نسخه چاپی

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه:

قدرت‌های بزرگ مسئول آتش بس در سوریه هستند

فرستاده سازمان ملل می‌گوید برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه باید توسط قدرت‌های بزرگ محقق شود.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه مسئولیت برقراری آتش‌بس در سراسر سوریه را متوجه قدرت‌های بزرگ دانست و گفت که مسئولیت او فقط انجام مذاکرات براساس قطعنامه سازمان ملل برای برگزاری انتخابات، تشکیل دولت و یک قانون اساسی جدید است.

استفان دی‌میستورا روز دوشنبه ۱۲ بهمن آغاز رسمی گفت‌وگوهای صلح به منظور پایان تقریبا پنج سال جنگ داخلی در سوریه را اعلام کرد.

دی میستورا تصریح کرد: «اینجا پیام مشخصی وجود دارد... و آن این است که مذاکرات ژنو در واقع آغاز شده است، در کنار آن بایستی بحث جدی برای برقراری آتش بس شروع شود.»

به گزارش دویچه وله، وی این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرنگاران و پس از دو ساعت نشست با کمیته عالی مذاکرات، گروه مخالف دولت سوریه، در نمایندگی سازمان ملل در ژنو بیان کرد.

نماینده سازمان ملل گفت موضوعی وجود دارد که در حیطه مسئولیت او نیست بلکه بایستی فوراً از سوی گروه حمایت بین المللی از سوریه دنبال شود.



دی میستورا اظهار داشت: «آنچه که خیلی ساده می‌گویم همان نکته‌ای است که از سوی اعضای این گروه مورد اشاره قرار گرفته است؛ اینکه هنگامی که گفت‎وگوهای واقعی آغاز می‌شود، آنها باید این اطمینان را به وجود آورند که درباره یک آتش‌بس فراگیر در منازعه سوریه مذاکره خواهد شد.»



به گزارش رادیو فردا، گروه حمایت بین المللی از سوریه طیف وسیعی از کشورها را در بر می‌گیرد؛ از روسیه و ایران گرفته که حامی دولت بشار اسد هستند تا ایالات متحده، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و اتحادیه اروپا که از شورشیان مخالف دمشق حمایت تسلیحاتی کرده و خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور سوریه از قدرت هستند.



این گروه قرار است که روز ۱۱ فوریه در مونیخ تشکیل جلسه دهد. دی میستورا خواستار آن شد که "این نشست این اطمینان را به وجود آورد که آنچه ما اینجا انجام می‌دهیم حمایت بین المللی را پشت سر خود دارد و اینکه سوری‌ها به حال خود واگذاشته نمی‌شوند."



وی تصریح کرد که دغدغه‌های اپوزیسیون برای کاهش فوری درد و رنج سوری‌ها در سرزمین‌شان را درک می‌کند و اینکه او روز سه‌شنبه گفت‌وگوها با نماینده دولت سوریه را از سر خواهد گرفت تا پیش از نشست دوباره با مخالفان حکومت دمشق دغدغه‌های آنها را مطرح کند.

این کمیته مدعی است فهرستی سه هزار نفره از زنان و کودکانی در اختیار دارد که در زندان‌های سوریه گرفتار آمده‌اند.

گروه های مسلح شورشی در سوریه از کودکان به عنوان سرباز و عامل انتحاری استفاده می کنند. زنان نیز در این گروه تحت عنوان مجعول "جهاد نکاح" دست به دست می شوند و گاهی از آنها به عنوان عامل انتحاری استفاده می شود.

دی میستورا گفته که "هنوز این فهرست را دریافت نکرده است، خواستار آن شده‌ام و چنین درخواستی را دارم، چرا که فهرستی از اسامی بویژه مربوط به زنان و کودکان بازداشتی بایستی از نخستین علائمی باشد که در واقع نشان دهد اتفاقی در حال رخ دادن است."

۱۳۹۴/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...