با شرکتهای اروپایی و دیگر کشورها در این زمینه رقابت می کنند.

۱۳۹۴/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...