نسخه چاپی

انتشار كتابی با نگاه به تاریخ و هویت در عربستان سعودی

كتاب «نگاهی از درون وبرون به تاریخ و هویت در عربستان سعودی» به قلم یاسر حائری قزوینی منتشر شد.

به گزارش نما به نقل از برنا، دفتر نشر فرهنگ اسلامی کتاب «نگاهی از درون وبرون به تاریخ و هویت در عربستان سعودی» را به قلم یاسر حائری قزوینی و با ویراستاری غلامرضا امامی منتشر کرد.

این کتاب در تلاش است تا ابعاد مختلفی از تاریخ سیاسی و اجتماعی و عربستان سعودی را در عصر حاضر مورد واکاوری خود قرار دهد و به همین خاطر در بخشی از کتاب چالش رویکردهای وهابی موجود در عربستان به ویژه پس از تلاش ملک عبدالعزیز برای شکل دادن به شبه دولت ملتی مستقل با رویکردهای مدرن و مشکلات هویتی آن بررسی شده است.

این کتاب در فصل مقدماتی خود به جغرافیای انسانی عربستان سعودی پرداخته و دول اول و دوم آل‌سعود را مرور کرده است. نویسنده در ادامه در بخشی با عنوان «گفتمان بن غنام» به بررسی مناسبات سعودی - وهابی در ابتدای شکل‌گیری اتحاد بین آل‌سعود و محمود عبدالوهاب پرداخته و الگوی تاریخ نویسی سعودی در این زمینه را مرور کرده است.

بررسی مشکلات و موانع پیش روی شکل‌گیری هویت ملی در عربستان سعودی مساله دیگری است که این کتاب به آنها توجه نشان داده و به همین منظور نیز نویسنده به صورتی تفصیلی در آن درباره جناح‌بندی‌های خانواده حاکم بر عربستان و نیز جریان‌شناسی اسلام‌گرایی در این خاندان به اظهارنظر پرداخته است.

مساله نفت و تاثیرگذاری آن بر جامعه و سیاست و روابط خارجی در عربستان نیزموضوع یکی دیگر از فصل‌های این کتاب به شمار می‌رود که در ادامه نویسنده از بستر آن به ماجرای تاسیس کمپانی آرامکو به عنوان شرکت نفت عربستان سعودی و تاثیر تاسیس این شرکت در تحولات سیاسی و اجتماعی این کشور پرداخته است.

بررسی تحرکات سیاسی عربستان در نیمه نخست قرن بیستم و نقش عربستان در شکل‌گیری جریان‌های بعثی، شیوعی و ناصری در جهان عرب موضوع فصل بعدی این کتاب است که به بررسی نقش عربستان در حوادثی چون یازده سپتامبر و اشغال افغانستان و عراق منتهی می‌شود.

یاسر حائری قزونی نویسنده این کتاب، استاد و عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران است و این کتاب به قلم او در ۲۵۰ صفحه و با قیمت۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

۱۳۹۴/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...