نسخه چاپی

السفیر:

3سال دیگر پول های ذخیره ی "عربستان" تمام خواهد شد

روزنامه السفیر در گزارشی با اشاره به مشكلات مالی و اقتصادی كه گریبانگیر عربستان یكی از كشورهای ثروتمند جهان شده است، نوشت: ذخایر پولی عربستان تا سه سال آینده به صفر خواهد رسید.

به گزارش نما به نقل از پایگاه خبری ریشه این روزنامه لبنانی افزود: میزان ذخایر پولی عربستان سعودی به سرعت در حال اتمام است و بر اساس برخی گمانه زنی ها در صورت ادامه روند فعلی در سه سال آینده صفر خواهد شد.

عربستان با اعلام کاهش ذخایر پولی این کشور به حدود 600 میلیارد دلار که پائین ترین رقم طی چهارسال گذشته است و البته انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی به حدود 500 میلیارد دلار برسد، زنگ خطر را به صدا درآورد. در واقع اعلام این خبر بدان معناست که در صورت ادامه کاهش بهای نفت، ذخایر پولی عربستان سعودی طی پنج سال به پایان خواهد رسید.

صندوق بین المللی پول اکتبر گذشته پیش بینی کرده بود که درصورت حفظ بهای نفت در قیمت های فعلی، عربستان سعودی طی پنج سال آینده همه ذخایر پولی خود را از دست خواهد داد.
السفیر افزود: عربستان اکنون به علت کسری بودجه ناچار به استفاده از ذخایر پولی خود شده و این افزون بر صدور اوراق قرضه به ارزش 30 میلیارد دلار است.

صندوق بین المللی پول اکتبر گذشته پیش بینی کرده بود که درصورت حفظ بهای نفت در قیمت های فعلی، عربستان سعودی طی پنج سال آینده همه ذخایر پولی خود را از دست خواهد داد
این روزنامه در ادامه به نقل از نشریه فارن پالیسی نوشت: هزینه سنگین سیاست خارجی و جنگ یمن و همچنین کاهش بهای نفت، عربستان سعودی را ناچار ساخته است تا ماهانه 12 تا 14 میلیارد دلار از ذخایر پولی موجود در صندوق حاکمیتی برداشت کند و این موضوع سرانجام موجب خواهد شد عربستان سعودی طی سه سال ذخایر پولی خود را از دست بدهد.

السفیر در ادامه به نقل از گزارش صندوق موسوم به «سود سرمایه گذاری» که دیروز منتشر شده نوشته است : ذخایر پولی عربستان در پایان سال 2015 به 611.9 میلیارد دلار رسید و این پائین ترین رقم از سال 2011 تاکنون است.

میزان ذخایر پولی عربستان در پایان سال 2014 به 732 میلیارد دلار رسیده بود.

این صندوق پیش بینی کرده است که در صورت ادامه کاهش بهای نفت تا پایان سال 2016 میزان ذخایر عربستان سعودی به 500 میلیارد دلار برسد.

این روزنامه در ادامه به کسری بودجه 98 میلیارد دلاری عربستان در سال 2015 و پیش بینی کسری بودجه 87 میلیارد دلاری در سال 2016 اشاره کرد و افزود: «البته این صندوق پیش بینی کرده است که کسری بودجه این کشور در سال 2016 به بیش از 107 میلیارد دلار برسد».
السفیر نوشت: هیئت وزیران عربستان سعودی در دسامبر گذشته تدابیر ریاضتی اتخاذ کرد و یارانه کالاهای اساسی و از جمله سوخت و آب و برق را کاهش داد.

این صندوق پیش بینی کرده است که امسال تورم در این کشور به 3.9 درصد افزایش یابد و این درحالیست که این رقم در سال گذشته میلادی 2.2 درصد بود.

این روزنامه در ادامه به کسری بودجه 98 میلیارد دلاری عربستان در سال 2015 و پیش بینی کسری بودجه 87 میلیارد دلاری در سال 2016 اشاره کرد و افزود: «البته این صندوق پیش بینی کرده است که کسری بودجه این کشور در سال 2016 به بیش از 107 میلیارد دلار برسد».
صندوق بین المللی پول نیز ماه گذشته پیش بینی کرد که رشد تولید ناخالص ملی در عربستان به 1.2 درصد برسد. این رقم در سال 2015 به 3.4 درصد رسیده بود.

۱۳۹۴/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...