نسخه چاپی

كاهش بارش و افزایش دما از این ماه

رئیس پژوهشكده اقلیم‌شناسی از كاهش بارش و افزایش دمای هوای كشور طی بهمن و اسفند ماه و فروردین ماه سال آینده خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی از کاهش بارش و افزایش دمای هوای کشور طی بهمن و اسفند ماه و فروردین ماه سال آینده خبر داد.

مجید حبیبی نوخندان با اشاره به اینکه بارش سال زراعی جاری تا تاریخ 4 بهمن 94، حدود 24 درصد نسبت به بلندمدت افزایش یافته است، گفت: با توجه به بحران منابع آب‌های سطحی و زیر سطحی، رعایت و اجرای برنامه‌های کنترل و مصرف بهینه آب و انرژی اهمیت زیادی دارد.

بارش‌ها در یک ماه آینده کمتر از حد نرمال خواهد بود

وی با بیان اینکه بارش از هفته دوم بهمن‌ماه تا یک ماه بعد تقریبا در تمامی مناطق کشور، به ویژه در نواحی غربی، گرایش به کمتر از حد میانگین بلندمدت دارد، اظهار کرد: بارش سه ماه آینده (بهمن، اسفند و فروردین) نیز در حد میانگین بلندمدت تا کمتر از آن پیش‌بینی می‌شود.

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها در بازه زمانی هفته دوم بهمن‌ تا اواسط اسفند ماه بیشترین کاهش بارش را خواهیم داشت، افزود: بارش در این دوره در اکثرمناطق کشور کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی می‌شود که بیشترین کاهش آن در استان‌های واقع در حاشیه رشته کوه زاگرس رخ خواهد داد.

کاهش محسوس بارش در نیمه جنوبی و غربی کشور

به گفته رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی، در مجموع بارش کشور در دوره سه ماهه بهمن و اسفند 1394 تا فروردین 1395 در حد میانگین تا کمتر از میانگین خواهد بود که کاهش در نیمه جنوبی و غربی کشور نسبت به نواحی دیگر محسوس‌تر خواهد بود.

افزایش دمای دو ماه آخر سال

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی در ادامه در مورد وضعیت دمای ماه‌های آینده نیز گفت: دمای هوای بهمن و اسفند به ترتیب دارای 0.5 تا 1.5 و 1 تا 2 درجه نابهنجاری مثبت خواهد بود که علاوه بر افزایش میزان تبخیر سبب تسریع در ذوب برف موجود در دامنه‌های البرز و زاگرس می‌شود.

حبیبی در پایان اظهار کرد: دمای هوا در بهمن‌ماه نسبت به میانگین بلندمدت بین 0.5 تا 1.5 درجه افزایش خواهد داشت و دمای هوا در دوره بهمن و اسفند 1394 و فروردین 1395 تا 2 درجه بیشتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده است.

۱۳۹۴/۱۱/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...