نسخه چاپی

گرانی 300درصدی پراید در 10 سال

پراید خودرویی است كه با وجود قیمت بالا به واسطه ایمنی پایین، میان مردم به خودروی «پوست پیازی» معروف شده است. قیمت این خودرو از زمانی كه در بازار ایران رونمایی شد و قرار شد نقش خودروی اول سایپا را بازی كند تا 300 درصد افزایش داشته است.

به گزارش نما به نقل از جهان صنعت از نظر بسیاری از مردم این افزایش قیمت نسبت به امکانات موجود در این خودرو چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. از طرف دیگر وزارت صنعت با اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات خودرو امکان رقابت محصولات ارزان‌قیمت خودروسازان برتر دنیا را در بازار گرفته است.

در همین حال کارشناسان معتقدند اگر وزارت صنعت اجازه ورود خودروهای اقتصادی خارجی در رنج قیمت پراید را بدهد دیگر جایی برای عرض‌اندام چنین خودرویی باقی نخواهد ماند. بر همین اساس بسیاری از خریداران این خودرو می‌گویند چاره دیگری ندارند چراکه در بازار انتخاب دیگری برای آنها نیست.

به گزارش خبرآنلاین قیمت پراید، خودرویی که بیش از پنج سال است عنوان بی‌کیفیت‌ترین خودرو ایران را از آن خود می‌کند در یک دهه گذشته بیش از سه برابر شده است.

قیمت پراید در حالی این روزها از 20 میلیون تومان عبور کرده است که یک دهه قبل این خودرو با قیمتی حدود شش میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

پراید انواع مختلفی دارد و برخی انواع آن با قیمتی در محدوده 19 تا 20 میلیون تومان به فروش می‌رسند اما متوسط قیمت پراید مدنظر قرار گرفته است.جامعه ایران همواره حساسیت خاصی بر موضوع خودرو دارد. موقعیت خاص بازار ایران یکی از مهم‌ترین دلایل توجه ویژه افکار عمومی به صنعت خودرو است.

دولت با هدف حمایت از صنایع خودروسازی در سال‌هایی طولانی واردات خودرو به کشور را ممنوع اعلام کرد و در حال حاضر نیز دیوار بلند تعرفه در برابر ورود خودرو به کشور خودنمایی می‌کند.

افزایش قیمت پراید در سال‌های ابتدایی دهه 90 دستمایه طنزهای کلامی و شوخی‌های مجازی مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شده بود.

نگاهی به روند افزایش قیمت نیز نشان می‌دهد افزایش قیمت این خودرو از سال 1391 قابل توجه بوده است.خودروی پراید را روزگاری خودروی آرزوها لقب داده بودند.

در حالی که در نیمه دهه 70 متوسط دستمزد یک کارگر خودروسازی در ماه 10 هزار تومان بود، این خودرو پنج میلیون تومان قیمت داشت. در آن دوره پراید سواری برای بسیاری امری مهم تلقی می‌شد.

از ابتدای دهه 80 با تنوع سبد تولید خودرو در کشور، قیمت‌ها افزایشی اندک یافتند طوری که یک دستگاه پراید در نیمه دهه 80 حدود شش میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت.

این روند اما در دهه بعد معکوس شد و در یک دهه ناگهان پراید با رشد 200 درصدی قیمت روبه‌رو شد و هم اینکه با بهایی بیش از 20 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

افزایش ناگهانی قیمت پراید در سال 1391 حتی سبب شد رییس دولت دهم با گفتن عبارت پراید کیلویی چند، وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف به کاهش قیمت کند، دستوری که هیچ‌گاه به مرحله اجرا درنیامد.

بسیاری رکود قابل توجه بازار خودرو را ناشی از جهش قیمتی رخ داده در اوایل دهه 90 می‌دانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سرعت تغییرات قیمتی از ابتدای سال 1390 تا سال 1393 بسیار زیاد بوده است.

عده‌ای از کارشناسان، افزایش قابل توجه قیمت خودرو در چهار سال اخیر را ناشی از اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها و افزایش عمومی تورم می‌دانند اما برخی دیگر مولفه تحریم را در این حوزه تاثیرگذارتر ارزیابی می‌کنند.

۱۳۹۴/۱۱/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...