نسخه چاپی

معجزه‌ای برای بیماران قلبی و ریوی در هوای آلوده

زندگی در محیط‌های با آلودگی هوای بالا، میزان تركیبات مضر و اكسیدان را در بدن افزایش می‌دهد. طبیعتاً افراد مبتلا به مشكلات تنفسی، قلبی و عروقی و افرادی كه دارای درجاتی از مشكلات آسم و حساسیت‌های تنفسی هستند به تركیبات اكسیدان به‌شدت واكنش نشان می‌دهند.

به گزارش نما تحقیقات محققان نشان داده که میزان غلظت ترکیبات اکسیدان فعال در خون و داخل سلول‌های بدن افراد حساس به‌مراتب بیشتر از سایر افراد می‌باشد که این امر ناشی از حساسیت پذیری و کاهش قدرت مقابله بدن آنها در برابر عوامل مضر و ترکیبات اکسیدان می‌باشد. به همین دلیل بسیاری از تحقیقات پزشکی نشان داده که مرگ‌ومیرها و ناتوانی‌های مرتبط با آلودگی هوا ازجمله مشکلات تنفسی و قلبی و انواع سرطان‌ها در گروه‌های با سیستم ایمنی ضعیف و حساس بیشتر مشاهده می‌شود. متخصصان تغذیه به افراد با سیستم ایمنی حساس توصیه می‌کنند که از رژیم‌های غذایی مملو از میوه‌ها و سبزی‌ها سود ببرند تا عوارض ترکیبات اکسیدان در بدن آنها کاهش یابد.

نقش رژیم‌های غذایی مملو از میوه و سبزی در مقابله با آلودگی هوا
تحقیقات محققان علوم تغذیه درزمینه نقش رژیم‌های غذایی با حجم بالای میوه و سبزی در مقابله با اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن نشان داده که این نوع از رژیم‌ها ی غذایی مملو از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌توانند سلول‌های بدن را در برابر ترکیبات اکسیدانی و مضر محافظت نمایند. درواقع ترکیبات اکسیدانی موجود در هواهای آلوده مخصوصاً بر روی سلول‌های تنفسی و سلول‌های قلبی تأثیر مخرب بر جای می‌گذارند و باعث تخریب آنها می‌شوند. اما ترکیبات آنتی‌اکسیدانی طبیعی مانند ویتامین C می‌توانند مانع از عملکرد این ترکیبات بر روی سلول‌ها شوند.

اثر حفاظتی ویتامین C بر بدن در برابر آلودگی هوا
ویتامین C همچون یک ماده طبیعی با اثرات آنتی‌اکسیدانی که دارد می‌تواند بدن را در برابر آلودگی هوا محافظت نماید. حتی تحقیقات علمی در این زمینه این ادعا زا به وجود آورده که افراد مسن و افرادی که سیگار استعمال می‌کنند، درصورتی‌که در روزهای با آلودگی هوا، ویتامین C و یا منابع غذایی حاوی ویتامین C مصرف نمایند، بدنشان در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا محافظت می‌شود.
در حقیقت، تحقیقات محققان علوم سلامت و تغذیه نشان داده که به‌طور متوسط میزان ویتامین C در افراد مسن و افراد سیگاری در هر جمعیتی ممکن است پایین‌تر از سایر افراد باشد. طبیعتاً پایین بودن میزان این ویتامین در بدن با کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد. درنتیجه افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند در برابر هر نوع عامل خارجی مضری ازجمله آلودگی هوا حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. ( وب سایت سلامت دکتر سوشا )

چه مواد غذایی غنی از ویتامین C می‌باشند؟
مرکبات، توت‌فرنگی، هندوانه و سبزیجات بارنگ سبز تیره مانند کلم بروکلی و اسفناج، فلفل سبز و گوجه‌فرنگی از بهترین منابع ویتامین C هستند. به همین دلیل به افراد مسن، افراد سیگاری، افراد مبتلابه مشکلات ریوی و آسم یا اختلالات و بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود که در روزهای با آلودگی هوا در رژیم غذایی خود از انواع سالادهایی که حاوی مقادیر بیشتری از کلم و فلفل سبز و گوجه‌فرنگی هستند، استفاده نمایند. به‌علاوه این‌که مصرف مرکبات، هندوانه و توت‌فرنگی به‌عنوان میوه‌های غنی از ویتامین C در روزهای آلوده توصیه می‌شود.

آیا در روزهای با آلودگی هوا می‌توان قرص ویتامین C خورد؟
اگر در یک رژیم غذایی مصرف متنوع میوه‌ها و سبزی‌ها گنجانده‌شده باشد، طبیعتاً نباید نگران کمبود دریافت ویتامین C بود، اما ازآنجایی‌که ممکن است برخی از افراد به دلیل مشغله‌های روزمره، مصرف این گروه از مواد غذایی را فراموش کنند و یا به‌طور محدود مصرف نمایند؛ بنابراین مصرف مکمل ویتامین C در روزهای با میزان آلودگی هوای بالا، می‌تواند تا حدی کمک‌کننده باشد. البته برخی از متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مصرف مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی و مولتی‌ویتامینی که حاوی ویتامین C بالا باشند، در این اوقات اثرات مطلوب‌تری به همراه خواهند داشت.

توصیه پایانی
درصورتی‌که فردی مبتلا به اختلالات خاصی در بدن خود می‌باشد که در اثر در معرض قرار گرفتن در برابر هوای آلوده این وضعیت بدتر می‌شود، در مرحله اول توصیه می‌شود که کمتر در محیط‌های باز قرار گیرد و در مرحله بعد حتماً رژیم غذایی خود را بر پایه مواد غذایی طبیعی و بخصوص غنی از ویتامین C قرار دهد

۱۳۹۴/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...