نسخه چاپی

باند قاچاق نفت ایران متلاشی شد

یك مقام مسئول با اشاره به دستگیری و انهدام باند قاچاق یكی از مرغوب‌ترین نفت‌های تولیدی ایران گفت: قاچاقچیان برای سرقت نفت اقدام به ساخت خط لوله زیرزمینی و حتی مخازن ذخیره‌سازی كرده بودند.

به گزارش نما به نقل از مهر: یک مقام مسئول با اشاره به دستگیری و انهدام باند قاچاق یکی از مرغوب‌ترین نفت‌های تولیدی ایران گفت: قاچاقچیان برای سرقت نفت اقدام به ساخت خط لوله زیرزمینی و حتی مخازن ذخیره‌سازی کرده بودند.

نفت تولیدی از میدان مشترک هنگام با درجه ای. پی. آی ۵۰ تا ۵۱ مرغوب ترین نفت خام تولیدی در سطح منطقه خلیج فارس و حتی کل جهان است به طوری‌که برخی از مسئولان از نفت تولیدی این میدان به عنوان گازوئیل طبیعی یاد می‌کنند.

مرغوبیت بالای نفت این میدان انگیزه سودجویان و قاچاقچیان را به منظور سرقت و قاچاق آن و اختلاط با گازوئیل به منظور فروش به کشتی و شناورهای عبوری در سطح منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز دو چندان کرده است.

بر این اساس قاچاقچیان با استفاده از یک تاکتیک جدید و ایجاد سه سوراخ در خط لوله انتقال نفت خام میدان هنگام از تاسیسات جزیره قشم به پالایشگاه نفت بندرعباس در چندین نوبت مقادیری از نفت خام مرغوب این میدان را به سرقت برده‌اند که در نهایت با هوشمندی نیروهای حراستی شرکت نفت فلات قاره ایران، این باند قاچاق نفت شناسایی و متلاشی شد.

باند قاچاق نفت ایران متلاشی شد

محمودرضا عظیمی در تشریح شناسایی و انهدام باند قاچاق نفت میدان مشترک هنگام، گفت: نفت میدان هنگام به دلیل مرغوبیت بالا مورد توجه قاچاقچیان قرار دارد به طوری‌که این نفت حتی قابلیت اختلاط با گازوئیل را دارد.

رئیس حراست منطقه قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه قاچاقچیان در خط لوله ۱۶ اینچی انتقال نفت از تاسیسات قشم به پالایشگاه بندرعباس در محدوده جزیره قشم در سه نقطه سوراخ‌های کوچکی ایجاد کرده بودند، تصریح کرد: در نهایت قاچاقچیان با ابتکارات مهندسی اتصالاتی و یک انشعاب حدود ۱۰۰ متری دو اینچی از خط لوله نفت ایجاد کرده و با ترفندهای خاص این نفت را پس از انتقال به مخازن ذخیره سازی انتقال و سپس با گازوئیل مخلوط می‌کردند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قاچاقچیان در چندین نوبت اقدام به سرقت و قاچاق ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ لیتر نفت خام مرغوب کرده اند، بیان کرد: نکته قابل توجه در این اقدام آن بود که با انجام لوله کشی زیر زمینی، قاچاقچیان سعی کرده بودند تا با حداکثر پنهان کاری اقدام به سرقت نفت بکنند.

کمین شبانه و دستگیری قاچاقچیان نفت

عظیمی با بیان اینکه در نهایت با اقدام هوشمندانه کارکنان حراست شرکت نفت فلات قاره این باند قاچاق شناسایی و پس از چندین نوبت کمین در ساعات اولیه بامداد دستگیر و تجهیزات و ادوات آنها ضبط شده است، تاکید کرد: ماجرای قاچاق نفت به چند ماه قبل باز می‌گردد و هم اکنون تمامی متخلفان و افراد دخیل در این پرونده تحویل مقامات انتظامی و قضایی شده‌اند.

رئیس حراست منطقه قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون به منظور جلوگیری از هرگونه سو استفاده احتمالی با ایجاد گروه‌های بازرسی به صورت شبانه روزی از نقاط مختلف خط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی موجود در سطح جزیره قشم بازدید می‌شود، گفت: میزان نفت به سرقت رفته حجم قابل توجه ای نبوده است.

مهمترین ویژگی های این نفت فوق سبک که در یکی از چاه‌‌های جدید میدان هنگام تولید می شود، در کنار ضریب بالای تولید بنزین و گازوئیل، درجه ای. پی. آی بالای آن بوده به طوری‌که رنگ این نفت بر خلاف سایر نفت خام ها که سیاه یا قهوه ای بوده، سفید است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه بر اساس تحقیقات تکمیلی قاچاقچیان در قالب شبکه‌ای اقدام به اختلاط نفت خام میدان هنگام با گازوئیل و سپس فروش آن در سطح خلیج فارس و تنگه هرمز به شناورها می‌کردند، خاطرنشان کرد: با توجه به ترفندهای مهندسی شده قاچاقچیان سعی می‌شود که با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات مانع فعالیت افراد سودجو شویم.

میدان مشترک هنگام در سال ۱۹۷۵ میلادی با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ میلادی با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود ۲ تریلیون فوت مکعب است.

در همین حال، عمان چند سال زودتر از ایران و با مشارکت یک شرکت انگلیسی، تولید نفت خام از این میدان مشترک را با ساخت یک خط لوله به طول ۲۵ کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام - البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس الخیمه امارات را با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد.

با وجود تاخیر حدود یکسال ایران در آغاز برداشت از این میدان مشترک نفتی نسبت به طرف عمانی، اما در کوتاه ترین زمان تولید نفت از این میدان حتی به مرز ۲۸ هزار بشکه در روز هم افزایش یافت.

در همین حال سعید حافظی، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره اخیرا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون مذاکراتی با عمان به منظور توسعه مشترک میدان نفتی هنگام داشته‌ایم، گفته است: تاکنون سه دور مذاکرات با طرف عمانی به منظور مشارکت به جای رقابت در طرح توسعه میدان نفتی هنگام انجام شده است.

علاوه بر این، در حال حاضر ساخت سکوی جدید طرح توسعه میدان مشترک نفتی هنگام در یارد سکوسازی بندرعباس در حال انجام بوده و هر یک از این سکوهای جدید از ظرفیت تولید و فرآورش روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت خام برخوردار است.

۱۳۹۴/۱۱/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...